Gjest M47 Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 For en måned siden var jeg til GU pga av lange og kraftige menstruasjonsblødninger. Jeg er 47 år gammel og har ikke vært gravid/ brukt p-piller. Jeg har hatt smerter ved eggløsning i flere år, og har noen ganger hatt store smerter ved menstruasjon. Gynekologen fant en cyste liggende mellom eggleder og livmoren. Jeg fikk Provada i tillegg til medikament for å redusere blødningene. Gynekologen mente at cysten kunne forsvinne av seg selv. I går var jeg på nytt til GU, og gynekologen oppdaget en ny cyste ved siden av den gamle. Han oppdaget også polypper i livmoren. Jeg tror han sa at jeg kanskje har endometriose??? Han tok prøver fra livmoren og ellers blodprøver. Ut fra resultatet av prøvene, kan jeg bli lagt inn til operasjon om en uke. Han vil da anbefale at jeg fjerner alt. Selv om jeg har hatt problemer i tilknytn til menstruasjonen i noen år, har jeg ikke lyst til å fjerne alt og komme i overgangsalderen...... Er dette pga event endometriose? Hvordan vil en slik operasjon foregå og hvor omfattende er en slik operasjon? (hvor lenge må man regne med å være sykmeldt feks) Hvordan reagerer kroppen i etterkant? Kan jeg feks beholde en eggstokk og forsatt ikke komme i overgangsalderen? Kan man si noe om faren for kreft i cystene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276876-fjerne-alt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Her var det mange forhold vi må diskutere Hvis dine blødninger er reglemessige (mellom 25 og 35 dagers intervall), så har det neppe hensikt å forsøke behandling med Provera (i 10-12 dager per måned?). Provera brukes ved sviktende eggløsning som kan medføre uregelmessige, til dels rikelige blødninger. Polypper (som er godartede) kan være årsak til rikelige blødninger, men de kan lett fjernes ved hysteroskopi hvor man fører et instrument opp gjennom livmorhalsen i lokalbedøvelse. Man kan evt. samtidig utføre ’ablasjon’ hvor man fjerner mest mulig av livmorslimhinnen. Det reduserer blødningene, ca 50% mister menstruasjonen totalt. Legen har tatt en prøve av livmorslimhinnen for en sikkerhets skyld for å utelukke unormale celler. Det gjøres ofte før ev. ablasjon. Så var det cysten eller cystene. Mon det er det som legen mener kan være endometriose? Det vil si at det er en blodcyste. De er også ufarlige og går som regel tilbake etter overgangsalderen. Hvis du ikke har meget sterke smerter, er det ikke nødvendig å fjerne begge eggstokker. Har du forsøkt medikamenter av typen NSAID (Ibux etc.)? Blodprøven kan si noe om typen av eggstokkcyste. Endometriose vil ofte ha lett forhøyet verdi av CA-125, kreft som regel meget forhøyet. Hvis man sammenholder ultralydbildet med CA 125 kan man med stor sikkerhet si og en cyste er god eller ondartet. Jeg synes det er litt drastisk å ’fjerne alt’ uten at man har forsøkt annen behandling. Hvis du blir anbefalt å fjerne livmoren, kan det gjøres ved laparoskopi (kikkhullsoperasjon), operasjon via skjeden eller åpen bukoperasjon. Det er gynekologen som velger operasjonsmetode. Man kan bevare eggstokker, fjerne en eller begge. I din alder vil det nok være lurt å bevare den ene eggstokk hvis den er normal. Operasjonen er ’kurant, dvs går ofte meget greit. 2-5 dager på sykehus og fra to til seks ukers sykmelding avhengig av operasjonsmetode. Fjernes begge eggstokker kan det bli en overgangsalder med mye symptomer, ellers er det ikke spesiell reaksjon på det å fjerne livmoren, sex livet blir som før. Det var visst svar på alle dine spørsmål. Lykke til hva du enn bestemmer mht til operasjon eller annen behandling Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276876-fjerne-alt/#findComment-2235592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.