inot Skrevet 22. mai 2001 Skrevet 22. mai 2001 Hei! Hvorfor foretaes det egentlig SF måling? Forrige gang lå jeg fint helt jevnt i midten av den grønne kurven til uke 31, men i uke 32 døde jenta mi pga. morkakesvikt. Hun lå da 2-3 uker etter i vekt. Jeg har lest at noen hopper plutselig ovenfor eller nedenfor kurven, uten at noe har vært galt. Så hvorfor ta mål? I uke 20 hadde jeg SF mål på 21 cm, hva vil det si f.eks. De med svangerskapsdiabetes, ligger de langt over kurven f.eks? Takknemlig for svar! 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 23. mai 2001 Skrevet 23. mai 2001 SF-målet er ikke særlig pålitelig, men den enkleste måte til å vurdere om graviditeten forløper normalt. Lite mål kan tyde på for dårlig vekst, et stort mål at det er flerlinger ( ses i dag ved ultralyd), om det dannes for mye fostervann (kan ses ved visse fosterskader). De med diabetes har gjerne et stort barn og ligger høyere på kurven. Ved unormalt mål supplerer man med sikrere undersøkelser. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.