Gå til innhold

forstørret lymfeknute?

Anbefalte innlegg

Gjest engstelige meg

Hei. Jeg er en jente på 22 år, og Jeg har en kul på venstre side av halsen, litt over kragebeinet, bak m. sternocleidomastoideus. kulen er ikke øm, den er nesten på størrelse med en ert, og "glipper unna" når jeg kjenner på den. Jeg oppdaget kulen for ca 4 uker siden. Kan dette være lymfom? kan man få forstørrede lymfeknuter av ulike autoimmune sykdommer? jeg har lavt stoffskifte pga hashimotos tyreoiditt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277100-forst%C3%B8rret-lymfeknute/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dr Grey:o)

Hei

Har akkurat hatt dette selv, men jeg hadde fler (har de forsåvidt enda). Man kan få forstørrede lymfeknuter etter en bakteriell infeksjon f.eks, har du vært syk i det siste?

Jeg var hos legen med dette, men det er ikke noe de sjekker ut eller er bekymret for så lenge de er små (under 1 cm i diameter), glatte og flyttbare:o)

Men du skal selvfølgelig være litt på vakt, kjenne i lysken og armhulene bl annet.

Som regel er disse helt ufarlige, og er veldig vanlige.

Mine er der fortsatt, har hatt de i 4 mnd nå, de roet seg litt og ble mindre når jeg sluttet å bekymre meg og ikke "dreiv med de" hele tiden, da stimuleres de nemlig...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Lymfomer vokser sakte og sikkert i størrelse, og ofte blir de betydelig større enn en ert. Ganske mange har ertstore kjertler både foran og bak nevnte muskel uten at det er noe galt. Ved infeksjon i området som lymfeknuten "passer på" SKAL den hovne opp; forsvarsceller produseres i kjertelen. Ikke alltid går de tilbake til naturlig størrelse. Din hovne kjertel har nok ingen sammenheng med thyroiditten din. Enkelte andre autoimmune sykdommer KAN gi hovne kjertler. Dersom kulen vokser bør du kontakte fastlegen raskt, dersom ikke kan du la legen undersøke kulen en gang du allikevel er der..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...