Gjest Anonym Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Hei, Denne henvendelsen gjelder renhold. Det burde være unødvendig å bruke så mye energi på det som nå, sammenliknet med langt viktigere aspekter i et parforhold. Men temaet preger meg og gir meg bekymringer for fremtiden. Jeg føler allerede behov for råd fra en fagperson, kun 6 måneder inn i forholdet. Hvis jeg ser bort fra alt som har med renhold å gjøre, er han vidunderlig på mange måter. Etter å ha tilbragt mer sammenhengende tid sammen, blir det naturlig nok "tett". Man oppdager ting, andre enn de man ser på stevnemøter. Før jeg går videre på det vanskelige, vil jeg nevne det positive ved ham og oss: Mange av de dypere tingene på plass. Vi har en god dynamikk på flere plan, flere felles interesser, god kjemi. P.t. studerer vi sammen. Intimt har vi det også meget bra. Han har mange flotte og viktige egenskaper. Han er åpen og deler "alt" med meg (vi har vel alle noen lukkede dører), kan snakke om følelser og dype tanker, er meget sjenerøs, empatisk, lojal. Han er sterk og samtidig følsom. Han er kunstnerisk, noe jeg beundrer. Begge føler at vi kan være oss selv i hverandres selskap. Vi kan være både sårbare og sterke. Vi har både felles og forskjellige livserfaringer, som gjør at vi har mye å gi hverandre og mye å forstå hverandre ut fra. Han er seriøs når det gjelder oss. Noen bakgrunnsfakta: selv har jeg vært gift, vi var sammen i totalt ti år. Siden skilsmissen (8 år) har jeg ikke vært i noe forhold, har hatt det flott alene. Han har et par lengre forhold bak seg, men har aldri vært gift eller samboer. Han har de siste par årene lengtet etter "en å dele livet med". Selv ser jeg for meg muligheten av et lykkelig liv alene, men ser også nå hvor mye et samliv har å by på. Tanken på å stifte familie er ikke fjern. - Vi har allerede tatt opp temaet barn. Han har et dypt ønske om å bli far og jeg tror som nevnt at jeg ønsker barn. Men gitt min kritiske alder, vil jeg naturlig nok ikke vente for lenge. (Vi er jevnaldrende.) Dette fører meg også omsider til mitt delikate problem, i det jeg allerede nå også ser for meg konflikter som i stor grad vil kunne oppstå når man har barn og partene har vidt forskjellig syn på renhold. Renhold volder meg altså, selv uten barn, grublerier og anspenthet. Han har tidligere hatt rengjøringshjelp - som er helt fint. Men noe jeg finner betenkelig er at moren hans fortsatt vasker og stryker klærne hans. Når jeg er på besøk hos kjæresten opplever jeg at vår toleransegrense er ganske forskjellig. Jeg innser at jeg kanskje kan være for nøye, selv om jeg heller ikke støvsuger hver dag og kan tolerere støv i bokhyllene. Overflaterot er ok, jeg trenger ikke en strøken leilighet. MEN, en meget viktige trivselsfaktorer for meg er spesielt rent bad og kjøkken. Disse to rommene følte jeg trengte en grundigere rengjøring. Vi har delvis kommet inn på temaet renhold. Men føler også at det er ubekvemt å komme med en pekefinger i hans hjem. Av flere grunner har jeg valgt å svelge en god del så langt. Kjæresten min har bl.a. en mor som har plukket litt på ham m.h.t. renhold og han har ikke satt pris på det. Han kan også være nærtakende, og innrømmer at han er sta. Tenk om jeg kunne fortelle ham alt rett ut. Beskrive det jeg har lagt merke til. Er det riktig å holde det inne? Selvsagt har jeg også mine "ting". Jeg vet at jeg nå en gang har et spesielt talent for å se detaljene heller enn det store bildet. På godt og vondt. Hos ham er det mest omvendt. Jeg er bekymret for hvor mye han vil greie og ønske å endre seg/sine vaner, og vet at min toleransegrense m.h.t. renslighet ikke er kjempehøy. Og blir jeg for kritisk vil han kanskje hele tiden føle seg utsatt og anspent. Jeg skjønner at jeg også må komme ham i møte fra min side, men i hvor stor grad? Hvordan kan jeg forholde meg til dette på best måte for begge? Når kan jeg si fra/ikke si fra om ting som plager meg (i hvilke situasjoner, hvor tidlig i forholdet, hvor ofte...)