Gå til innhold

Hetetokter og nattesvette, men jeg er mann

Anbefalte innlegg

Er i flere år plaget med hetetokter og nattesvette som en kvinne i overgangsalderen, saken er bare at jeg er mann. Fastlegen har tatt en rekke prøver uten at jeg husker hvilke uten å komme frem til årsak eller botemiddel.. Problemet øker når det er varmt, og vokner hver natt med våt pute. Den minste fysiske aktivitet (skru inn tre skruer) medfører meget sterk svette. Meget plagsomt både rent fysisk og sosialt. 1. Hjerteinfarkt for 10 år siden( flere siden), gått på Lipitor og Albyl E siden den tid. Overvektig BMI 30,1 men vekten går nedover 8 kg på 2 år, drikker 2-3 halvlitre øl per dag, spirometri viser obstruksjon (KOLS) behandles ikke. Siste hjerteinfarkt september 06, b-blokker, ACE-hemmer, Plavix og Cordarone i tillegg. Dersom fastlegen ikke har noe forslag til tiltak ber jeg om at spørsmålet oversendes alt. med.

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Kanskje kan du hevises til indremedisiner. Hetetoktene KAN være bivirkning av noen av medisinene du bruker; kanskje kan dette endres på, men må gjøres av spesialist. Kanhende har det med den generelle formen din å gjøre. kanskje bør du få gjennomført en belastnings-EKG. Kanskje bør du ha spesialtilpasset trening. Prøv en periode å kutte ut alkoholen; kanskje bidrar dette til urolig søvn. Kanskje har du dårlig nattesøvn pga mye snorking/søvnapne; en øre-nese-haøslege kan finne nærmere ut av dette. Endel kroniske infeksjonssykdommer og eventuelt kreft kan gi nattesvette og vekttap, men regner med at dette er utelukket med alle de prøvene du har tatt. Kanskje kan en spesialist i hormonsykdommer/endokrinologi hjelpe med plagene dine, om annet ikke fører frem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...