Gå til innhold

Anbefalte innlegg

PollyDoesent

leste et sted her da du svarte en som trodde hun muligens var bipolar at "hypomani kjennetegnes ved økt pratsomhet, selvfølelse, økt mestringsfølelse, nedsatt behov for søvn og dårlig impulskontroll; eks handleraids eller ukritisk oppførsel." Jeg har vært deprimert i ca. to år nå tror jeg og har merket at det sisste året kjenner jeg mer mer igjen av flere symptomer på bipolar som jeg har lest forskjellige steder. Jeg fortalte en venn av meg dette, men han har en stesøster som er manisk deprisiv, og hun er bare deprimert og veldig stille hele tiden så han tror ikke jeg har det. hvordan kan jeg finne ut om jeg evt. er det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277034-bipolar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les om bipolar lidelse og se om du kjenner deg igjen. Det fins to varianter. Bipolar 1 og Bipolar 2. Innenfor dette fins det også ulike varianter der noen svinger fort fra det ene til det andre, "rapid cycling" og også noe som heter "mixed state" som er en slags blanding av 2 episoder samtidig, om jeg har forstått det riktig. Enkelte som bruker antidepressiva kan bli hypomane/maniske av dette og dette kalles bipolar 3..

Sykdommen kan være svært forskjellig fra individ til individ. Funksjonsnivå, alvorlighetsgrad på episoder, lengde på episoder, lenge på friske/symptomfrie episoder er individuelt. Din venn kan derfor ta feil i sin vurdering. At din opplevelse og din atferd er forskjellig fra en annens behøver ikke bety noe.

For å få svar på om du har sykdommen, be om å bli henvist til spesialist av din fastlege for en vurdering. Kan hende fastlegen har kunnskap nok til å finne ut av dette også. Tror det brukes spørreskjema og intervju for å finne ut av dette. Det går ikke an å påvise sykdommen fysisk ved hjelp av blodprøver eller lignende. Andre sykdommer som for eksempel stoffskifteproblemer, mangelsykdommer og annet må også sjekkes ut.

Lykke til og husk at mange fungerer godt og har et bra liv selv om de har en diagnose.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277034-bipolar/#findComment-2236402
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...