? Hvordan kan jeg si fra? Hvordan vurderer jeg hvilke (anke)punkter som er "livsviktige" for forholdet? Hvordan tenke konstruktivt? Jeg innser også at det faktisk er jeg selv som eier akkurat disse problemene. På forhånd takk for hjelp/råd og klarsyn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278214-delikate-problemer-hva-er-rent-nok/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Det er uhygiensk Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Jeg ble rett og slett kvalm av å lese dette! Når det er mange ting som irriterer etter kun 6 måneder ville jeg nok vurdert hele forholdet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278214-delikate-problemer-hva-er-rent-nok/#findComment-2243651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Utrolig nok leste jeg hele innlegget til tross for manglende avsnitt! ;-) Men dette var jammen mye "æsj"! Jeg prøvde å lese alt med en viss skepsis - hvis en meget pertentlig dame sier at noe var "meget skittent" vil kanskje mer gjennomsnittlige mennesker omtalt det som "ikke helt nyvasket". Men selv om jeg tok høyde for at du har en ekstremt høy terskel for hva som er "renslighet", sitter jeg igjen med et helt klart inntrykk av at dette er en ekstremt shabby og møkkete fyr. Slurvete tannhygiene og skittrender under neglene (uten at man kommer rett fra hagearbeid el lign) ville alene vært nok til å gjøre meg skeptisk, og så kommer alt det andre i tillegg. Jeg får assossiasjoner til noen programmer jeg har sett av Homsepatruljen USA, der noen ekstremt sjaskete menn blir shinet opp - til kjærestens store glede. Men jeg undres alltid om han vil klare å opprettholde sitt nye "image": Er det gamle handlingsmønsteret alt for inngrodd? Og hvorfor våger disse damene å satse på en mann som har 2 uker gamle matrester på en tallerken under sofaen?? Hadde han bare hatt noen få av de sidene du beskriver, hadde det vært én ting. Men mengden av "ekle" sider ble litt vel overveldende, synes jeg, og når han ikke anstrenger seg mer enn som så såpass tidlig i forholdet, betviler jeg vel egentlig at han vil bli noe bedre på sikt. En mor som vasker den voksne sønnens klær kan bety at man risikerer en overivrig og særdeles invaderende svigermor. I dette tilfellet er jeg mer redd for at det betyr at hun skjønner at hvis ikke hun gjør det, gjøre kanskje ingen det! Og hun har tross alt kjent ham hele hans liv - du bare noen måneder.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278214-delikate-problemer-hva-er-rent-nok/#findComment-2243665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Jeg skjønner at du reagerer på at han har det så skittent, men samtidig synes jeg du sjekker ham altfor nøye. Har du gått i skapene hans for å se om han har tanntråd? Det er da mange som ikke bruker det, og det er mange som ikke vasker seg før de legger seg. Det er vel ikke så farlig hvis man dusjer om morgenen. Da forutsetter jeg at man vasker hendene etter toalettbesøk og før man begynner å lage mat, men man trenger ikke å vaske ansikt eller kropp før man legger seg. Jeg legger for øvrig aldri merke til om min kjære skifter truse hver dag, men det tror jeg da at han gjør. Og hva han foretar seg på badet kan jeg ikke redegjøre for med mindre jeg er der selv. Så mitt spørsmål er: Har du blitt veldig fiksert på dette fordi du irriterer deg over manglende renhold i huset, eller pleier du å legge merke til slike ting hos alle du har tett innpå deg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278214-delikate-problemer-hva-er-rent-nok/#findComment-2243669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Jeg skjønner at du reagerer på at han har det så skittent, men samtidig synes jeg du sjekker ham altfor nøye. Har du gått i skapene hans for å se om han har tanntråd? Det er da mange som ikke bruker det, og det er mange som ikke vasker seg før