Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 22 år som i over 1 år har slitt med vedvarende smerter i rumpe og lår, smerten skifter side, og er av og til på begge sidene. Jeg har selv trodd at det er smerte som har oppstått på grunn av treningsfeil/overtrening da det føles som en stølhet.. Det blir verre når jeg sitter/ligger lenge i ro. Ligger jeg feks i solarium er det forferdelig vondt å komme seg opp. Enkelte uker er jeg helt fri for smerter, så det går i bølger. Er dessuten ikke voldsomt vondt, men mer som en stølhet i musklene. Det er i rumpa, og litt neover lårene. Er jo litt merkelig om jeg skulle ha fått isjas i så ung alder? har aldri hatt problemer med rygg, eller vondt i korsrygg eller lignende. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277896-kan-jeg-ha-isjas/
Del på andre sider

Fortsetter under...

fuji1365380447

Dette hørtes ut som klassiske isjas symptomer. Det er ikke helt uvanlig å få slike symptomer allerede i ung alder.

I og med at dette ikke har kommet som en akutt prolaps (tro meg - en prolaps hadde vært mye værre, da hadde du ikke kunnet gå), så er det sannsynlig at du har en liten skjevhet som klemmer på isjasnerven og gir nummenhet og smerter nedover benet.

Det er lite sannsynlig at det vil bli aktuelt med operasjon, men god trening med veiledning fra fysioterapeut kan gi gode resultater.

Jeg har hatt slike smerter og symptomer av og på i mange år, siden jeg var ca 18 år. De siste årene har jeg vært flink til å trene ryggen, og er så godt som symptomfri i hverdagen. Men jeg får smerter i låra med en gang dersom jeg sitter lenge (lang biltur er ille) eller dersom jeg sitter "pent" med bena i kors med skjørt eller noe slikt. Jeg må spre bena naturlig for å unngå smerter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277896-kan-jeg-ha-isjas/#findComment-2241600
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Dette hørtes ut som klassiske isjas symptomer. Det er ikke helt uvanlig å få slike symptomer allerede i ung alder.

I og med at dette ikke har kommet som en akutt prolaps (tro meg - en prolaps hadde vært mye værre, da hadde du ikke kunnet gå), så er det sannsynlig at du har en liten skjevhet som klemmer på isjasnerven og gir nummenhet og smerter nedover benet.

Det er lite sannsynlig at det vil bli aktuelt med operasjon, men god trening med veiledning fra fysioterapeut kan gi gode resultater.

Jeg har hatt slike smerter og symptomer av og på i mange år, siden jeg var ca 18 år. De siste årene har jeg vært flink til å trene ryggen, og er så godt som symptomfri i hverdagen. Men jeg får smerter i låra med en gang dersom jeg sitter lenge (lang biltur er ille) eller dersom jeg sitter "pent" med bena i kors med skjørt eller noe slikt. Jeg må spre bena naturlig for å unngå smerter.

Smertene kan høres ut som isjias. Men det eneste jeg reagerer på er at det veksler på hvilken side det er.

Når jeg har hatt isjias har det vært kun på den ene siden.

Men det jeg tenkte på er alderen. Første gang jeg fikk isjias var jeg 19 år, da var jeg sykmeldt fra sommerjobb i 5 uker. Har hatt det to ganger til etter det, og nå er jeg 40. Håper du blir kvitt smertene raskt. Ville tatt en tur til legen jeg, så får du bekreftet om det er det det er.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277896-kan-jeg-ha-isjas/#findComment-2241605
Del på andre sider

Du kan gjøre en "isjas-test" selv, ved å ligge på ryggen og prøve å løfte det vonde beinet opp, uten å bøye kneet. Hvis du har isjas, klarer du ikke løfte beinet. Du sier at du har vondt i begge beina, men det er kanskje bare ett av gangen?

Operasjon er bare nødvendig hvis man er veldig plaget, med lammelser o.l.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277896-kan-jeg-ha-isjas/#findComment-2241618
Del på andre sider

Du kan gjøre en "isjas-test" selv, ved å ligge på ryggen og prøve å løfte det vonde beinet opp, uten å bøye kneet. Hvis du har isjas, klarer du ikke løfte beinet. Du sier at du har vondt i begge beina, men det er kanskje bare ett av gangen?

Operasjon er bare nødvendig hvis man er veldig plaget, med lammelser o.l.

Dette klarer jeg utmerket godt fordi jeg bruker å ta mageøvelser hvor jeg løfter begge bena slik du beskriver. Smertene kan være i en del, rumpe og lår, eller i begge delene, samtidig og hver for seg. Så det er veldig rart. Er redd for lammelser og lignende. Synes det er så rart at jeg skal bli plaget i ung alder, har alltid trenet og slikt. Nå har det imidlertid blitt mindre trening på grunn av eksamen, og da har smertene økt, har mindre plager når jeg trener jevnlig virker det som. Er det bare noe man må lære seg å leve med? har aldri hatt så vondt at jeg ikke kan gå, det er bare ømt å skifte stilling noen ganger, men det blir bedre når jeg kommer med i aktivitet. Akkurat som når man er støl, da blir det vondt når man sitter lenge, begynner man da å gå blir det bedre etter en stund, så helt borte inntill man setter seg igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277896-kan-jeg-ha-isjas/#findComment-2241623
Del på andre sider

Dette klarer jeg utmerket godt fordi jeg bruker å ta mageøvelser hvor jeg løfter begge bena slik du beskriver. Smertene kan være i en del, rumpe og lår, eller i begge delene, samtidig og hver for seg. Så det er veldig rart. Er redd for lammelser og lignende. Synes det er så rart at jeg skal bli plaget i ung alder, har alltid trenet og slikt. Nå har det imidlertid blitt mindre trening på grunn av eksamen, og da har smertene økt, har mindre plager når jeg trener jevnlig virker det som. Er det bare noe man må lære seg å leve med? har aldri hatt så vondt at jeg ikke kan gå, det er bare ømt å skifte stilling noen ganger, men det blir bedre når jeg kommer med i aktivitet. Akkurat som når man er støl, da blir det vondt når man sitter lenge, begynner man da å gå blir det bedre etter en stund, så helt borte inntill man setter seg igjen.

Da tror jeg ikke du har isjas, men kanskje noe muskulært. Men kontakt legen, du kan evt. få sjekket ryggen med røntgen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/277896-kan-jeg-ha-isjas/#findComment-2241945
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...