Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Nosferatu

Såså - regelrett avstandstaking er ofte shorthand for grunnfesta mistillit, som - slik du peikar på - kan vera meir eller mindre godt grunngjeve.

At personleg oppsette horoskop er meir raffinerte enn dei ein finn i ukelada, skal eg ikkje nekte for. Men at båe delar er svindel, er eg overtydd om.

Sjølvsagt kan du peike på at eg aldri har vanka i New Age-miljøa og prøva å lære dei å kjenne frå innsida - *så* interessert er eg ikkje.

Eg er ikkje så interessert i kristendom at eg har prøva å "åpne mitt hjerte for Jesus", heller. Men for den skuld reknar eg meg for fullt kvalifisert til å stille dei nødvendige diagnosene.

For gjennom åra har eg faktisk bruka nokså mange timar på nettet til å setje meg inn i mumbo-jumo-en frå andre kjelder. Ein av mine fremste informantar heiter James Randy - eit namn du kanskje kan ha høyrt?

Eg kunne ha reksta opp ein haug med linkar til deg, men om du startar på den nedanfor, kjem du fort vidare til dei andre av interesse.

www.skepsis.no/english/

Selvfølgelig vet jeg hvem James Randi (legg merke til at jeg staver etternavnet hans korrekt) er. Og jeg har også møtt norges selvutnevnte svar på James Randy personlig: Jan Crosby, en tryllekunstner som har ett par rekorder i guiness rekordbok. Han har skrevet en bok som heter "Møte med det ukjente". Han er en god venn av James Randi.

Jeg er også opptatt av å avsløre bløffmakere og sjarlataner. Men feilen med James Randi er at han er forutintatt, dermed så blir vurderingen deretter.

Jeg er objektiv og dømmer ikke på forhånd. Det burde man holde seg for god til.

Forestill deg en som er overbevist om at alt alternativt virker, og skal gjøre det samme som James Randi, han ville nok kommet til helt motsatte konklusjoner i de fleste tilfeller.

Mvh

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fuzzy76

5

• andor

4

• Poetica

2

• Nemesis

2

Mest aktive i denne tråden

Selvfølgelig vet jeg hvem James Randi (legg merke til at jeg staver etternavnet hans korrekt) er. Og jeg har også møtt norges selvutnevnte svar på James Randy personlig: Jan Crosby, en tryllekunstner som har ett par rekorder i guiness rekordbok. Han har skrevet en bok som heter "Møte med det ukjente". Han er en god venn av James Randi.

Jeg er også opptatt av å avsløre bløffmakere og sjarlataner. Men feilen med James Randi er at han er forutintatt, dermed så blir vurderingen deretter.

Jeg er objektiv og dømmer ikke på forhånd. Det burde man holde seg for god til.

Forestill deg en som er overbevist om at alt alternativt virker, og skal gjøre det samme som James Randi, han ville nok kommet til helt motsatte konklusjoner i de fleste tilfeller.

Mvh

Du har heilt rett i at eg kom i skade for å stave namnet hans feil.

Denne Crosby har eg ikkje vore så mykje borti, men om du meiner det er mistenkeleg med alle desse trollmennene som skal avsløre andres bløff, så kan eg slutte meg til den tanken.

Likevel : Mange av dei eksperimenta som Randi og gelikarar har utført og publisert tykkjest meg temmeleg overtydande dokumentert.

Elles er det jo hyggeleg for deg å kunna slå fast at du er objektiv. Eg skulle ynskje at eg i alle samanhengar kunne gjera det same :-)

Gjest bebba

Skjønner godt hva du sier, men vi er faktisk veldig like på mange måter. Han er veldig dyp og det er jeg også, men er ikke så interessert i den åndelige biten han prater så mye om.

Uansett, kanskje du har rett. På tide å si farvel kanskje..

Kom deg raskest mulig vekk. Hvis du var min datter så ville jeg vært meget bekymret. Dette har ikke noe med vanlig troende menneske å gjøre.

Gjest Novembermom

Jeg ville kommet meg vekk fra denne fyren med en gang.

Han er totalt hjernevasket av alt det han prater om.

Det høres ihvertfall sånn ut.

Du blir ikke forbannet hvis du gjør det slutt meg han, herregud for noe tull.

Hvis du ikke liker dette her og er usikker på forholdet deres, så gjør du det slutt med han hvis du vil.

Det finnes selvsagt sikkert masse mellom himmel og jord, men det er ikke så gøyt når folk presser det på deg og skal hjernevaske deg for å få deg til å tro på det.

Kom deg ut fortere enn svint før det blir verre.