de legger seg. Det er vel ikke så farlig hvis man dusjer om morgenen. Da forutsetter jeg at man vasker hendene etter toalettbesøk og før man begynner å lage mat, men man trenger ikke å vaske ansikt eller kropp før man legger seg. Jeg legger for øvrig aldri merke til om min kjære skifter truse hver dag, men det tror jeg da at han gjør. Og hva han foretar seg på badet kan jeg ikke redegjøre for med mindre jeg er der selv. Så mitt spørsmål er: Har du blitt veldig fiksert på dette fordi du irriterer deg over manglende renhold i huset, eller pleier du å legge merke til slike ting hos alle du har tett innpå deg? Du skriver omtrent det jeg tenkte når jeg leste gjennom innlegget. Reagerer både på at fyren er litt vel lite opptatt av renhold, men samtidig på alle detaljene som er *"notert" og lagt merke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278214-delikate-problemer-hva-er-rent-nok/#findComment-2243692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Flere av hans sider minner faktisk om mine. Her er det flekker i sofa, speil, doskål og kjøkkenbenk. Men den personlige hygienen skårer eg nok bedre enn han. Husk at i et parforhold, så tilpasser man seg hverandre. Han blir nok mer ordentlig, og du kanskje mindre "prippen". Men det krever tillit slik at åpen kommunikasjon kan flyte. Snakk med karen. Han er ingen tankeleser. Elsker han deg, er han nok motivert for å skjerpe seg. Elsker du han? Prøv å ikke være så detaljfokusert, da vel... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278214-delikate-problemer-hva-er-rent-nok/#findComment-2243701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Du skriver omtrent det jeg tenkte når jeg leste gjennom innlegget. Reagerer både på at fyren er litt vel lite opptatt av renhold, men samtidig på alle detaljene som er *"notert" og lagt merke til. Nettopp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278214-delikate-problemer-hva-er-rent-nok/#findComment-2243706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuji1365380447 Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Det har egentlig aldri før slått meg at noen kan syntes at vi har det for skittent hjemme hos oss. Her kan det være klissete flekker av syltetøy på gulvet, hybelkaniner i alle hjørner, fingermerker på kjøleskapet osv. Vi vasker jo innimellom, men det er ikke så sytematisk at det gjør noe. Noen ganger vasker jeg ofte (det vil for meg si en gang i uka), andre ganger kan det gå både to og tre uker før alle flater blir vasket, og da ser jeg jo at det blir litt skittent. Men jeg velger å overse dette av ulike grunner. Har dårlig tid, er sliten, gidder ikke... Men det har aldri slått meg at noen villle legge (spesielt) merke til dette, og registrere slik slurv. Jeg tror ikke at han bør utsettes for deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278214-delikate-problemer-hva-er-rent-nok/#findComment-2243721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Det har egentlig aldri før slått meg at noen kan syntes at vi har det for skittent hjemme hos oss. Her kan det være klissete flekker av syltetøy på gulvet, hybelkaniner i alle hjørner, fingermerker på kjøleskapet osv. Vi vasker jo innimellom, men det er ikke så sytematisk at det gjør noe. Noen ganger vasker jeg ofte (det vil for meg si en gang i uka), andre ganger kan det gå både to og tre uker før alle flater blir vasket, og da ser jeg jo at det blir litt skittent. Men jeg velger å overse dette av ulike grunner. Har dårlig tid, er sliten, gidder ikke... Men det har aldri slått meg at noen villle legge (spesielt) merke til dette, og registrere slik slurv. Jeg tror ikke at han bør utsettes for deg. Slik er det hos meg i perioder også - og de periodene kan bli ganske laaange... Eneste unntaket er at jeg alltid sørger for at doen er ren, og stort sett også vasken:-) I tillegg blir kjøkkenbenken vasket nøye flere ganger i uka, men hvis noen finner på å inspisere kjøkkenskuffene mine vil de til og med kunne finne hundehår. (Til mitt forsvar må det sies at jeg har en hund som for tiden røyter noe helt forferdelig!!!! Selv om jeg nå faktisk støvsuger flere ganger i uka, så ser det vel stort sett ut som om det var noen måneder siden sist.... ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278214-delikate-problemer-hva-er-rent-nok/#findComment-2243730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Dette var mye og langt. Jeg tror ikke du kommer til å akseptere mer etter hvert. Jeg tror heller ikke at han kommer til å endre seg uten videre. Så for at dere skal ha en mulighet så synes jeg du skal vise han dette innlegget. Se hvordan han reagerer. Om dere skal bo sammen så kan dere kanskje avtale en fast tid hvor dere begger gjør rent sammen? Da vil jo han lære en del. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278214-delikate-problemer-hva-er-rent-nok/#findComment-2243732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Nå har jeg vært sammen med min kjære i 2 år og hadde ikke tatt fem øre for å "smårefse" ham om jeg hadde oppdaget et så møkkete hjem - jeg vet han hadde tålt det. ) Dere har vært sammen i 6 mnd og jeg skjønner godt at du lurer på hva du skal gjøre. Jeg tror jeg hadde tatt en lang og grundig prat med ham om saken. At du rett og slett synes det er ufyselig når han har det så skittent og at du ikke vet om du orker være der mer fordi du finner det så ubehagelig. Og så kan du jo bare bytte ut den slitte tannbørsten da. ) Kommer han i sengen uten nypussede tenner får du spille kostbar og be ham pusse tennene før det blir noen "kveldskos". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278214-delikate-problemer-hva-er-rent-nok/#findComment-2243751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trangmus Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Nå har jeg vært sammen med min kjære i 2 år og hadde ikke tatt fem øre for å "smårefse" ham om jeg hadde oppdaget et så møkkete hjem - jeg vet han hadde tålt det. ) Dere har vært sammen i 6 mnd og jeg skjønner godt at du lurer på hva du skal gjøre. Jeg tror jeg hadde tatt en lang og grundig prat med ham om saken. At du rett og slett synes det er ufyselig når han har det så skittent og at du ikke vet om du orker være der mer fordi du finner det så ubehagelig. Og så kan du jo bare bytte ut den slitte tannbørsten da. ) Kommer han i sengen uten nypussede tenner får du spille kostbar og be ham pusse tennene før det blir noen "kveldskos". Hadde du i utgangspunktet holdt ut med ham om han hadde hatt det/vært så møkkete som denne mannen er? Tror jeg ville byttet ut mannen istedet for tannbørsta, jeg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278214-delikate-problemer-hva-er-rent-nok/#findComment-2243752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Hadde du i utgangspunktet holdt ut med ham om han hadde hatt det/vært så møkkete som denne mannen er? Tror jeg ville byttet ut mannen istedet for tannbørsta, jeg "Hadde du i utgangspunktet holdt ut med ham om han hadde hatt det/vært så møkkete som denne mannen er?" Det er det vanskelig å svare på. Hadde jeg vært vanvittig forelsket så hadde jeg nok prøvd å få skikk på hygienen før jeg ga ham opp ja. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278214-delikate-problemer-hva-er-rent-nok/#findComment-2243756 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Dropp fyren, han er jo en gris! På det området er dere helt på kollisjonskurs, dette kommer til å bli roten til evig krangling. Du klarer aldri å forandre han. Og jeg tror neppe du er klar til å rydde og vaske etter denne grisen resten av din tid. Kom deg unna og finn deg en voksen, renslig mann som vasker hjemmet sitt og seg selv! