Gjest tenker alltid de verste Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Jeg er 7+4. Er så veldig redd for at jeg har svangerskap utenfor livmoren. Klarer ikke tenke på noe annet. Det kan jo være kjempfarlig. Har menssmerter og murringer veldig mye. Akkurat som en trykk følelse nederst i magen. Var hos legen i går, siden jeg hadde en del vondt. Fikk ikke komme til min fastlege fordi di hadde d så travelt. Han tok urinprøve, hcg og crp. Alt var fint. Kjente også på magen. Han sa så lenge det ikke var blødninger så trodde han ikke det var noe farlig. Men er det alltid blødninger ved svangerskap utenfor livmoren? Har sterke menssmerter som varer noen sekunder, ellers kjenner jeg at det stikker der nede. Normalt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277356-svangerskap-utenfor-livmoren/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Timiti Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 For meg høres det helt normalt ut. Jeg hadde voldsomme menssmerter de første 10 ukene med førstemann. Som deg, kom "tak" som varte en kort stund, for så å bli borte. Så kom det igjen. Gutten ble født fin og frisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277356-svangerskap-utenfor-livmoren/#findComment-2238059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tenker alltid de verste Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 For meg høres det helt normalt ut. Jeg hadde voldsomme menssmerter de første 10 ukene med førstemann. Som deg, kom "tak" som varte en kort stund, for så å bli borte. Så kom det igjen. Gutten ble født fin og frisk. godt å høre...er sykemeldt for jeg er så veldig slakk i tilegg. ikke kult, men får bare vente å se. Skal man kjenne noe hver dag så tidlig? Jeg våkner av og til av jeg har så sterke menssmerter. Kjedelig, men får vel bare være glad at jeg ikke spyr i tilegg. Er en del uggen, men spyr ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277356-svangerskap-utenfor-livmoren/#findComment-2238062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Det der høres ut som typiske strekksmerter, og det er helt vanlig og ufarlig. Mensaktige smerter er også veldig vanlig de første månedene. De forsvinner gjerne etter hvert. Svangerskap utenfor livmoren gir smerter som ikke går over. Hvis det fører til at en eggleder sprekker, får man både intense smerter og blødninger. Svangerskap utenfor livmoren er mindre vanlig enn spontanabort (som også kan gi både tiltakende smerter og blødninger). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277356-svangerskap-utenfor-livmoren/#findComment-2238065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tenker alltid de verste Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Det der høres ut som typiske strekksmerter, og det er helt vanlig og ufarlig. Mensaktige smerter er også veldig vanlig de første månedene. De forsvinner gjerne etter hvert. Svangerskap utenfor livmoren gir smerter som ikke går over. Hvis det fører til at en eggleder sprekker, får man både intense smerter og blødninger. Svangerskap utenfor livmoren er mindre vanlig enn spontanabort (som også kan gi både tiltakende smerter og blødninger). takk! turnuslegen jeg var hos sa at det var jo så lite at en ikke skulle ha vondt..drittlege...har sikkert ikke peling.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277356-svangerskap-utenfor-livmoren/#findComment-2238108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillyme Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 takk! turnuslegen jeg var hos sa at det var jo så lite at en ikke skulle ha vondt..drittlege...har sikkert ikke peling.. Han mente nok sikkert at det er for lite til at svangerskap utenfor livmoren skal gjøre vondt. Jeg var også veldig redd for svangerskap utenfor livmoren og gikk til legen for å få en sjekk. Han snedte meg til ultralyd for å sjekke. Fikk beksjed på sykehuset at de fleste ikke fikk smerter før etter uke 9. Kanskje du kan spør om en tidlig ultralyd siden du er bekymret. Ikke greit å gå rundt å tenke på det hele tiden. Lykke til!! Du har mye å glede deg til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277356-svangerskap-utenfor-livmoren/#findComment-2238239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Han mente nok sikkert at det er for lite til at svangerskap utenfor livmoren skal gjøre vondt. Jeg var også veldig redd for svangerskap utenfor livmoren og gikk til legen for å få en sjekk. Han snedte meg til ultralyd for å sjekke. Fikk beksjed på sykehuset at de fleste ikke fikk smerter før etter uke 9. Kanskje du kan spør om en tidlig ultralyd siden du er bekymret. Ikke greit å gå rundt å tenke på det hele tiden. Lykke til!! Du har mye å glede deg til!! Jeg har hørt at de fleste svangerskap utenfor livmoren går til grunne i uke 6-8. