Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Tomand

Hei, jeg er en dame på 35 år med to barn, 6 og 10 år. I flere år har jeg brukt p-sprøyte (Depo Provera) som prevensjon og som følge av det mistet jeg menstrausjonen. Den var borte i tre år. For ett år siden ble jeg anbefalt å kutte ut p-sprøyte fordi det kunne være fare forbundet med bruk av p-sprøyte over lang tid. Jeg fikk da innsatt p-stav i armen og det fungerer bra. Menstrausjonen kom heller ikke tilbake. Nå, ett år etter innsetting av p-staven, har jeg startet å få blødninger igjen som er neste sort i farve. En gang gikk det over til vanlig blødninger og det hele stod på i 2 uker! Er dette normalt? Ønsker å ha det slik det var før og ønsket ikke å gå bort fra p-sprøyte i utgangspunktet. Vil menstrausjonen forsvinne om jeg går tilbake til p-sprøyte og er det å anbefale?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277152-bl%C3%B8ndingsforstyrrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan ta et år før effekten av p-sprøyten er ute av kroppen, og det er vel det du nå opplever. Blødningsuregelmessighet med Implanon er ganske vanlig, det er du nå merker. Man advarer de helt unge (under ca 20 år) og de over 45 år å bruke Depo-Provera fordi det kan påvirke skjelettet i negativ retning. Det er ikke noe i veien for å gå tilbake til p-sprøyten, men det er ikke mulig å forutsi noe om blødningsmønsteret. Med tiden vil blødningen sannsynligvis bli borte som du før har opplevd. Du kan evt få målt benmassen (BMD) for å se hvordan det står til med ditt skjelett. Er det tegn på svekkelse, kan man gi tilskudd av østrogen (tablett eller plaster).

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...