Gå til innhold

Nerveskade i nervus alveolarisinferior

Anbefalte innlegg

Fredag 25.05.07. Fjernet jeg en visdomstann i underkjeven, inngrepet ble gjort hos ordinær tannlege. Jeg var henvist til spesialist i oral kirurgi, men pga smerter i underkjeven kunne jeg ikke vente til 3. september 2007, da jeg hadde fått time hos spesialist. Tok så kontakt med min henvisende tannlege for å høre om det var mulig å få kommet inn raskere til behandling hos en annen spesialist. Fikk så beskjed om at jeg kunne komme til dem, at de hadde en tannlege der som kunne trekke visdomstanna, (de hadde sett på røntgen bildet og vurdert at det var forsvarlig at en "ikke spesialist" kunne ta den.) Det oppstod imidlertid komplikasjoner under inngrepet, tanna satt uvanlig godt fast i kjeven, jeg blødde en del og tannen måtte spaltes for å få den ut. Dette var tannlegen ikke forberedt på. En krokete nerve skapte problemer, denne hadde han ikke oppdaget på røntgen bildet, den satt veldig godt fast i under kjeven, men han klarte å få den ut tilslutt. Brukte til sammen over en time på å gjøre seg ferdig. Sa han ikke hadde vært borte i lignende. En rot stubb ble imidlertid sittende igjen i kjeven han regnet med at den ville innkapsle seg. Det viste seg at tannkjøttbetennelse var årsaken til smertene. Visdomstannen var delvis frembrutt og vokste på skrå. Det er nå konstatert Alveolitt (dry socket) og at ansikts nerven er skadet. Jeg er helt følelsesløs i halve leppa og hake partiet. Leppa er vond (bankende smerter, prikking og hevelse. ) Det kjennes ut som bedøvelsen ikke har gått ut. Når jeg tar på hake partiet, halve under leppa og nedre del av kinnet, kjenner jeg ingen ting. Hva skal jeg gjøre? Kan nerven gro seg til, den kan vel ikke være helt revet av, siden jeg har smerter? Opplevde dette som et traume, fikk lite hjelp og forståelse av tannlegen, han gjorde seg raskt ferdig da jeg var til kontroll den 29. 05.07. sa at han var bekymret for lammelsen i ansiktet og la ikke skjul på at han kunne ha kuttet over nerven ved et uhell, slikt hadde han ingen garanti på at ikke kunne skje. Selv om det var veldig sjelden at slikt skjedde. Er satt på antibiotika kur og tar smertestillende. Skal tilbake til tannlegen til fredag. Legger til at jeg ikke har periodontitt, har god munnhygiene og aldri har hatt problemer med tennene før. Er 39 år, tar cipralex og en del smertestillende midler mot migrene. Kan jeg ha krav på pasientskade erstatning? Hvordan skal jeg gå frem for å få dette hvis skaden er permanent? Er det noe som kan gjøres for å få tilbake førligheten, eller må jeg bare vente og se om det blir bedre av seg selv? Hilsen bekymret..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277394-nerveskade-i-nervus-alveolarisinferior/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Du har vel allerede vært til kontroll hos tannlegen din nå. Vanligvis må det gå 6-8 uker før man kan si sikkert om en nerveskade er permanent. Dersom nerven har blitt klemt under inngrapet vil plagen være forbigående, og du vil gradvis få tilbake følelsen; bedringen vil være spontan, dvs ingen spesiell behandling. Kanskje bør tannlegen din henvise deg til en oral-kirurg for en sjekk i løpet av nærmeste fremtid. Vanligvis dekker PSE kun utgifter eller tapt arbeids-inntekt. Ta kontakt med dem direkte, så vil du høre hvordan du skal gå frem.

Du har vel allerede vært til kontroll hos tannlegen din nå. Vanligvis må det gå 6-8 uker før man kan si sikkert om en nerveskade er permanent. Dersom nerven har blitt klemt under inngrapet vil plagen være forbigående, og du vil gradvis få tilbake følelsen; bedringen vil være spontan, dvs ingen spesiell behandling. Kanskje bør tannlegen din henvise deg til en oral-kirurg for en sjekk i løpet av nærmeste fremtid. Vanligvis dekker PSE kun utgifter eller tapt arbeids-inntekt. Ta kontakt med dem direkte, så vil du høre hvordan du skal gå frem.

Tusen takk for informasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...