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277356-svangerskap-utenfor-livmoren/#findComment-2238274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klem til deg :) Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Hei , Det som du beskriver høres veldig ut som helt vanlige symptomer i tidlig svangerskap. De fleste her på DOL har opplevd sterke menssmerter i de første ukene, og så lenge du ikke blør er det helt normalt. Svangerskap utenfor livmor gir sjelden symptomer før ca uke 10, dette fordi fosteranlegg ikke er stor nok til å presse og gi større smerter. Og symptomer er veldig like blindtarmsbetennelse, lokalisert bare på den ene side av magen ( kommer an på i hvilken eggleder har egget festet seg feil, venstre eller høyre ), veldig sterke smerter som ikke går over men varer hele tiden. Om man skulle være så uheldig og eggleder hadde sprukket, får man i tillegg feber, betydelig smerteøkning og blødninger. Da er det i full fart på sykehus. Lege som du snakket med hadde sikkert rett, sa det bare på feil måte som ikke gjorde det roligere. Det ar du er bare 7+4 på vei betyr at det er for tidlig å oppleve så sterke smerter at man skulle vurdere svangerskap utenfor livmor. Men han kunne godt forklare deg ting litt mer, det synes jeg. Sterke magesmerter er virkelig veldig vanlig symptom, og mensmurringer kan du faktisk kjenne mye lengre. Jeg kjenner de til nå, er i uke 23, ikke så intense så i de første ukene selvfølgelig, men jeg kjente de allikevel. Men så lenge du ikke blør , er det ikke vits å gå og bekymre deg, du blir bare psykisk utslitt. Vet veldig godt at det er lettere sagt enn gjort, men veldig mange av oss har gått gjennom det samme, bekymret seg om samme ting osv. Du kan jo alltid gå til privat klinikk og få tatt ultralyd, dette koster ca 1000 kr ( man får ikke gratis behandling på privat klinikk selv om man er gravid ), men det er ikke spesielt stor pris hvis det skal hjelpe det å finne ro. Du kan jo også be legen din om henvisning til tidlig ultralyd som noen foreslo her, men hvis lege vurderer dine smerter som helt normale og ufarlige ( og dette er svært sansynlig ), er det ikke sikker om du blir henvist en gang. Ikke alle leger mener det er viktig å henvise til ekstra ultralyd for å beroe den gravide, dessverre. Det går nok bra, krysser fingrene for deg . Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277356-svangerskap-utenfor-livmoren/#findComment-2238410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tenker alltid de verste Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Hei , Det som du beskriver høres veldig ut som helt vanlige symptomer i tidlig svangerskap. De fleste her på DOL har opplevd sterke menssmerter i de første ukene, og så lenge du ikke blør er det helt normalt. Svangerskap utenfor livmor gir sjelden symptomer før ca uke 10, dette fordi fosteranlegg ikke er stor nok til å presse og gi større smerter. Og symptomer er veldig like blindtarmsbetennelse, lokalisert bare på den ene side av magen ( kommer an på i hvilken eggleder har egget festet seg feil, venstre eller høyre ), veldig sterke smerter som ikke går over men varer hele tiden. Om man skulle være så uheldig og eggleder hadde sprukket, får man i tillegg feber, betydelig smerteøkning og blødninger. Da er det i full fart på sykehus. Lege som du snakket med hadde sikkert rett, sa det bare på feil måte som ikke gjorde det roligere. Det ar du er bare 7+4 på vei betyr at det er for tidlig å oppleve så sterke smerter at man skulle vurdere svangerskap utenfor livmor. Men han kunne godt forklare deg ting litt mer, det synes jeg. Sterke magesmerter er virkelig veldig vanlig symptom, og mensmurringer kan du faktisk kjenne mye lengre. Jeg kjenner de til nå, er i uke 23, ikke så intense så i de første ukene selvfølgelig, men jeg kjente de allikevel. Men så lenge du ikke blør , er det ikke vits å gå og bekymre deg, du blir bare psykisk utslitt. Vet veldig godt at det er lettere sagt enn gjort, men veldig mange av oss har gått gjennom det samme, bekymret seg om samme ting osv. Du kan jo alltid gå til privat klinikk og få tatt ultralyd, dette koster ca 1000 kr ( man får ikke gratis behandling på privat klinikk selv om man er gravid ), men det er ikke spesielt stor pris hvis det skal hjelpe det å finne ro. Du kan jo også be legen din om henvisning til tidlig ultralyd som noen foreslo her, men hvis lege vurderer dine smerter som helt normale og ufarlige ( og dette er svært sansynlig ), er det ikke sikker om du blir henvist en gang. Ikke alle leger mener det er