Gå til innhold

Vil bli gravid, går på pergotime.

Anbefalte innlegg

Gjest Brummelise

Hei, det skjedde en feil da jeg prøvde å betale for innlegget, og innlegget blei likevel lagt inn. Så jeg forsøker på nytt å betale. Innlegget var altså: Hei! Jeg er en dame på 31 år som prøver å bli gravid.skulle så gjerne hatt litt råd angående hvordan jeg bør gå fram videre nå. Jeg spurte deg om råd for 1 år siden i forbindelse med at jeg og mannen min skulle begynne å prøve, men at jeg hadde så uregelmessig menstruasjon (sykluser på 30-50 dager) at jeg visste ikke hvordan vi skulle gå fram. Jeg slet den gang med endel smerter under samleie, og det gjorde at det var ekstra viktig å finne eggløsning-tidspunktene for å konsentrere samleie på disse tidspunktene. I tillegg var jeg veldig plaget med kviser og store menstruasjonsmerter. Du anbefalte meg å oppsøke gynekolog for å få utredning. Du nevnte da endometriose og PCOS. Jeg oppsøkte gynekolog der det ble tatt innvendig ultralyd og blodprøver og mannen min leverte inn sædprøve. Alle prøver var normale på oss begge. Jeg hadde ingen tegn til PCOS hverken på blodprøver eller på ultralyden. I tillegg fortalte jeg gynekologen min at jeg har tidligere gått på antibiotika da fastlegen mine har mistenkt underlivsbetennelse ved flere anledninger. Jeg har blitt satt på ca 4 antibiotikakurer pga dette i årenes løp. Jeg hadde aldri feber i sammenheng med disse antatte betennelsene. Jeg har aldri hatt kjønnsykdom. Det eneste som er påvist ved dyrkning er gardnerella og soppinfeksjon. Gynekologen mente at det ikke var vits i å undersøke egglederne mine nærmere foreløbig. Jeg ble dermed satt direkte på pergotime og jeg har pr dags dato gått på 3 pergotime-kurer etter at vi aktivt startet å prøve i november-06. Jeg har spist enkle kurer(50 mg pr dag i 5 dager) alle 3 gangene og progesteronnivået har ligget på 61, 71 og 77 en uke etter eggløsning. Altså har jeg hatt bra effekt av disse enkelkurene. Jeg har hatt pausemåneder mellom hver kur. I samtlige måneder (pergotime-mnd og pausemånedene) har jeg benyttet eggløsningstester og vi har dermed hatt samleie nøyaktig når vi skulle i 6 måneder på rad nå. Syklusene har vært på 28-33 dager i pergotimemånedene og på 35-37 dager i pausemånedene. Lutealfasene har vært på nøyaktig 14 dager alle månedene. Nå er smertene ved samleie omtrent helt borte. Jeg har sjelden eller aldri problemer med å gjennomføre et samleie nå. Og slik har det vært i 6 måneder nå. Jeg fulgte et råd om å slappe av i musklene i underlivet ved starten av samleie og være sikker på at jeg var våt nok. Dette har fungert veldig bra! Menstruasjonsmertene mine har avtatt betraktelig, og smertene er ikke verre enn at jeg klarer jeg meg med 1 gr paracetamol kun den dagen jeg får menstruasjon. Spørsmålet mitt er som følger: Hva bør jeg egentlig foreta meg nå? Burde jeg ha vært til en sånn røntgen med kontrast for å sjekke egglederne mine på bakgrunn av det jeg nå har fortalt? Er det enda sjans for at jeg kan ha endometriose når menstruasjonssmertene mine har avtatt såpass mye? Jeg har ingen problemer med å godta at noen bruker lengre tid enn andre på å bli gravid, men det er så ubehagelig med disse bekymringene. Hadde jeg liksom bare visst at egglederne var åpne og at forholdene i livmora var normale, så kan jeg bruke all verdens tid på å bli gravid. Jeg var hos gynekologen min i går for en liten sjekk da jeg hadde noen småblødninger utenom menstruasjon i forrige syklus. Da nevnte jeg til han dette med å få sjekket egglederne. Han foreslo han kunne foreta en undersøkelse ved hjelp av saltvann som ikke var så pålitelig, men kunne gi en viss indikasjon på hvordan det står til med egglederne mine. Men dette ble ikke gjort før etter sommeren eventuelt. Jeg kunne heller prøve etpar pergotime-kurer først i mellomtiden. Han mente at jeg ikke skulle i noe røntgen med kontrast. Han sa noe sånt som "nei, da må du jo i røntgen og greier"! Jeg er altså blitt bekymret for at det som foretas i forhold til meg er riktig. Tenker på om egglederne mine er sånn som de skal være, og for at jeg har endometriose. Jeg kan jo ikke gå på pergotime ubegrenset, og føler jeg bruker opp pergotime-kvoten før jeg vet om eggledere og livmor er friske. Etter å ha lest på nettet ser jeg at det er litt ulik praksis angående når pasienter blir sendt til disse undersøkelsene i utredningsprosessen. Noen sier at det er vanlig med disse undersøkelsene før man i det hele tatt starter på pergotime. Og nå skal jo jeg begynne på min fjerde.. Kan nevne at jeg er 164 høy og veier 59 kg. Så helt normal vekt i forhold til høyde. Jeg har aldri vært gravid tidligere. Takk for svar!

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har nå forsøkt å bli gravid i ett år med eggløsning på den ene eller den andre måten. Man skal ikke fortsette med pergotime alt for lenge.

Jeg foreslår at du blir henvist til avdeling for barnløshet for evt. laparoskopi.

Du kan fortsatt godt ha endometriose, det kan bare påvises ved kikkehullsoperasjonen hvor man også kan se om egglederne er åpne. Det er den beste måte for å slå to fluer med et smekk. Er det endometriose, kan man forsøke å fjerne den i samme seanse.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Gjest Brummelise

Du har nå forsøkt å bli gravid i ett år med eggløsning på den ene eller den andre måten. Man skal ikke fortsette med pergotime alt for lenge.

Jeg foreslår at du blir henvist til avdeling for barnløshet for evt. laparoskopi.

Du kan fortsatt godt ha endometriose, det kan bare påvises ved kikkehullsoperasjonen hvor man også kan se om egglederne er åpne. Det er den beste måte for å slå to fluer med et smekk. Er det endometriose, kan man forsøke å fjerne den i samme seanse.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Hei! Takk For svaret!

Men vi har bare prøvd å bli gravid i 6 sykluser. Vi brukte prevensjon helt til vi hadde vært hos gynekologen og jeg fikk pergotime. Bør jeg likvel få de undersøkelsenene nå?

Mette Moen, Gynekolog

Hei! Takk For svaret!

Men vi har bare prøvd å bli gravid i 6 sykluser. Vi brukte prevensjon helt til vi hadde vært hos gynekologen og jeg fikk pergotime. Bør jeg likvel få de undersøkelsenene nå?

Vent til det er gått ett år forutsatt at dine menstruasjoner er normale med intervall under 35 dager. Lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...