Gjest Anonym Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Mannen jeg er sammen med har mange flotte egenskaper og jeg er meget forelsket, snart 6 mnd inn i forholdet. Vi har en god dynamikk og flere felles interesser. Mye tyder på at vi kan få det godt sammen, spesielt m.h.t. ting som ligger på "det dypere plan" - og det er jo det aller viktigste. Samtidig... på visse områder befinner vi oss nesten på hvert vårt ytterpunkt av skalaen. Dette gjelder i første rekke renslighet/huslighet/pertentlighet. Eksempelvis fikk jeg sjokk første gang jeg brukte badet hos kjæresten min: Det var et tydelig belegg nede i doskålen, og setet var flekkete - jeg måtte legge på papir før jeg satte meg. Vaskeservanten var også flekkete og hadde tydeligvis ikke sett en skuresvamp på noen uker. Gulvet var rett og slett møkkete. - Jeg så også i ettertid at han stadig gikk med utesko på vått gulv. M.a.o. fristet det lite å gå barbent på gulvet etter en dusj... Ovennevnte er en brøkdel av det jeg kunne nevne... Rent bad & kjøkken er en viktig trivselsfaktor for meg. "Han" sier han liker å ha det rent rundt seg, men har nå erfart at han er klumsete & distre som person. - Det hjelper ikke akkurat. Temaet renhold har vært tatt opp, jeg hjalp ham med å vaske rundt sist jeg lå over hos ham. Men føler at det er ubekvemt å komme med en pekefinger i hans hjem. Jeg har valgt å svelge en god del så langt. Men det knyter seg i meg og jeg bruker masse energi på å bekymre meg for hverdagslig trivsel hvis (når...) vi ender opp med å flytte sammen. Dette er et klassisk problem, men løsningen kan likevel ikke bli den samme for alle. Kjæresten min er noe nærtagende og har bl.a. en mor som har "plukket" litt på ham m.h.t. renhold... Må jeg enten "jenke meg" eller godta at jeg vil få hovedansvaret for renholdet i et evt. senere samboerforhold/ekteskap? Jeg skjønner at jeg også må møte ham, men i hvor stor grad...? På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277124-ytterpunkter-p%C3%A5-skalaen-mht-renhold/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Folk har generelt vanskelig for å endre seg, men om han er motivert selv så er det jo muligheter. Noe kan han helt sikkert klare å endre på. Hvs du delvis bor hos han så kan du vel etterhvert si noe om at du opplever det som uhygiensk og litt ekkelt at det er så stygt på kjøkkenet og badet. Kanskje kan dere enes om at det skal vaskes en gang i uka, gjerne på en bestemt dag. Mannfolk kan være enkle og innføring av regler og rutiner kan funke. Tror de fleste skjønner at det er ukoselig med et møkkete bad også og om han er forelska så er han kanskje motivert for å gjøre det hyggeligere for din skyld? :-) Han vil nok aldri bli pertentelig, han er som han er, men ville ikke dømt forholdet nord og ned for det. Du får se hvordan han utvikler seg i denne tiden da du er hos han som gjest. Kan nok hende du har sider som han irriterer seg over også, så dette kan jo bli spennende etter hvert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277124-ytterpunkter-p%C3%A5-skalaen-mht-renhold/#findComment-2236788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mista nikket Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Syns du bør si i fra hva du egentlig mener til han. Han har vel vært hjemme hos deg og sett hvordan du har det. I og med moren hans har sagt i fra hva hun mener om rensligheten hans har du jo egentlig rett i at han bør ta seg sammen. Han må i hvertfall bedre seg etter det du skriver. Det badet hørtes ekkelt ut. Så lenge dere "bor" sammen burde han skjerpe seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277124-ytterpunkter-p%C3%A5-skalaen-mht-renhold/#findComment-2236791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Vi hadde et raid her hos kjæresten min i går (skal ha kalas i dag) og da vi omsider var ferdige satte han seg i godstolen, så utover og utbrøt:"Ja, nå må det være holde noen måneder!" *Hehe* Det hender det flyter her også, for å si det mildt, men badet har aldri vært som du beskriver det, heldigvis! Jeg ville sagt det rett ut til ham hva du mener om hans renhold, badet spesielt. Prøv å få ham til å forstå at om han tar en liten runde en gang i uka så blir det ikke så ille at han må bruke en hel dag på å komme til bunns i det når han først tar det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277124-ytterpunkter-p%C3%A5-skalaen-mht-renhold/#findComment-2236846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Når han ikke har gjort noenlunde rent i alle fall første gang du er på besøk, er det noe som tyder på at han mangler vaskevilje/evne. Det skal mer enn uker til før en vask og en do blir direkte flekkete, med mindre han stadig tisser på kanten uten å tørke det av. Det er ikke lett å forandre folk, og du må nok regne med å ha hovedansvaret for rengjøring hvis dere flytter sammen. Det bør i og for seg ikke være noe problem hvis han for eksempel har hovedansvaret for noe annet. Oppvask, klesvask eller