viktig å henvise til ekstra ultralyd for å beroe den gravide, dessverre. Det går nok bra, krysser fingrene for deg . Lykke til takk for et betryggende svar!!! Har faktisk hatt mindre vondt i dag enn de to siste dagene. Men kjenner at noe skjer, men det skal en vel. Har hatt en del stikkesmerter rundt forbi i magen ellers i dag, men det kan kanskje være luftssmerter. Er ikke intense bare ubehagelig. Skal til 1.svangerskapskontroll på tirsdag, hun fastlegen min har sånn ultralyd greier, og sa jeg skulle ta d da. For bare krysse fingrene for at alt er bra. kjenner en som hadde MA for ikke lenge siden,blødde ikke, bare litt uutflod, og hadde gått med ett dødt foster i flere uker. ekkelt å tenke på. Men nå får jeg bare prøve å tenke positivt!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277356-svangerskap-utenfor-livmoren/#findComment-2238432 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 takk for et betryggende svar!!! Har faktisk hatt mindre vondt i dag enn de to siste dagene. Men kjenner at noe skjer, men det skal en vel. Har hatt en del stikkesmerter rundt forbi i magen ellers i dag, men det kan kanskje være luftssmerter. Er ikke intense bare ubehagelig. Skal til 1.svangerskapskontroll på tirsdag, hun fastlegen min har sånn ultralyd greier, og sa jeg skulle ta d da. For bare krysse fingrene for at alt er bra. kjenner en som hadde MA for ikke lenge siden,blødde ikke, bare litt uutflod, og hadde gått med ett dødt foster i flere uker. ekkelt å tenke på. Men nå får jeg bare prøve å tenke positivt!!! "Vanlig" spontanabort med blødninger og utstøting av fosteret på et tidlig stadium, er dessverre svært vanlig. Både MA og svangerskap utenfor livmoren er sjeldnere. Og for de fleste går det helt fint :-) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277356-svangerskap-utenfor-livmoren/#findComment-2238723 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Har hatt sv.skap utenfor livmor Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Hei , Det som du beskriver høres veldig ut som helt vanlige symptomer i tidlig svangerskap. De fleste her på DOL har opplevd sterke menssmerter i de første ukene, og så lenge du ikke blør er det helt normalt. Svangerskap utenfor livmor gir sjelden symptomer før ca uke 10, dette fordi fosteranlegg ikke er stor nok til å presse og gi større smerter. Og symptomer er veldig like blindtarmsbetennelse, lokalisert bare på den ene side av magen ( kommer an på i hvilken eggleder har egget festet seg feil, venstre eller høyre ), veldig sterke smerter som ikke går over men varer hele tiden. Om man skulle være så uheldig og eggleder hadde sprukket, får man i tillegg feber, betydelig smerteøkning og blødninger. Da er det i full fart på sykehus. Lege som du snakket med hadde sikkert rett, sa det bare på feil måte som ikke gjorde det roligere. Det ar du er bare 7+4 på vei betyr at det er for tidlig å oppleve så sterke smerter at man skulle vurdere svangerskap utenfor livmor. Men han kunne godt forklare deg ting litt mer, det synes jeg. Sterke magesmerter er virkelig veldig vanlig symptom, og mensmurringer kan du faktisk kjenne mye lengre. Jeg kjenner de til nå, er i uke 23, ikke så intense så i de første ukene selvfølgelig, men jeg kjente de allikevel. Men så lenge du ikke blør , er det ikke vits å gå og bekymre deg, du blir bare psykisk utslitt. Vet veldig godt at det er lettere sagt enn gjort, men veldig mange av oss har gått gjennom det samme, bekymret seg om samme ting osv. Du kan jo alltid gå til privat klinikk og få tatt ultralyd, dette koster ca 1000 kr ( man får ikke gratis behandling på privat klinikk selv om man er gravid ), men det er ikke spesielt stor pris hvis det skal hjelpe det å finne ro. Du kan jo også be legen din om henvisning til tidlig ultralyd som noen foreslo her, men hvis lege vurderer dine smerter som helt normale og ufarlige ( og dette er svært sansynlig ), er det ikke sikker om du blir henvist en gang. Ikke alle leger mener det er viktig å henvise til ekstra ultralyd for å beroe den gravide, dessverre. Det går nok bra, krysser fingrene for deg . Lykke til Det er feil det du sier om uke 10.. De fleste sv.skap utenfor livmor går til grunne mellom uke 6 og 8. Det er liten sjanse for at du har sv.skap utenfor livmoren. De aller fleste gangene er det blødninger og flere dager med økende smerter på den ene siden av magen. Jeg forstod i alle fall at noe var helt feil da jeg hadde det i sin tid. Jeg var ikke usikker på OM det var noe galt, men på HVA som var galt.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277356-svangerskap-utenfor-livmoren/#findComment-2241505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.