Gjest Anonym bruker Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg er ei jente på 23 år som tidligere har gått på p-piller, men har hatt problemer med å huske å ta dem. Derfor vurderer jeg nå p-ring eller spiral. Hvordan er bivirkningene på disse prevensjonsmidlene sammenliknet med p-piller? Er jeg for ung til å bruke spiral? Er det et bestemt tidspunkt i måneden man må sette p-ringen inn? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277676-p-ring-og-spiral/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 P-ringen virker som p-pillen med omtrent samme bivirkninger, kanskje litt mindre (men de fleste har ingen bivirkninger). Ringen ligger i skjeden i tre uker, og etter en uke setter man inn ny ring. Første ring legges inn på første menstruasjonsdag eller den dag men skule starte med ny p-pille. Hvis det er vanskelig å huske, kan man få en avtale om melding på mobilen om uttak og innsetting. Vi anbefaler ikke spiral som førstevalg til unge kvinner da en infeksjon –som er litt hyppigere med spiral- kan få alvorligere konsekvenser med barnløshet. Hvis du er sjekket at du ikke har klamydia (eller ev. bakteriell vaginose) skulle det ikke være noe i veien for å få inn en spiral. Den gir ofte noe rikeligere blødninger, men velger man hormonspiralen (til ca 1250 kr for fem år) blir det mindre blødning, ev. ingen i det hele tatt. Det er ikke alle allmennpraktiserende leger som legger inn spiral på de unge, men da kan du bli henvist til gynekolog. En mulighet er også prevensjonsstaven, implanon, som innføres under huden og kan sitte i tre år. Det er effektiv prevensjon, men kan gi litt uregelmessige blødninger, det ser man også med hormonspiralen. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277676-p-ring-og-spiral/#findComment-2240357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.