lignende, hvis han tar seg av det på en tilferdsstillende måte. Jeg synes i hvert fall ikke det er grunn til å kvitte seg med ham når du sier dere ellers passer sammen, men er han urenslig og uryddig på alle områder tror jeg ikke jeg hadde holdt ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277124-ytterpunkter-p%C3%A5-skalaen-mht-renhold/#findComment-2236974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fremtidsrettet Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Når du bemerker det nå så tidlig å forholdet vil dette bare bli verre og verre for deg. Det er ikke riktig at du skal ta på deg ansvaret for renholdet! Det hjelper ikke at dere er mentalt på høyde sammen. Hvis han vil holde på deg må du stille som krav at han lærer seg å holde rent hjemme hos seg selv. Ellers kommer han ikke til å røre ei vaskefille resten av livet. Er det det du vil ? Jeg ville ha vært VELDIG skeptisk til dette. Renhold er det største stridstemaet og det som oftest fører til skilsmisser, sies det. Derfor bør du sørge for at han lærer seg gode rutiner før du inngår flere avtaler med ham. Hold deg f.eks. vekk fra ham til han har vasket.Hvis han vil holde på deg setter han i gang. Gjør han ikke noe, bryt !! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277124-ytterpunkter-p%C3%A5-skalaen-mht-renhold/#findComment-2237132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Når du bemerker det nå så tidlig å forholdet vil dette bare bli verre og verre for deg. Det er ikke riktig at du skal ta på deg ansvaret for renholdet! Det hjelper ikke at dere er mentalt på høyde sammen. Hvis han vil holde på deg må du stille som krav at han lærer seg å holde rent hjemme hos seg selv. Ellers kommer han ikke til å røre ei vaskefille resten av livet. Er det det du vil ? Jeg ville ha vært VELDIG skeptisk til dette. Renhold er det største stridstemaet og det som oftest fører til skilsmisser, sies det. Derfor bør du sørge for at han lærer seg gode rutiner før du inngår flere avtaler med ham. Hold deg f.eks. vekk fra ham til han har vasket.Hvis han vil holde på deg setter han i gang. Gjør han ikke noe, bryt !! "Renhold er det største stridstemaet og det som oftest fører til skilsmisser, sies det." Det har jeg aldri hørt. Jeg har tvertimot hørt opp til flere ganger at det er pengekrangler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277124-ytterpunkter-p%C3%A5-skalaen-mht-renhold/#findComment-2237135 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Tusen takk til alle for svarene og rådene på et, for meg, meget delikat problem... Av og til kan jeg føle for å handle slik "Fremtidsrettet" råder meg til - en ganske tøff linje...? Men jo, jeg bekymrer meg altså en del for vår fremtidige trivsel også når det gjelder noe så "smått" og hverdagslig som rengjøring. Men det er samtidig fryktelig trist hvis nettopp dette skal velte noe som jeg føler er mye større - tross alt... Uansett: setter pris på responsen og har fått noe nytt å tenke på! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277124-ytterpunkter-p%C3%A5-skalaen-mht-renhold/#findComment-2237163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Urk, urk......hadde ikke orket å gå på do en gang tror jeg. Du vet da hvem som må holde huset rent hvis dere flytter sammen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277124-ytterpunkter-p%C3%A5-skalaen-mht-renhold/#findComment-2237398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullfisk Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Du bør snakke med han om det nå i begynnelsen. Det behøver ikke å være et kjempeproblem, dere kan bli enige om at hvis dere flytter sammen skal dere ha vaskehjelp hver uke fra dag 1 f.eks., da faller ikke alt på deg. Hvis han er helt uforstående til at det går ann å ha andre meninger enn hans egne når det gjelder vasking, og han ikke ser vitsen med vask, har dere et problem, men det høres ut som dårlige vaner. Litt kan man forandre seg, og enkelte jeg kjenner har foradret seg ganske mye når de fikk seg kjæreste mht slike ting som personlig hygenie, rydding, klær, matlaging m.m. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277124-ytterpunkter-p%C3%A5-skalaen-mht-renhold/#findComment-2237592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moder'n-2 Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Når du bemerker det nå så tidlig å forholdet vil dette bare bli verre og verre for deg. Det er ikke riktig at du skal ta på deg ansvaret for renholdet! Det hjelper ikke at dere er mentalt på høyde sammen. Hvis han vil holde på deg må du stille som krav at han lærer seg å holde rent hjemme hos seg selv. Ellers kommer han ikke til å røre ei vaskefille resten av livet. Er det det du vil ? Jeg ville ha vært VELDIG skeptisk til dette. Renhold er det største stridstemaet og det som oftest fører til skilsmisser, sies det. Derfor bør du sørge for at han lærer seg gode rutiner før du inngår flere avtaler med ham. Hold deg f.eks. vekk fra ham til