Gjest i bakvendtland Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Jeg har prøvd å slutte å røyke noen ganger. Det har gått veldig bra. Har ikke behøvd å bruke noe hjelpemidler. Men jeg får det så veldig vanskelig etter tre til fem måneder. Da har gjerne vekta gått opp en god del og mer og mer begynner jeg å tenke på røyken. Som sist, da sluttet jeg en dag, klarte meg helt supert, stortrivdes uten røyk, klarte meg topp i alle sammenhenger. Omtrent ikke røyksug. Fem hele måneder. Så begynner en forferdelig trang å tre til, jeg begynner å tenke på røyk oftere og oftere, så sprekker jeg. Tror vektøkning og litt utfordringer ellers i livet kan være hjelpende til å miste motivasjonen men hvorfor kommer suget og trangen så kraftig tilbake etter så lang tid? Hva skal jeg gjøre for å klare den hindringen som kommer hver gang etter disse månedene? De fleste prater om problemer i starten men her kommer de altså etter såpass lang tid. Hva gjør jeg da. Har lyst til å prøve igjen, men hjelpepreparater denne gangen, for å se om det hjelper hvis jeg bruker noe den første tiden. Men er det noen som vet hvorfor jeg får det slik og hva det er anbefalt å gjøre da? Hjelpepreparatene er vel først og fremst ment å brukes i førsten, for i det hele tatt å klare å legge vekk røyken? Har prøvd røykeplaster tidligere, men får store allergiske reaksjoner av de. Klarer ikke tyggegummi, det er helt umulig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276959-%C3%A5-ikke-sprekke-etter-en-stund/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Kanskje du kan prøve å kombinere det med en større livsstilsendring, slik at du unngår vektøkningen? Trene litt, sunt kosthold, ikke erstatte røyksuget med mat/godteri. Da er det kanskje lettere å holde på vanene også etter en tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276959-%C3%A5-ikke-sprekke-etter-en-stund/#findComment-2239645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest i bakvendtland Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Kanskje du kan prøve å kombinere det med en større livsstilsendring, slik at du unngår vektøkningen? Trene litt, sunt kosthold, ikke erstatte røyksuget med mat/godteri. Da er det kanskje lettere å holde på vanene også etter en tid. Jeg begynte å trene ganske bra men vekta steg forsiktig hele vegen. Å stumpe røyken har nok sitt å si på forbrenningen. Problemet er også i aller høyeste grad det røyksuget som kommer snikende i stor kraft etter tre til fem måneders tid. Når jeg ikke har slitt med dette så lenge, hvorfor kommer det da som et skikkelig problem etter såpass lang tid, og hva kan jeg da gjøre med det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276959-%C3%A5-ikke-sprekke-etter-en-stund/#findComment-2240104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Jeg begynte å trene ganske bra men vekta steg forsiktig hele vegen. Å stumpe røyken har nok sitt å si på forbrenningen. Problemet er også i aller høyeste grad det røyksuget som kommer snikende i stor kraft etter tre til fem måneders tid. Når jeg ikke har slitt med dette så lenge, hvorfor kommer det da som et skikkelig problem etter såpass lang tid, og hva kan jeg da gjøre med det. Kanskje du kan høre med legen din om å få champix når du har holdt opp en stund? Den gis ut til dem som _vil_ slutte å røyke, men om du klarer deg uten hjelpemidler den første tiden, så kanskje det er et alternativ? For å skyve bort den lysten mener jeg..... Man skal etter hva mange sier ikke legge på seg mere enn 2-3kg pga røykekutt. Man føler sug og sult på samme måte, så det gjelder å se på både klokka og hva du spiser i tillegg til å være mere aktiv. Å få trent opp muskler kommer deg tilgode, også når du eldes, en god motivasjon det 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276959-%C3%A5-ikke-sprekke-etter-en-stund/#findComment-2242569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irsandra Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Er glad for å høre at andre har hatt den samme erfaringa, har lurt på om det er min hjerne det er noe alvorlig galt med. Har sluttet noen ganger, med eller uten hjelpemidler, og det har gått greit. Er blitt røykfri hver gang, har jo hatt abstinens og røyksug i begynnelsen, ikke helt lett, altså. Har likevel klart å ende opp som glad og lykkelig ikkerøyker, etter ca 1md tid. For mitt vedkommende har det vart i fra 3 ,6 og 9 md før røyksuget kommer tilbake, snikende liksom. Helt lett ,og til å leve med, i starten. Etterhvert blir det så kraftig sug at det er vanskelig å fokusere på annet. Og da er løpet kjørt!! Blir sjølsagt skuffet og det tar det noen ganger lang til før jeg prøver å bli røykfri igjen. Slik som nå, har vært nikotinfri i 3 uker, denne gangen brukte jeg Champix i 12 dager i starten. Røyksuget avtok, men fikk ganske store bivirkninger, reduserte dagsdosen til 1/4 tablett helt på slutten. Må bare nevne at jeg er veldig lita og spinkel av kroppsbygning. Jeg har også et sterkt ønske om å vite hvorfor det fungerer slik at røyksuget blir så sterkt hver gang, etter måneder i en herlig tilstand der jeg nyter å være røykfri. Jeg er takknemlig for alle tips, men ønsker kommentarer fra helsefaglig hold. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276959-%C3%A5-ikke-sprekke-etter-en-stund/#findComment-2251735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hypnoterapeut.no Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Er glad for å høre at andre har hatt den samme erfaringa, har lurt på om det er min hjerne det er noe alvorlig galt med. Har sluttet noen ganger, med eller uten hjelpemidler, og det har gått greit. Er blitt røykfri hver gang, har jo hatt abstinens og røyksug i begynnelsen, ikke helt lett, altså. Har likevel klart å ende opp som glad og lykkelig ikkerøyker, etter ca 1md tid. For mitt vedkommende har det vart i fra 3 ,6 og 9 md før røyksuget kommer tilbake, snikende liksom. Helt lett ,og til å leve med, i starten. Etterhvert blir det så kraftig sug at det er vanskelig å fokusere på annet. Og da er løpet kjørt!! Blir sjølsagt skuffet og det tar det noen ganger lang til før jeg prøver å bli røykfri igjen. Slik som nå, har vært nikotinfri i 3 uker, denne gangen brukte jeg Champix i 12 dager i starten. Røyksuget avtok, men fikk ganske store bivirkninger, reduserte dagsdosen til 1/4 tablett helt på slutten. Må bare nevne at jeg er veldig lita og spinkel av kroppsbygning. Jeg har også et sterkt ønske om å vite hvorfor det fungerer slik at røyksuget blir så sterkt hver gang, etter måneder i en herlig tilstand der jeg nyter å være røykfri. Jeg er takknemlig for alle tips, men ønsker kommentarer fra helsefaglig hold. Du påvirkes hele tiden positivt eller negativt i forhold til din innlæring av hva du behøver og ikke behøver. Det er viktig å forsterke innlæringen av at du er en røykfri person, særlig i forhold til situasjoner som har en negativ assosiasjon, som venner som røyker, sosialt lag hvor du tidligere røyket osv. Ta kontakt med en som kan coache deg. En hypnoterapeut vil være meget effektivt. Se om du finner en i nærheten av der du bor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/276959-%C3%A5-ikke-sprekke-etter-en-stund/#findComment-2271798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.