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278214-delikate-problemer-hva-er-rent-nok/#findComment-2243759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vilde5 Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Dropp fyren, han er jo en gris! På det området er dere helt på kollisjonskurs, dette kommer til å bli roten til evig krangling. Du klarer aldri å forandre han. Og jeg tror neppe du er klar til å rydde og vaske etter denne grisen resten av din tid. Kom deg unna og finn deg en voksen, renslig mann som vasker hjemmet sitt og seg selv! Foregående svar var fra meg, glemte å undertegne:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278214-delikate-problemer-hva-er-rent-nok/#findComment-2243760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Det har egentlig aldri før slått meg at noen kan syntes at vi har det for skittent hjemme hos oss. Her kan det være klissete flekker av syltetøy på gulvet, hybelkaniner i alle hjørner, fingermerker på kjøleskapet osv. Vi vasker jo innimellom, men det er ikke så sytematisk at det gjør noe. Noen ganger vasker jeg ofte (det vil for meg si en gang i uka), andre ganger kan det gå både to og tre uker før alle flater blir vasket, og da ser jeg jo at det blir litt skittent. Men jeg velger å overse dette av ulike grunner. Har dårlig tid, er sliten, gidder ikke... Men det har aldri slått meg at noen villle legge (spesielt) merke til dette, og registrere slik slurv. Jeg tror ikke at han bør utsettes for deg. Jeg tror faktisk jeg må si meg enig med deg her, fuji... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278214-delikate-problemer-hva-er-rent-nok/#findComment-2243761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Kanskje tipse han om å skaffe seg en flink hushjelp? Siden han bor i et fint strøk og er opptatt av å ha det litt posh så må da dette være tingen. Kanskje en litt gammeldags vaskedame? Kanskje kan han få et lite kurs også, ala "Ekstrem rengjøring". ;-) Ganske morsomt med mor som vasker og bretter sammen klær for han, da.. Han er nærmere 40? hehe Når det gjelder personlig hygiene, negleklipp og slikt så syns jeg du kan si fra og kreve endring. Hadde ikke orka å bli klådd på av en fyr med plenty streptokokker under negla.. Noe så motbydelig. Hadde ikke forventet de helt store endringene, men det er verdt et forsøk hvis mannen er brukandes ellers. Er ikke mange perfekte mannfok å få tak i, dessverre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278214-delikate-problemer-hva-er-rent-nok/#findComment-2243814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Kjære deg, Jeg har lest hele innlegget ditt, og min eneste tanke er : Du bør ikke skaffe deg barn. Verken med denne mannen eller med noen andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278214-delikate-problemer-hva-er-rent-nok/#findComment-2244090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Bruk avsnitt, så blir det du skriver langt bedre å lese. Skal du være perfeksjonist så får du være det på tastaturet også! ;-) Når jeg presser meg gjennom det du skriver får jeg inntrykk av en superpedant i den ene enden og en slubbert i den andre. Der kan det jo hende at jeg tar feil, men om vi later som jeg har ca rett: Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke får lyst til å ha besøk av deg med ditt kritiske, detaljfikserte falkeblikk på jakt etter den minste flekk å gå av hengslene over. Og hvordan ser tannbørsten ut og har jeg forskriftsmessig tanntrå. Og hvor mange kluter har jeg og hvilket vaskemiddel bruker jeg? Og det er en flekk i doskålen, iiiik. Men du skjønner doen den bare driter vi i. ;-) Jeg får heller ikke lyst til å ha besøk av den mannen du beskriver om det er slik at han søler hvor det skal være uten at det plager ham nevneverdig. Hadde en gang besøk av en mann som lot minst 10% av popcornet lande rundt omkring på gulvet og i sofaen uten at det så ut til å plage ham. Så heller ikke ut til å plage ham at det plaget meg som nettopp hadde gjort rent. Jeg ble drittsur.... Fra spøk til revolver. Om dere skal bli et par tror jeg du må