Gå til innhold

Ferie uten barn ?

Anbefalte innlegg

Gjest Barelurer2

Jeg har fått tilbud om å være med min samboer til australia, da han skal på et jobbprosjekt der. Jeg tar med min datter på 6.mnd. Vi har også en sønn på 3 år. Hans besteforeldre har tilbudt seg å bo i huset vårt, sammen med han. Han er en aktiv liten gutt, og siden det ikke er noe ferie vi skal på (og ikke vet hvor barnevennlig det er der vi skal bo), har vi funnet ut at han har det bedre hjemme. Han vil da gå i barnehagen som han pleier. Han storkoser seg sammen med farmor og farfar. Jeg lurer på hvor lenge det er ok å være borte fra han, uten at han skal ta noe skade av det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276714-ferie-uten-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Det er en fordel at besteforeldrene kan bo i hjemmet deres når de skal passe sønnen på 3 år. Da er gutten hjemme i sine egne kjente omgivelser.

En treåring vil nok savne dere og spørre etter dere ganske snart. Samtidig klarer ikke en 3 åring å ha tidsperspektiver. Han skjønner ikke hvor lenge en uke er.

Et par uker klarer han antakelig fint, kanskje 3 uker også. Jeg tror ikke barn over 2 år vil ta varig skade av å være adskilt fra sine foreldre over noen uker, hvis barnet i foreldrenes fravær er sammen med trygge og kjente voksne. Og det er jo tilfelle hos dere. Går gutten i barnehage? I så fall kan det være fornuftig å varsle barnehagen, så de vet om situasjonen. Du kan også spørre på helsestasjonen om deres vurderinger av saken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276714-ferie-uten-barn/#findComment-2234513
Del på andre sider

Annonse

Du skriver ferie uten barn? Men du tar jo med deg ett barn? Hvis det er en ferie,så klarer vel du å ta deg av begge barna vil jeg tro? Hvis det ikke er ferie, men jobbe du skal, vil jeg si at 2 uker burde være mer enn nok. Jeg har selv 2 barn og er ikke av den typen som mener at man må være sammen med barna døgnet rundt eller ikke kunne unne seg en ferie alene med kjæresten bare sånn at det er sagt. Jeg og min mann har unnet oss en uke i året hvor mine foreldre har bodd hos oss mens vi har hatt oss en uke i syden, og jeg må si at på slutten av uken gleder vi oss veldig til å se barna igjen, 2 uker ville blitt alt for lenge. Synes at en 3 åring fortjener mer enn det du vil gi nå, du tar jo med den minste, ikke tro at han ikke får det med seg, de forstår mer enn du tror...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276714-ferie-uten-barn/#findComment-2235834
Del på andre sider

Jeg ville ikke engang vurdert å reise fra min 3 åring i 4 uker - aldri i verden! Kanskje han ikke får varige skader av det, men allikevel.. For det første ville jeg ikke taklet å være borte fra barnet så lenge for min egen del. For det andre tror jeg sønnen deres vil føle seg forlatt når resten av familien reiser bort så lenge. Han er stor nok til å se at babyen får bli med, men for liten til å forstå at hun har behov for en annen type omsorg enn han. Først har han fått et lite søsken å dele mamma og pappa med, deretter tar de med seg bare den nye og reiser bort for lang, lang tid.

Har du sett "Feriekolonien" på TV Norge. Ungdommene i 16-17 års alderen var borte fra foreldrene i 4 uker. De lengtet seg helt syke etter dem. Vel levde de under spesielle forhold som på 50 tallet, og lengtet tilbake til 2007 og vennene sine, spesielt i starten. Etter hvert var det lengselen etter foreldrene som var verst. Flere av ungdommene uttalte at det var første gangen de hadde vært såå lenge fra foreldrene.

Dette var altså ungdommer som selv hadde valgt å være borte i fire uker, og hele tiden hadde tidsperspektivet og visste hvor lenge det var igjen av oppholdet. dessuten var de i en alder hvor barn løsriver seg fra foreldrene, og ofte syns de er det teiteste som går i to sko. Allikevel lengtet de seg nesten syke. Hva da med en liten 3 åring som ikke har tidsperspektiv, ikke har valgt det selv, og ikke vet når, eller om, foreldrene kommer hjem.

Nei, mitt råd er å ta han med, eller bli hjemme med begge barna.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276714-ferie-uten-barn/#findComment-2235854
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...