Han sier sikkert det til alle jentene han treffer, at han drømte og leste i horoskopet at han skulle treffe dem.

Det kan jeg banne på.

Gjest Novembermom

Det kan jo være at det er noe i det han sier. Er det horoskopet hans noe han leser i ukebladene, eller har han fått stillt personlig horoskop?

Ukeblad horoskop er unøyaktige. De sier seg selv når det kun er 12 tegn og alle mennesker skal passe inn i de.

Et personlig horoskop er som regel veldig nøyaktig og basert på hvordan stjernene sto i hans fødselsøyeblikk.

Jeg har stilt horoskop for flere, og alle har kjent seg igjen utifra dette. Stjernene påvirker oss.

Hjelpere finnes også, og vi har alle en eller flere hjelpere.

Men om han har så god kontakt med hjelperen sin som han påstår det er mere usikkert.

Jeg er meget åndelig av meg, og det er hovedgrunnen til at jenter faller for meg. De som er lei av tomhodete, harry, gutter som bare tenker på sex.

Men jeg er nok ikke langt på vei så ille som han du beskriver. At han påstår at du vil angre og bli forbannet og at det er den største feilen du kan gjøre å gå fra ham, er vel å dra det litt langt.

Er du åndelig selv?

Hvilken religion tilhører du?

Jeg tror dere kunne ha nytte av å sette dere inn i chakra-holismen siden han virker sannhets-søkende.

Mvh.

Hm......jeg vet ikke hva jeg skal være jeg. Jeg er ihvertfall ikke kristen.

Jeg har også hørt om disse hjelperne våre, skytsengler som de heter.

Jeg skal ha 2 stk, en kvinnelig med langt mørk hår og en mannlig.

Jeg er overtroisk av meg. Og jeg tror litt på engler og på spøkelser.

Rettere sagt jeg tror på det gode og det onde.

Men det kunne aldri falt meg inn i å bli med i en av disse åndelige " greiene ", for det høres for merkelig ut for meg og jeg leser også ordet hjernevasking innimellom linjene.

Jeg er vel noe midtimellom jeg da.

Jeg tror på det gode og det onde, at det er liv ute i rommet et eller annet sted, at vi lever flere liv, at den " andre siden " finnes, flere dimesnjonelle plan osv.

Du vet hva jeg mener.

Ja ja.... vi får vel ikke vite så mye i vår levetid.

Men hvem vet? Kanskje om noen hundre år så har vi

"oppdaget" alt dette og hverdagen blir kanskje sånn som den er på " Charmed " med hekser, engler, demoner, beskyttere osv.. :o) Liksom :o)

Men hvordan vet vi f eks at dette er sant? Det kan jo bare være noen som har funnet alt dette opp bare på gøy.

Men det vil vi aldri finne bevis på. Heller ikke om det virkelig eksisterer.

Så vi får vel heller leve med troen på at virkelig er noe ute i den store vide verden.

Bare noen tanker fra meg på sent en Tirsdagskveld :o)

Gjest Nosferatu

Hm......jeg vet ikke hva jeg skal være jeg. Jeg er ihvertfall ikke kristen.

Jeg har også hørt om disse hjelperne våre, skytsengler som de heter.

Jeg skal ha 2 stk, en kvinnelig med langt mørk hår og en mannlig.

Jeg er overtroisk av meg. Og jeg tror litt på engler og på spøkelser.

Rettere sagt jeg tror på det gode og det onde.

Men det kunne aldri falt meg inn i å bli med i en av disse åndelige " greiene ", for det høres for merkelig ut for meg og jeg leser også ordet hjernevasking innimellom linjene.

Jeg er vel noe midtimellom jeg da.

Jeg tror på det gode og det onde, at det er liv ute i rommet et eller annet sted, at vi lever flere liv, at den " andre siden " finnes, flere dimesnjonelle plan osv.

Du vet hva jeg mener.

Ja ja.... vi får vel ikke vite så mye i vår levetid.

Men hvem vet? Kanskje om noen hundre år så har vi

"oppdaget" alt dette og hverdagen blir kanskje sånn som den er på " Charmed " med hekser, engler, demoner, beskyttere osv.. :o) Liksom :o)

Men hvordan vet vi f eks at dette er sant? Det kan jo bare være noen som har funnet alt dette opp bare på gøy.

Men det vil vi aldri finne bevis på. Heller ikke om det virkelig eksisterer.

Så vi får vel heller leve med troen på at virkelig er noe ute i den store vide verden.

