Gjest redd og fortvilet Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Er det noen som kan anbefale et godt sted for behandling i Sandefjord/Tønsbergområdet? En navngitt god psykolog (gjerne spesielist) hadde også vært fantastisk hvis noen kunne hjelpe med. Jeg er villig til og vente på en med driftsavtale, men det er veldig viktig for meg og bli møtt med gjensidig respekt ettersom jeg desverre har opplevd endel "ovenfra og ned" holdninger. Jeg er langt fra en vanskelig person, så ikke misforstå, jeg er bare så fortvilet. Jeg kommer til og flytte til Vestfold om et par mnd, og jeg trenger sårt behandling. Jeg sliter med store traumer, og har aldri fått hjelp til og bearbeide dette. I tillegg har jeg en diagnostisert bipolar 1 lidelse, jeg sliter med alvorlig PTSD, og har fått høre at jeg absolutt burde utredes også for ADHD. Det er også endel invalidiserende fysiske plager jeg sliter med, og dette er vanskelig og bli tatt seriøst på når jeg fra før har psykiatriske diagnoser. Her kan det være mistanke om alt fra ME, til lettere former for narkolepsi, eller MS. Mange symptomer er så like, og alt jeg sliter med er nok veldig sammensatt. Men etter og ha vært syk både fysisk og psykisk så lenge, kjenner jeg de kroppslige reaksjonene godt, og jeg kjenner forskjell på f.eks en depresjon og en lammemde slapphet og trang til og sove (som forøvrig er der hele tiden). Situasjonen er så fortvilet på mange plan at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg trenger virklelig hjelp til og bli tatt seriøst også på det fysiske. Kan noen anbefale en fastlege i Vestfold som ser fysisk og psykisk litt utenfra, og ikke har "gjort seg opp en mening" på bakgrunn av andre diagnoser. Jeg mener ikke og sette alle leger under en kam, langt i fra, men jeg har hatt så vonde erfaringer. Er det noe sted jeg kan kontakte for og få en utredning på et søvnlabratorieum? Kan jeg betale det privat, hvis ingen vil henvise. Legen ser meg jo ike hele døgnet og det er nok ikke enkelt og vite hva som er hva da. Men jeg sover hele døgnet. Jeg har ikke noe liv pga den lammende trøttheten. Hvem er spesialister på dette området. Jeg er villig til og betale nesten hva det skal være for og komme til en som virkelig har forsket på dette. Hvis noen kan hjelpe meg, vær så snill. Jeg tror det holder på og gå rundt for meg snart av fysiske og psykiske smerter. Hjelp, noen, vær så snill! Dette betyr alt for meg. Jeg håper så veldig på et verdig liv, og hvis noen kan hjelpe så er jeg dem evig takknemmelig. MVH redd og fortvilet – redd og fo 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276912-trenger-hjelp-somatikkfunksjonshemming-og-psyk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoggormen Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Jeg fikk vondt når jeg leste dette innlegget, for jeg vet litt om hva du snakker om. Ser det er lenge siden du har postet det, så jeg vet ikke om du får se dette. Først må jeg nok si at jeg ikke er godt kjent med behandlingsmulighetene der du bor. På traumefronten anbefaler jeg på det sterkeste at du får noen til å søke deg til Modum bad; de har egen traumebehandling. Jeg er selv i vente på sådann. Å finne en god lege er ikke lett, jeg byttet rett og slett en del ganger til jeg fant en fyr som virkelig tar alt alvorlig, og sender gjenre til undersøkelser om det så bare er for å gi ro i sjela. Dersom man har litt omgangskrets, så er det jo å forhøre seg - men leger er veldig smakssak. Selv har jeg hatt store problemer med legeskrekk fordi jeg har møtt noen skikkelige drittsekker rett og slett. I tillegg til hjelp for de psykiske problemene dine, så tror jeg en nevrolog er spesialisten du burde snakke med nå. Jeg anbefaler deg å kontakte Sandvika Nevrosenter http://www.sandvikanevrosenter.no/ Her er det lang venteliste på de med driftsavtale, men jeg tror de som ikke har det også tar pasienter utenfor Bærum. Om ikke annet burde de vite litt om hvor du kan henvende deg. Kanskje vet de noe om søvnlaber. Eneste jeg kjenner til er på Ullvold, men det ville ikke forundre meg om det fantes noe privatdrevet/evt noe som kort ventetid på og nermere deg. Når det gjelder psykologspesialister er det dessverre vanskelig å finne fram i jungelen. For de fleste er det flere "dårlige" psykologer imellom de "gode" psykologene. Bruker anførselstegn fordi det er forskjellig hvilke psykologer som passer for folk. Steder du kan høre er kanskje norsk psykologforening; de burde vite om det finnes en som er god på sammensatt problematikk og traumer. PTSD er noe dritt. Har både det og bipolar (riktignok 2) + medfødt sterkt nedsatt syn, diabetes 1, epilepsi, migrene, en annen form for kronisk hodepine. Samt kroniske smerter. Til forskjell fra deg så har jeg ikke så diffuse plager, men jeg har opplevd konsekvenser av svært dårlig breddekunnskap i helsevesnet. Spesialister er nerder - rett og slett. Noen er så nerdete at de burde holde seg på laben og unna pasienter. Det du trenger er et nettverk av en GOD fastlege, psykolog, psykiater iom bipolar (jeg mener det er en "spesialistoppgave"), og sannsynligvis en nevrolog. Det er nok også mulig å søke om å få støtte fra den psykiatriske hjemmesykepleien der du bor. De kan hjelpe med hjemmebesøk og samtaler, og endatil litt praktiske oppgaver når du ikke orker selv. Personlig har jeg mottatt sånn hjelp. To kontakter, besøk to ganger i uka. Samtale og hjelp til reinhold, ta vanskelige telefoner... Det er noe dritt når man må sitte der å lære opp de ulike spesialistene om sykdommene jeg har. Det som gir meg bl.a. synshemming er en skjelden tilstand som leger er alt for nysgjerrig på - nesten så de ikke gjør det de skal fordi de blir så opptatte med å spørre. Øyespesialisten min skal ha opplæring i epilepsi og bipolar fordi han ikke kan noe om det, men han er en flink øyelege... Jeg har nødt til å lære nevrologen min psykiatri på en del punkter, psykiateren min er heldigvis en lege som vet å oppdrive infoen hun trenger. Indremedisineren min er veldig flink, men han kan BARE faget sitt om trent. Han er en pensjonert professor som fortsatt praktiserer litt. Også sitter fastlegen der da og får epikriser herifra og derifra, og skal kunne litt om alt. Klarer man å få stablet et team rundt seg som kommuniserer, så er mye gjort. Det har tatt meg år å få dessverre, men jeg var heldig til slutt. Jeg synes det er forferdelig at du sitter aleine med alt dette! Du sliter så pass at jeg velger å si helt direkte at du trenger noen som kan hjelpe deg i jungelen av hjelpeapparat. En ide er å kontakte frivillighetssentralen der du bor. Der er det som regel noen som har vært ute en vinternatt før, en som kan hjelpe deg med telefoner, legebesøk osv. Vet ikke om du har fått lest dette eller om det var noe til nytte for deg. Men jeg ønsker deg alt godt, for du fortjener å få det så mye bedre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276912-trenger-hjelp-somatikkfunksjonshemming-og-psyk/#findComment-2773685 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.