Gå til innhold

unormalt hormonniva?

Anbefalte innlegg

Gjest vilgjernehasvar

jeg lurer på om jeg kan ha hormon forstyrrelser, jeg har mensen ca hver 3 uke, ofte litt mindre, jeg har utflod ca en uke etter at jeg har hatt bløding. jeg har aldri tatt p-piller. jeg har også mørke hår i ansiktet (hake, overleppe og hals) og på både lår og legger og armer. Dette er veldig sjenerende spesielt som sommeren. jeg er 21 år. bør jeg gå til fastlegen og få undersøkt hormon nivået mitt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276962-unormalt-hormonniva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Når man beskriver hyppighet av blødning, regner man fra første til første dag. Hvis det er 21 dager eller mindre er det unormalt og kan tyde på en hormonforstyrrelse. Mørke hår er ikke i seg selv unormalt, men er de stive og på uvante plasser som du antyder, kan det skyldes hormonforstyrrelser. Du sier ikke noe om din vekt? Hvis den også er forhøyet (men den behøver ikke å være det) kan du ha tilstanden PCOS (poly cystisk ovarie syndrom) hvor det er svikt i eggløsning og derfor unormal syklus, og det produseres for mye mannlig hormon som kan stimulere hårveksten. Ofte må utredningen skje hos gynekolog som også kan foreta ultralydundersøkelse av eggstokkene.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276962-unormalt-hormonniva/#findComment-2236012
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...