Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gardin

Jeg er ei jente på 29 år som veldig gjerne ønsker meg barn.Har fått vite av min gynekolog at jeg har høy verdi av lh og mange cyster ,og dermed pco.Prolaktin verdiene er normale.Jeg er 67 kg og 168 cm høy. 1.Jeg forstår ikke helt disse begrepene, hva er prolaktin, pco, pcos og lh? Jeg har alltid hatt uregelmessig mens, har til tider gått 9 mnd mellom mens. Ble gravid for 2 år siden, etter jeg fikk noen hormontabeletter som satte mensen i gang, men fikk en spontanabort etter 3 mnd. 2. Er det høyere risiko for meg med pco at jeg spontanaborterer? Jeg er for tiden plaget at angst og depresjoner og er 100 % sykemeldt etter mye stress og død i nær familie. 3. Men kan pco også spille inn her på depresjonene mine, og har det noe å si dersom jeg tar angst dempende medisiner( gjør ikke det per idag, men tenker kanskje på det) Jeg har også sterke brystsmerter og er veldig sliten. 4. Kan dette ha noen sammenheng med pco? Gynekologen min har gitt meg resept på metformin, som jeg tar 2 ganger dgl, 500 mg.Opplever tidvis kvalme. 5 Er det normalt? Samboeren min har fått påvist lav sædkvalitet etter en sjekk, mange hodefeil (99 %) og få morforlogisk normale spermier(1 %) Han skal tilbake for en ny test om 3 mnd. (har i mellomtiden sluttet å røyke, men tar sterke allergi medisiner på denne tiden av året- vet ikke om dette kan påvirke et nytt resultat) 6.Hva kan vi gjøre for å bli lettest mulig gravid? Ja dette ble mange spørsmål, men håper at de kan besvares av dere. Hilsen en frustrert sjel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277113-pco/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du!! Er selv i en utredningsfase, har pcos.. Det er nå fire år siden jeg sluttet på p-pillen, men mensen kom aldri tilbake etter det. Jeg har prøvd metformin, men ble så kvalm og uvel at jeg måtte slutte. Nå har jeg prøvd dobbelkur med pergotime, men ingen eggløsning. Heller ikke trippelkur ga eggløsning. Vet med meg selv at jeg til tider kan være veldig deprimert, legen sier at kommer av at jeg har pcos. Jeg er 170 og veier 68 kg. De fleste som har denne diagnosen er overvektige. Har time på sykehuset 20. juni, så da blir det spennende å høre hva de skal gjøre med meg. Har tatt provera tab for å få en blødning annen hver månede. Har du prøvd det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277113-pco/#findComment-2236745
Del på andre sider

Det er ingen morsom diagnose vi har, men det er håp!

Jeg fikk diagnosen for 13 år siden, og har siden fått 3 barn :)

Jeg skal svare så godt jeg kan på spørsmålene dine.

1.Jeg forstår ikke helt disse begrepene, hva er prolaktin, pco, pcos og lh?

Prolaktin og lh er hormoner som er ganske avgjørende for befruktningen. PCO og PCOS er nesten det samme. Det står for PolyCystisk Ovarie Syndrom. Dvs. at eggstokkene (ovariene) er fulle av cyster. Disse cystene er innkapslede egg som ligger der og produserer mannlige hormoner.

Eggene skulle egentlig løsne fra eggstokken og føre til at man ble fruktbar (eggløsning), men i stedet så kapsles eggene inn. Dermed får vi ingen eggløsning og dermed ingen fruktbar periode og heller ingen menstruasjon.

2.Jeg har alltid hatt uregelmessig mens, har til tider gått 9 mnd mellom mens. Ble gravid for 2 år siden, etter jeg fikk noen hormontabeletter som satte mensen i gang, men fikk en spontanabort etter 3 mnd. . Er det høyere risiko for meg med pco at jeg spontanaborterer?

Dessverre er det en økt sjanse for oss med PCO/PCOS å spontanabortere, men det er ikke dermed sagt at vi gjør det! Jeg har - så vidt jeg vet - aldri spontanabortert :)

3. Jeg er for tiden plaget at angst og depresjoner og er 100 % sykemeldt etter mye stress og død i nær familie. Men kan pco også spille inn her på depresjonene mine, og har det noe å si dersom jeg tar angst dempende medisiner( gjør ikke det per idag, men tenker kanskje på det).