belage deg på å gjøre rent og ta det meste av ryddingen, eller skaffe en grepa hushjelp. Han vil aldri klare å leve opp til din standard, selv om han strakk seg noen ganger rundt ekvator. Jeg tror faktisk svært få lever opp til din standard. Så om du ikke er villig til å akseptere en evt. forbedret utgave av hans standard, får du gjøre det selv så får du det slik du vil. Han får heller ta ansvar for andre ting. Om du ikke er villig til å selv gjøre de tingene du er mest firkantet på - uten å klage eller kny, vil dere mest sannsynlig ha en konflikt og maktkamp så lenge forholdet varer. I forhold til å søle ut sine omgivelser er det kanskje muligheter til forbedringer om du forklarer han hvor viktig dette er for deg, og mange andre han omgås med. Jeg må medgi at dårlige bordmanerer er en skikkelig turnoff for meg. Etter mitt syn er det kanskje her han "avviker" mest fra det allment aksepterte. Og hva er vitsen med å lage en lekker middag om den inntas som om man satt i et grisehus? Så lenge han ikke lukter vondt synes jeg du ikke skal blande deg bort i tanntråden, tannbørsten eller hvor mye han vasker seg om kvelden. Det er å gå alt for langt i å gjøre sin egen standard universell. Det som kanskje gjør meg mest skeptisk er at han har en mamma som kommer å ordner opp. Det kan, som frosken sier, bety at hun er svært invaderende. Det kan også hende at han har forventninger til hva og hvor mye en kvinne skal ordne opp i som du kanskje ikke er interessert i å leve opp til. Alt i alt tror jeg du må være villig til å sluke minimum 70% av de kamelene du har beskrevet, om forholdet skal ha en sjanse. Den største kamelen blir kanskje å slutte å detaljert skulle kontrollere og evt. styre den andres standard. Du må rett og slett lære deg å drite i en hel del ting. Om det er til noen trøst er det omtrent samme mengde av prinsipper og kjepphester som går fløyten når man får barn. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278214-delikate-problemer-hva-er-rent-nok/#findComment-2245285 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 Du er vel ikke så veldig ulik andre voksne kvinner når det gjelder ønsket og behovet for orden og renslighet på bad og kjøkken. Når de to som skal bo under samme tak har ulike normer og vaner for de mest hverdagslige tingene hjemme, blir det ofte dårlig stemning og konflikter. Det er ikke sunt på sikt å ha stadige hverdagskrangler. Derfor vil jeg oppfordre deg til å ta saken opp, få avklart den og forsøke å finne løsninger som begge kan gå for. Det handler om å møtes på halvveien. Han synes sikkert du er for pirkete, og du synes han er for grisete. Kan begge fire litt på sine inngrodde vaner og holdninger? Det er viktig å ikke blåse opp problemer større enn de er. Særlig tatt i betraktning at dere har så mye annet som binder dere sammen. Da er det for galt at disse praktiske (men superviktige) forholdene skal velte samspillet. Men ingen kommer utenom kommunikasjon. Du må sette ord på problemet slik du opplever det. Men forsøk å gjøre det enkelt og sett få ord på saken. Det gjør mer inntrykk på en mann enn mange og utydelige ord. Ikke angrip hans stil, fortell mer om ditt behov. Vis selvkritikk og foreslå at dere begge må jenke dere. Han høres bortskjemt ut fra sin mamma, men samtidig mener han kanskje at det aller meste i livet er viktigere enn å rydde og vaske. Problemet er bare at hvis ikke han justerer sine vaner noe, vil han komme i konflikt med deg til stadighet. Visse kjæreregler må det være i alle hjem for ikke å komme i konstant kaoskonflikt. Jeg ville ha holdt moren utenfor. Blås i om moren stryker klræne hans. Ikke kommenter og angrip ham for det. Tenk heller på hvordan dere skal omgås hjemme hos dere. Tenk stort og langsiktig om saken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278214-delikate-problemer-hva-er-rent-nok/#findComment-2245778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.