Gå til innhold

bulimi og tannhelse...

Anbefalte innlegg

Kjære tannlege !

Jeg er ei 24 år gammel jente som sliter med bulimi på 3. året.

Jeg bekymrer meg selvfølgelig en del for tennene mine, og lurer på om en tannlege kan hjelpe meg med skader.

Jeg vet at man ikke skal pusse tennene rett etter at de er eksponert for magesyre, men skylle/drikke vann og fluorskylling til slutt. Tilfeldigheter gjorde at jeg kommer over dette faktumet, og jeg er overbevist om at dette har reddet tennene mine ( sånn nogenlunde iallefall.)

Jeg har faktisk vært hos tannlegen etter at jeg fikk bulimi, da hadde jeg spydd daglig i 2 år og forventet ragnarrokk da jeg satte meg i stolen.

Men tannlegen sa ingenting, tvertimot hadde jeg hadde bra tenner !! Kan man virkelig ikke se matmisbruk på tennene ?

Det er løgn å si at jeg ikke har merket forskjell etter at jeg fikk bulimi: tennene mine har blitt hvitere, ising og 'kvassere' tenner.

Jeg går forøvrig i terapi for dette.

Mitt spørsmål er: hva kan en tannlege gjøre med skadene som har oppstått ?

Jeg leste om en dame som hadde fått 'fikse't tennene sine og det hadde kostet noe sånt som 50 000,-.

Hva hadde hun gjort ? Kan du' pensle på noe' for å kompensere for manglende emalje ?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27737-bulimi-og-tannhelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Jeg synes det er fint når du sliter med problemet ditt, men tar din helse på alvor, oppsøker terapi og tar vare på tennene på riktig måte. Det kan godt være at de tiltakene du gjør hindrer skadene som kan oppstå. Tannleger ser fort slike skade hvis de er der. Kanskje du har ungått dem?

Det er dyrt å reparere slike skader, men trygdekassen hjelper dem som trenger det.

Jeg ønsker deg lykke til med problemene dine.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27737-bulimi-og-tannhelse/#findComment-113225
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...