Det er vel ingen automatikk i at man blir deprimert når man har PCO, men de plagene PCO medfører kan jo hos noen føre til depresjon. Og når du også har opplevd mye trist er det ikke så rart du får en reaksjon.

Når det gjelder medisinering så må du selv kjenne etter hva du har mest behov for. Personlig ville jeg ikke gått på angstdempende medisiner når jeg prøvde å bli gravid. Er du veldig plaget snakker du med legen din om det.

4. Jeg har også sterke brystsmerter og er veldig sliten. Kan dette ha noen sammenheng med pco?

Det er ikke typiske PCO-symptomer. Vil tro det heller henger sammen med angsten og depresjonen din.

5. Gynekologen min har gitt meg resept på metformin, som jeg tar 2 ganger dgl, 500 mg.Opplever tidvis kvalme. Er det normalt?

Kvalme er normal bivirkning av Metformin.

6.Samboeren min har fått påvist lav sædkvalitet etter en sjekk, mange hodefeil (99 %) og få morforlogisk normale spermier(1 %) Han skal tilbake for en ny test om 3 mnd. (har i mellomtiden sluttet å røyke, men tar sterke allergi medisiner på denne tiden av året- vet ikke om dette kan påvirke et nytt resultat)

Flott at han har sluttet å røyke. Han bør i tillegg ta tilskudd av C-vitamin (minst 750 mg daglig, gjerne det dobbelte) og tilskudd av sink (en tablett daglig). Sink har vist seg å hjelpe til med å forbedre sædkvaliteten hos menn.

Han bør bruke løssittende undertøy og bukser. Han bør ikke sykle og ikke ta varme bad eller badstue.

Han bør spise mye grønnsaker og lite junk-food.

6.Hva kan vi gjøre for å bli lettest mulig gravid?

Tja, det er vanskelig å si. Jeg kan si hva som hjalp oss.

Jeg har PCO og mannen min hadde også dårlig sædkvalitet. Han fikk påvist en betennelse i prostat og fikk antibiotika for dette.

Vi prøvde 2 Pergotime-kurer som førte til eggløsning, men ikke til graviditet.

I desember 1998 hadde vi prøvd i litt over 2,5 år, og jeg ble operert for min PCO.

Etter det fikk jeg ganske regelmessig menstruasjon med en syklus på 30-32 dager. 1. mai 1999 tok jeg en positiv graviditetstest som har ført til vårt eldste barn som er 7.5 år gammel nå :)

Etter fødselen av henne brukte vi ikke prevensjon. Litt naive trodde vi at vi fremdeles hadde problemer med å bli gravide. Da elste var 14 mnd ble hun storesøster :)

Kloke av "skade" fikk jeg satt inn en kobberspiral etter den fødselen. Jeg valgte bevisst å ikke bruke hormonell prevensjon siden hormonene mine var så rotet til fra før.

Januar 05 tok jeg ut spiralen, og i februar 05 var jeg sannelig gravid igjen. Minsten er nå snart 20 mnd gammel.

Så det er håp for dere også!

Jeg vil råde deg til å undersøke muligheten for operasjon hvis ikke noe annet fører frem.

Ønsker dere masse lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277113-pco/#findComment-2236820
Del på andre sider

Gjest gardin

Det er ingen morsom diagnose vi har, men det er håp!

Jeg fikk diagnosen for 13 år siden, og har siden fått 3 barn :)

Jeg skal svare så godt jeg kan på spørsmålene dine.

1.Jeg forstår ikke helt disse begrepene, hva er prolaktin, pco, pcos og lh?

Prolaktin og lh er hormoner som er ganske avgjørende for befruktningen. PCO og PCOS er nesten det samme. Det står for PolyCystisk Ovarie Syndrom. Dvs. at eggstokkene (ovariene) er fulle av cyster. Disse cystene er innkapslede egg som ligger der og produserer mannlige hormoner.

Eggene skulle egentlig løsne fra eggstokken og føre til at man ble fruktbar (eggløsning), men i stedet så kapsles eggene inn. Dermed får vi ingen eggløsning og dermed ingen fruktbar periode og heller ingen menstruasjon.

2.Jeg har alltid hatt uregelmessig mens, har til tider gått 9 mnd mellom mens. Ble gravid for 2 år siden, etter jeg fikk noen hormontabeletter som satte mensen i gang, men fikk en spontanabort etter 3 mnd. . Er det høyere risiko for meg med pco at jeg spontanaborterer?