han har vasket.Hvis han vil holde på deg setter han i gang. Gjør han ikke noe, bryt !! Etableringen av hvordan man fordeler arbeidet på hjemmebane skjer veldig fort. Jeg tror "fremtidsrettet" har helt rett i at "LillaSyrin" må ta tak i dette snart, og helst _før_ hun og drømmemannen flytter sammen. Når det er sagt, så er det stor forskjell på om noen egentlig har lyst til å ha det mer ryddig/rent men ikke får det gjort, eller om de egentlig syns nivået for ryddig/renslighet er OK. Det siste er verre å gjøre noe med enn det første (og jeg er sannelig ikke sikker på at det alltid er den mest renslige som automatisk har rett). Mange menn har lyst til å ha det rent og ryddig rundt seg, men får det rett og slett ikke til. Kanskje "LillaSyrin" kan hjelpe ham med litt vasking? Og hva med å si at hun hadde satt pris på at han ikke gikk inne med utesko? Man må jo kunne snakke sammen, forklare hvilket ståsted man har og så prøve å finne noe felles man kan bli enige om! Hvis mannen rett og slett ikke føler han har overskudd (eller lyst!) til å vaske, så kan man rett og slett leie inn vaskehjelp som mannen betaler for! Det ble vår løsning. Hvorfor skal man krangle om hvem som skal gjøre husarbeid når man kan betale andre for det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277124-ytterpunkter-p%C3%A5-skalaen-mht-renhold/#findComment-2237598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Du bør snakke med han om det nå i begynnelsen. Det behøver ikke å være et kjempeproblem, dere kan bli enige om at hvis dere flytter sammen skal dere ha vaskehjelp hver uke fra dag 1 f.eks., da faller ikke alt på deg. Hvis han er helt uforstående til at det går ann å ha andre meninger enn hans egne når det gjelder vasking, og han ikke ser vitsen med vask, har dere et problem, men det høres ut som dårlige vaner. Litt kan man forandre seg, og enkelte jeg kjenner har foradret seg ganske mye når de fikk seg kjæreste mht slike ting som personlig hygenie, rydding, klær, matlaging m.m. Takk! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277124-ytterpunkter-p%C3%A5-skalaen-mht-renhold/#findComment-2237967 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Etableringen av hvordan man fordeler arbeidet på hjemmebane skjer veldig fort. Jeg tror "fremtidsrettet" har helt rett i at "LillaSyrin" må ta tak i dette snart, og helst _før_ hun og drømmemannen flytter sammen. Når det er sagt, så er det stor forskjell på om noen egentlig har lyst til å ha det mer ryddig/rent men ikke får det gjort, eller om de egentlig syns nivået for ryddig/renslighet er OK. Det siste er verre å gjøre noe med enn det første (og jeg er sannelig ikke sikker på at det alltid er den mest renslige som automatisk har rett). Mange menn har lyst til å ha det rent og ryddig rundt seg, men får det rett og slett ikke til. Kanskje "LillaSyrin" kan hjelpe ham med litt vasking? Og hva med å si at hun hadde satt pris på at han ikke gikk inne med utesko? Man må jo kunne snakke sammen, forklare hvilket ståsted man har og så prøve å finne noe felles man kan bli enige om! Hvis mannen rett og slett ikke føler han har overskudd (eller lyst!) til å vaske, så kan man rett og slett leie inn vaskehjelp som mannen betaler for! Det ble vår løsning. Hvorfor skal man krangle om hvem som skal gjøre husarbeid når man kan betale andre for det? Takk for svar! Blir rent rørt over responsen her, at dere tar dere tid til dette. Foreløpig velger jeg å tro at "drømmemannens" mangel på renslighet har mest å gjøre med manglende øvelse og kunnskaper. (Og han har ikke vært samboer med noen før... Samt at han i perioder, før han ble student igjen, faktisk har hatt rengjøringshjelp...) Men det må også ha litt med toleransegrensen å gjøre, slik det har vært hos ham. Han sier han liker å ha det rent, men jeg må da må smile litt spørrende til ham... Selv om temaet har vært oppe, dog forsiktig og litt "innpakket", ser jeg at det er nødvendig å si fra i klartekst... Og det hjelper veldig med så mange støttende ord fra kloke og erfarne damer :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277124-ytterpunkter-p%C3%A5-skalaen-mht-renhold/#findComment-2237973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Problemet mange kvinner (det går som regel den veien) har er at de mener de sitter på fasiten på hvor ofte og nøye det skal vaskes. Så lenge en ikke blir syk av skitten er det jo ikke farlig i seg selv, selv om det kan være uappetittelig. Du må innse at han mener det kan vaskes sjeldnere enn deg, og han har like rett som deg. Dere må da enten møtes på midten, han vasker litt oftere (da må dere sette opp faste dager) og du nøyer deg med litt mindre, eller så må du ta det meste som går på vasking. Dersom du ikke trives uten at det er svært rent rundt deg må du nok ta ansvaret for det selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277124-ytterpunkter-p%C3%A5-skalaen-mht-renhold/#findComment-2238091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.