Gjest Måji Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Hei! Jeg er en mann på snart 42, svært glad i å trene og godt trent. Er allergisk mot bjørk, hassel, or. Har levd fint med det i mange år, men de siste 3-4 årene har jeg fått tiltagende astma. April-juni er sammenhengende hosting og harking med slim og dårlig pust under trening. Sist helg skulle jeg imidlertid sesongdebutere i O-løp. Følte meg helt fin før start, men etter snaue 10 minutter var jeg nesten tom for pust og full av melkesyre, etter 25 min måtte jeg bryte og gå tilbake til mål. Det ble en ubehagelig ettermiddag med vondt i brystet og lite pust. Siden trening og fysisk aktivitet alltid har hatt en sentral plass i livet mitt, ønsker jeg i det minste å vurdere hva jeg kan gjøre for å komme meg lettere gjennom vår og forsommer. Jeg har fått medisiner (aerius tabletter, samt ventolin og seritide), men de bare begrenser symptomene noe. Har i denne sammenheng følgende spørsmål: 1. Kan fysisk aktivitet forverre astmaen? Bør jeg bare trene rolig? Jeg fikk tipis om langvarig, rolig oppvarming (20-30 min) er viktig for å dempe eventuell negativ effekt på luftveiene: kan det ha noe for seg? 2. Når jeg presser meg blir jeg veldig fort stiv. Har lest at dette kan skyldes at astmaen gir dårlig utpust, som resulterer i overopphopning av CO2 i lungene og dermed mer melkesyre. Stemmer det? 3. Nå bruker jeg aerius og ventolin, men bør det brukes i kombinasjon med seritide (legen min var uklar om dette!)? 4. Er det noen andre forholdsregler jeg bør ta? PS: Høsten og vinteren er jeg stort sett helt fin, og har ingen problemer med stivhet eller lignende 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277898-astma-og-trrening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Dette problemet er du dessværre ikke alene om. Dvs. astma som går brukbart det meste av året for så å bli værre for pollenallergikeren når trær og gress starter blomstringen. Da skjer alt det du beskriver. Man får ikke luft, stivhet kom raskt, det blir sliming og hoste. Jeg må svare generelt om hva vi pleier å gjøre. Iden værste perioden pleier vi øke dosen med inhalasjonskortison f. eks. Flutide. I tillegg til antihistamin (for deg Aerius) kan det være aktuelt å legge til montelucast (Singulaire) som også er inflamasjonsdempende. Jeg pleier å foreslå Ventolin før trening og nødevndigvis ikke som fast medikasjon. Sereventen (som er i seretiden) har dessværre en avtagende beskyttende effekt på anstrengelses-astma ved daglig bruk. Men alle dise tingene må du klart snakke med legen din om. Fortsett med O-trening, men de dagene med stor varme og mye pollen bør du være litt forsiktig. Fuktige dager med litt kaldere luft er de beste for pollenallergikeren uansett medikasjon. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277898-astma-og-trrening/#findComment-2241649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.