Dessverre er det en økt sjanse for oss med PCO/PCOS å spontanabortere, men det er ikke dermed sagt at vi gjør det! Jeg har - så vidt jeg vet - aldri spontanabortert :)

3. Jeg er for tiden plaget at angst og depresjoner og er 100 % sykemeldt etter mye stress og død i nær familie. Men kan pco også spille inn her på depresjonene mine, og har det noe å si dersom jeg tar angst dempende medisiner( gjør ikke det per idag, men tenker kanskje på det).

Det er vel ingen automatikk i at man blir deprimert når man har PCO, men de plagene PCO medfører kan jo hos noen føre til depresjon. Og når du også har opplevd mye trist er det ikke så rart du får en reaksjon.

Når det gjelder medisinering så må du selv kjenne etter hva du har mest behov for. Personlig ville jeg ikke gått på angstdempende medisiner når jeg prøvde å bli gravid. Er du veldig plaget snakker du med legen din om det.

4. Jeg har også sterke brystsmerter og er veldig sliten. Kan dette ha noen sammenheng med pco?

Det er ikke typiske PCO-symptomer. Vil tro det heller henger sammen med angsten og depresjonen din.

5. Gynekologen min har gitt meg resept på metformin, som jeg tar 2 ganger dgl, 500 mg.Opplever tidvis kvalme. Er det normalt?

Kvalme er normal bivirkning av Metformin.

6.Samboeren min har fått påvist lav sædkvalitet etter en sjekk, mange hodefeil (99 %) og få morforlogisk normale spermier(1 %) Han skal tilbake for en ny test om 3 mnd. (har i mellomtiden sluttet å røyke, men tar sterke allergi medisiner på denne tiden av året- vet ikke om dette kan påvirke et nytt resultat)

Flott at han har sluttet å røyke. Han bør i tillegg ta tilskudd av C-vitamin (minst 750 mg daglig, gjerne det dobbelte) og tilskudd av sink (en tablett daglig). Sink har vist seg å hjelpe til med å forbedre sædkvaliteten hos menn.

Han bør bruke løssittende undertøy og bukser. Han bør ikke sykle og ikke ta varme bad eller badstue.

Han bør spise mye grønnsaker og lite junk-food.

6.Hva kan vi gjøre for å bli lettest mulig gravid?

Tja, det er vanskelig å si. Jeg kan si hva som hjalp oss.

Jeg har PCO og mannen min hadde også dårlig sædkvalitet. Han fikk påvist en betennelse i prostat og fikk antibiotika for dette.

Vi prøvde 2 Pergotime-kurer som førte til eggløsning, men ikke til graviditet.

I desember 1998 hadde vi prøvd i litt over 2,5 år, og jeg ble operert for min PCO.

Etter det fikk jeg ganske regelmessig menstruasjon med en syklus på 30-32 dager. 1. mai 1999 tok jeg en positiv graviditetstest som har ført til vårt eldste barn som er 7.5 år gammel nå :)

Etter fødselen av henne brukte vi ikke prevensjon. Litt naive trodde vi at vi fremdeles hadde problemer med å bli gravide. Da elste var 14 mnd ble hun storesøster :)

Kloke av "skade" fikk jeg satt inn en kobberspiral etter den fødselen. Jeg valgte bevisst å ikke bruke hormonell prevensjon siden hormonene mine var så rotet til fra før.

Januar 05 tok jeg ut spiralen, og i februar 05 var jeg sannelig gravid igjen. Minsten er nå snart 20 mnd gammel.

Så det er håp for dere også!

Jeg vil råde deg til å undersøke muligheten for operasjon hvis ikke noe annet fører frem.

Ønsker dere masse lykke til :)

Tusen takk for oppklarende mail. Det er godt å høre at det er en mulighet for oss å få barn :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277113-pco/#findComment-2237079
Del på andre sider

Tusen takk for oppklarende mail. Det er godt å høre at det er en mulighet for oss å få barn :)

Ja, jeg var selv ganske langt nede mens vi prøvde å få til førstemann (det tok oss 3 år), men så har det jammen gått greit siden også :)

Du har også fordelen at du ikke er overvektig - det hjelper veldig.

Så ikke gi opp håpet, stå på og få den hjelpen dere trenger. Ikke stress for mye med selve "lagingen" av barnet - kos dere i stedet :) (Og jeg vet det er lettere sagt enn gjort.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277113-pco/#findComment-2237407
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...