Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest ønskebarn

Hei! Jeg er en kvinne på 25 som ønsker å bli gravid. Sluttet med Diane i oktober `06. Har siden det hatt uregelmessig mens. Har ikke ordentlig blødning, men brunlig utflod. Har hatt maks to dager etter hverandre med ordentlig blødning. Har menssmerter 1 dag. De to siste menstruasjonene har vært regelmessige; 37 dagers syklus. Var den 11/5-06 og tok blodprøver, dette var 22 dagen i siste syklus. Disse viste: FSH:6, LH:17.3, Progesteron:2, Prolactin:147, ØST:0.58. Den 14/5-07 tok jeg innvendig ultralyd hos en gynekolog. Han sa at alt så fint ut og at det så ut som jeg hadde hatt eggløsning. Fikk mensen etter dette den 25/5-07, da altså etter 37 dager siden siste gangs mens første dag. Da hadde jeg heller ikke ordenlig blødning. Har nettopp fått beskjed fra gynekologen at jeg hadde eggløsning i siste syklus. Er dette riktig?, for utifra info fra deres sider så tyder progesteron på over 25 på eggløsning. Eller ser gynekologen dette i sammenheng med hva han så på ultralyden?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277325-eggl%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Progesteron begynner å øke etter eggløsning og er maksimal en uke før menstruasjon (da som regel over 25-30). Din blodprøve ble tatt to uker før menstruasjon, og man kan da ikke forvente at progesteron skulle være øket. Verdien av LH og østradiol kan tyde på at blodprøven ble tatt på eggløsningstidspunktet. Det stemmer med menstruasjon to uker senere.

En lett forhøyet verdi av LH (som i ditt tilfelle) kan ses ved tilstanden PCOS (polycystisk ovarie syndrom) hvor eggløsning svikter eller er uregelmessig. Det vil også gi uregelmessige blødninger, men det ville gynekologen sannsynligvis ha sett med ultralyd, de typiske forandringer på eggstokkene. Det kan også være unormal hårvekst og kviser, evt. overvekt. Du brukte Diane, det er vanlig behandling for PCOS hvor graviditet ikke er ønsket.

Hvis det fortsetter med uregelmessighet og du ikke blir gravid, skulle du være kandidat for behandling med pergotime, tabletter som stimulerer eggløsningen.

Lykke til med forsøket på å bli gravid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277325-eggl%C3%B8sning/#findComment-2237900
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...