Gå til innhold

Hvordan redde ekteskapet??

Anbefalte innlegg

Gjest Britamor

Mannen min og jeg har vært gift i 4 år. Vi har et barn på 1,5 år. Vi har det vel greit, men den siste tiden har vi ikke hatt noen form for fysisk kontakt. Da mener jeg ikke klem, kyss sex eller andre kjærtegn. Jeg har behov for å høre at han er glad i meg og jeg har behov for nærhet. Dette har jeg sagt til ham på en fin måte. Svaret jeg får er at jeg dramatiserer alt, leser for mye og at "sånn er det å være gift". Etter at jeg har tatt det opp med ham er det om mulig blitt enda verre. Han ville aldri gått med til noen form for terapi. Hadde vi ikke hatt barn, hadde jeg vurdert å gå fra ham. Men jeg vil for alt i verden ikke at mitt barn skal oppleve en skilsmisse. Han er forøvrig verdens beste far, er pliktoppfyllende, sosial og utad en perfekt ektemann. Vi har veldig god kontakt med familien på begge sider. Jeg tror kanskje hans far er samme typen, men jeg tror min svigermor bare finner seg i det. Jeg vil ikke ha et slikt ekteskap, men hva skal jeg gjøre når jeg ikke kan prate med ham om det??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/278014-hvordan-redde-ekteskapet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sånn har jeg det

Ja mange varianter i samlivet. Jeg for min del har en mann som stadig sier at han er glad i meg og elsker meg. Problemet for min del er at det føles som tomme ord, svært ofte ihvertfall. Han kunne like gjerne spurt om hva vi skal ha til middag.

Det får bare være slik. Det nytter bare ikke å forandre den man er sammen med uansett. Det er nå min erfaring etter mange år.

Man kan snakke og ønske til man er grønn i trynet og omtrent har kjeven ut av ledd. Det beste man kan gjøre er å godta situasjonen som den er og gjøre det beste ut av det. Ikke lett- jeg vet det. Når det er sagt, så må det gjelde det samme den andre veien. Han må godta deg som du er også.

Når min klager på meg sier jeg enkelt og greit: Jeg må bare godta deg slik du er både med dine negative og positive sider. Det samme må du når det gjelder meg. Jeg er ferdig støpt for lenge siden.

Så får man bare prøve og respektere hverandre så godt det lar seg gjøre.

Du kan sette foten ned og forlange at han blir med i terapi ellers flytter du ut - problemet er at du ikke uten videre kan ta med deg ungen...

At du for alt i verden ikke vil at barnet skal bli skilsmissebarn skjønner jeg, men tro meg - det er ikke det verste som kan skje! Hadde jeg fått vite som voksen at mine forholder hadde holdt sammen i et totalt kjærlighetsløst ekteskap kun for min skyld så hadde jeg blitt rasende tror jeg.

Mine to små fikk det i alle fall mye bedre etter bruddet enn slik vi hadde det det siste året før...

Gjest vet ikke helt om jeg tydet deg riktig her.

Oppfatter jeg det riktig når du får kyss, klem og sex? Men at du synes problemet her ligger på det at han ikke sier noe pent til deg om at han elsker deg osv?

Det er da ingen krise slik jeg ser det. Det som er viktig er å se på hva man gjør for hverandre. Hvis han i handlinger viser at han gjør noe for deg av kjærlighet så trenger han ikke å si det med rene ord.

Selv opplever jeg at mannen min gjerne hopper over kurs og reiser i jobben hvis jeg er syk for å være hjemme og ha tilsyn til meg og våre barn. Selvom jeg kunne klart å passe barna selv. Det er da bevis godt nok på at han gjør noe for meg av kjærlighet. Da trenger jeg ikke at han sier masse pent til meg ellers i hverdagen.

Hvis jeg derimot har oppfattet deg feil her og at du ikke lenger får sex, eller klem og kyss så er det verre synes jeg. Da må du ta stilling til om det er noe som er viktig for deg å få i et ekteskap og handle utifra det.

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Dessverre er det mange som opplever akkurat det samme som deg fra mannen sin. Når hun sier hva hun trenger og ønsker av ham, tolker han det som mas og dramatisering. Jeg har mange ganger lurt på om menn tolker det så forskjellig, eller om de bruker hersketeknikker for å forsvare seg.

Kanskje det er grunner til at din mann ikke ønsker nærhet og intimitet for tiden? I steden for å bli irritert på anklagene om at du overdriver, forsøk å snu det, og spør han hva han tenker og ønsker.

Gi ham utfordringen, da kommer du kanskje videre, og du får innblikk i hva det er som bremser han.

Jeg tror ikke anklager og press åpner partene mot hverandre. Du må gjøre alt for å få dere til å møtes igjen. Ingen vil forandre seg under press eller kritikk.

Det høres ut til at dere har så mye fellesskap og goder erfaringer sammen, at det vil lønne seg for deg å sette alt inn på å "vekke" opp mannen din til mer nærhet.

Kanskje hans avstand ikke har noe med deg å gjøre, men er knyttet til jobben, egen helse eller andre utenforliggende forhold.

Annonse

Du kan sette foten ned og forlange at han blir med i terapi ellers flytter du ut - problemet er at du ikke uten videre kan ta med deg ungen...

At du for alt i verden ikke vil at barnet skal bli skilsmissebarn skjønner jeg, men tro meg - det er ikke det verste som kan skje! Hadde jeg fått vite som voksen at mine forholder hadde holdt sammen i et totalt kjærlighetsløst ekteskap kun for min skyld så hadde jeg blitt rasende tror jeg.

Mine to små fikk det i alle fall mye bedre etter bruddet enn slik vi hadde det det siste året før...

Helt enig:)

Jeg takker og bukker for tilbakemeldinger fra dere! Det var godt å få noen objektive synspunkter. Forholdet vårt er blitt varmere igjen, men kommunikasjonen er fremdeles dårlig. Tonen mellom oss er bedre og ting har gått seg til.Litt mer kjærtegn og ikke minst sex er det blitt. Jeg er visst litt ny her, sendte denne som en ny tråd. Det var ikke meningen. Takk til dere i alle fall:)

Britamor

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...