Gjest Eirintob Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Hei. Jeg er en jente på 36 år som har tilsammen vært gjennom 5 prøverørsforsøk over noen år. Det ble funnet endomtriose hos meg ved laproskopi 1998. Fikk egntlig ikke så mye forklaring på dette så vi har prøvd prøverør flere ganger uten behandling av endometriosen. Mitt problem er at eggene ikke fester seg, alt annet fungerer veldig bra. Har lest en del om dette og ser at det er mange ulike meninger om endometriose kan være årsaken til at eggene ikke vil feste seg. Siste jeg nå leste var at en ny undersøkelse fra USA viser at 22 av 29 kvinner med mislykkede prøverørsbehandlinger bak seg, ble gravide etter behandling mot endometriose. Har lest at man opereres for å fjerne endometriose og dette er noe jeg virkelig ønsker. De legene jeg har vært i kontakt med påstår at jeg ikke har "nok" endomtriose til at det skal være nødvendig. Men mengden kan vel ha økt på alle disse årene? Har også vært i kontakt med ei jente som krevde en slik operasjon og som ble gravid på naturlig vis 1 måned etter operasjon, og hun var 40 år gammel. Føler at jeg nå må prøve alle muligheter da alderen øker. Jeg vet ikke hvem jeg skal kontakte, eller hvordan jeg skal gå frem? Hvilke synspunkter har du på min situasjon og hvilke råd kan du gi meg? Jeg er fortvilet og føler vel egentlig at jeg ikke blir tatt på alvor av leger jeg har vært i kontakt med. Du er derfor mitt siste håp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277369-barnl%C3%B8s-med-endometriose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Jeg forstår din desperasjon med å forsøke alt. Det er gjort en studie som viser at brenning av selv små mengder endometriose kan bedre fruktbarheten en stund etterpå. Det har altså ikke sammenhang med ’nok’ endometriose. Resultat hos 22 av 29 er nok vel optimistisk. Den canadiske studie, som er størst, viste at 30% av de opererte og 17% av de ikke opererte oppnådde graviditet innen ni måneder etter operasjonen. Andre (italiensk gruppe) har ikke vist slike resultater Du har vært behandlet ved et senter for barnløshet, snakk med dem. Du kan ev søke til et privat senter og være innstilt på å betale for behandlingen (30.000 kr ?) Med 36 år må du handle raskt. Vær oppmerksom på at hormonbehandling ikke bedrer fruktbarheten, det bare utsetter muligheten. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277369-barnl%C3%B8s-med-endometriose/#findComment-2238190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.