Gå til innhold

Grove celleforandringer og ønsker om barn

Anbefalte innlegg

Gjest Løvetannen

Hei. Jeg har nettopp fått foretatt en vevsprøve av livmorhalsen etter at det ble påvist grove celleforandringer. Når prøven ble tatt, fortalte gynekologen min at hun kunne SE celleforandringene med det blotte øye og at de befant seg på TO steder (på hver sin side av livmorhalsåpningen) Nå er jeg kjempenervøs for resultatet og er også redd dette kan ha noen innvirkning på om jeg kan bli gravid etterpå. Vi har allerede prøvd i 6 måneder uten hell før celleforandringene ble påvist. Dersom jeg må skjære ut noe av livmorhalstappen, hvilken innvirkning får dette for våre ønsker om barn? Hvor raskt etterpå kan vi begynne å prøve igjen? (Jeg er 29 år) Veldig takknemmelig for svar.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Mon ikke det var med et kolposkop (forstørrelsesapparat) at gynekologen kunne se forandringer? Ved dype forandringer i vevet, vil man anbefale konisering hvor man med laser eller kniv fjerner litt av livmorhalsen. Det går ikke ut over muligheten for å bli gravid eller for å gjennomføre en graviditet. Etter noen uker er såret grodd, og du kan forsøke å bli gravid. Men det er lurt å få situasjonen avklart før du blir gravid. Er det ikke lykkes innen ett år, kan du søke hjelp.

Du behøver altså ikke å være veldig nervøs selv om du skal opereres, det går bra!

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...