Gå til innhold

Slapp hud og strekkmerker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er ikke sikker på om dette er rette plassen for mitt spørsmål, men jeg prøver likevel: Under et svangerskap, la jeg på meg 20kg og fikk mange og store strekkmerker på magen og hoftene. To år etter fødselen begynte jeg å gå ned i vekt, og gikk ned 27kg på litt over ett år (uten å ha "slanket" meg). Nå har jeg et ”heng” under magen hvor huden er knudrete og slapp. Jeg er ikke helt sikker på om dette henget er fett, eller hud som ikke har klart å følge med i vektreduksjonen. Tror det er litt av begge deler. Jeg er fortsatt overvektig, men jeg er redd for at hvis jeg går mer ned i vekt, vil dette ”henget” under magen bli større, særlig dersom det er strekkmerkene og mangel på elastisitet i huden som er årsaken. ”Henget” er såpass stort og slapt at jeg har liten tro på at det vil forsvinne, selv med intensiv trening av magemusklatur mens jeg går ned i vekt. Jeg har hørt at behandling med pulslaser kan redusere strekkmerkene og gjenopprette underhudens elastisitet. Kan dette være en mulighet for meg, eller må jeg satse på trening og/eller bukplastikk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277769-slapp-hud-og-strekkmerker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei Anonym bruker !

Jeg er vant med denne typen problem som du skisserer, arbeider med laser og hudkirurgi (i mindre målestokk) mens plastikkirurgene tar seg av de større tingene. Men med et realtivt nært samarbeid både før og evt etter operasjoner, har jeg ganske god oversikt på dette feltet i grenseland mellom medisinske og "kosmetiske" promstillinger. Min erfaring er dessuten at mye av det som kalles kosmetisk i virkeligheten involverer liv og helse til den det gjelder i så stor grad at "bare kosmetisk" blir altfor snevert. Slik dette høres ut kan ikke laser gjøre noe av betydning, kun for å redusere misfarging ved fiolette strekkmerker, ikke for å stramme opp huden. Anbefaler deg å ta kontakt med en av de plastikkirurgiske klinikkene for vurdering, men det er ikke umulig at du kan få henvisning og behandling på medisinsk indikasjon så du kan henvende deg til fastlegen og be om henvisning. Imidlertid er det viktig at evt operativ behandling skjer hos plastikkirurg og en med lang erfaring, det finnes noen få som har gjort mange av disse inngrepene. Forhør deg og undersøk på forhånd , evt få legene din til å hjelpe deg. Mvh Jon L

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...