Gå til innhold

Marevan kontra Albyl-E

Anbefalte innlegg

Gjest Slagferdig

Etter et hjerneslag i 2004 har jeg gått på Marevan, 2,5 tabl daglig. Med denne doseringen varierer min INR fra 1,8 til 3,6 Flere i eldre i min omgangskrets har fått beskjed om å gå over fra Marevan til Albyl-E 160mg. Jeg har hørt at Marevan er mer effektiv, men siden den varierer så mye for meg, så kanskje Albyl-E hadde vært bedre for meg også ? Fastlegen min har aldri hørt om noen som har gått fra Maravan til Albyl-E. Nå har jeg skiftet fastlege. Er det noen undersøkelser/tester jeg bør ta før jeg begynner med Albyl-E ? Bør jeg begynne med 75mg ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277263-marevan-kontra-albyl-e/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Slagferdig.

Generelt gir Marevan en bedre forebyggende effekt enn Albyl-E. Selv med en INR på 1,8 har du en forebyggende virkning, men de undersøkelser som er gjort av sammenligning mellom de to stoffene har hatt INR-verdier ganske stabile over 2,0.

Det er ikke så sjelden vi går fra Albyl til Marevan, spesielt ikke ved andre former for blodpropp. Hvis det imidlertid foreligger andre grunner til å bruke Marevan (f.eks. forkammerflimmer i hjertet, tidligere forekomst av proppsykdom, etc.) vil vi ikke gjøre dette byttet. Dessuten kombinerer vi nå vanligvis proppforebyggende behandling med stoff som påvirker vårt kolesterol, d.e. såkalte statiner, som er i utstrakt bruk. Hvis det ikke er andre, tungtveiende grunner tilå bruke Marevan, og du helst vil bytte, bør du bruke 160 mg daglig (de undersøkelser som foreligger er alle gjort på doser større enn 75 mg). Ta det opp med din lege på ny.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...