Bare noen tanker fra meg på sent en Tirsdagskveld :o)

Oi. Du har to hjelpere. Det betyr at du er åndelig, for verdslige mennesker klarer seg fint med en. Men desto mere evner og innsikt de har i det åndelige, jo flere hjelpere trenger man for å beskytte seg mot destruktive krefter.

Medier, synske folk, etc, har gjerne 3 eller flere hjelpere.

Det jo ikke helt ufarlig å ha kontakt med de parallelle verdener.

Du kan jo bli chakra-holist hvis du vil.

Vi har ingen guder.

Vi mener det viktigste i verden er kjærligheten.

Man skal ha respekt for alt levende, og behandle alle likeverdig.

Man skal respektere naturen og dens lover.

Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg.

Og vi har en sjel, og vi er ikke alene i universet.

Liv kan oppstå overalt i universet.

Kirken prøver fortsatt å holde på dogmet om at Jorden er sentrum i universet og at Gud skapte jorden og menneskene.

Men for å kunne se sannheten må man frigjøre seg fra dogmer.

Så hvis liv kunne oppstå her på jorden så kunne det likefullt gjøre det andre steder i universet.

Vel, hvis du synes det høres interesant ut så kan du få høre mere en vakker dag.

Mvh

Annonse

Gjest Novembermom

Oi. Du har to hjelpere. Det betyr at du er åndelig, for verdslige mennesker klarer seg fint med en. Men desto mere evner og innsikt de har i det åndelige, jo flere hjelpere trenger man for å beskytte seg mot destruktive krefter.

Medier, synske folk, etc, har gjerne 3 eller flere hjelpere.

Det jo ikke helt ufarlig å ha kontakt med de parallelle verdener.

Du kan jo bli chakra-holist hvis du vil.

Vi har ingen guder.

Vi mener det viktigste i verden er kjærligheten.

Man skal ha respekt for alt levende, og behandle alle likeverdig.

Man skal respektere naturen og dens lover.

Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg.

Og vi har en sjel, og vi er ikke alene i universet.

Liv kan oppstå overalt i universet.

Kirken prøver fortsatt å holde på dogmet om at Jorden er sentrum i universet og at Gud skapte jorden og menneskene.

Men for å kunne se sannheten må man frigjøre seg fra dogmer.

Så hvis liv kunne oppstå her på jorden så kunne det likefullt gjøre det andre steder i universet.

Vel, hvis du synes det høres interesant ut så kan du få høre mere en vakker dag.

Mvh

" Oi. Du har to hjelpere. Det betyr at du er åndelig, for verdslige mennesker klarer seg fint med en. Men desto mere evner og innsikt de har i det åndelige, jo flere hjelpere trenger man for å beskytte seg mot destruktive krefter. "

Jeg har ikke funnet ut av disse hjelperne selv. Det var en som sa det til meg.

Men jeg er litt åndelig av meg ja :o)

" Medier, synske folk, etc, har gjerne 3 eller flere hjelpere. Det jo ikke helt ufarlig å ha kontakt med de parallelle verdener. "

Nei, det skal jeg tro.

" Du kan jo bli chakra-holist hvis du vil. Vi har ingen guder. Vi mener det viktigste i verden er kjærligheten. Man skal ha respekt for alt levende, og behandle alle likeverdig. "

Respekt for alt og alle. Det er jeg enig i. Jeg mener at alt har rett til å leve uansett hva det er.

Jeg er f eks redd edderkopper ( hvilket kvinnfolk er ikke det? ), men jeg har nå mot nok til å ta dem i et glass og ta dem ut igjen hvor de kom fra.

Jeg er dyreelsker, og jeg misliker sterkt de som tar livet at dyrene pga jakt eller bare for gøy.

Er det rart artene forsvinner?

Og jeg har respekt for mennesker selvfølgelig, fra alle land, og behandler alle sammen så likeverdige som jeg kan.

Men hva i alle dager er en chakra-holist?

" Man skal respektere naturen og dens lover. Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg. "

Der er jeg også enig.

Jeg elsker naturen og liker å gå tur i skog og mark.

Å komme vekk litt fra storbyens mas og kjas trenger alle en gang i blant.

" Og vi har en sjel, og vi er ikke alene i universet. Liv kan oppstå overalt i universet. Kirken prøver fortsatt å holde på dogmet om at Jorden er sentrum i universet og at Gud skapte jorden og menneskene. Men for å kunne se sannheten må man frigjøre seg fra dogmer. Så hvis liv kunne oppstå her på jorden så kunne det likefullt gjøre det andre steder i universet. "

Ja kirken sier så mye rart.

Liv kan oppstå hvor som helst så lenge forholdene er rette for det.

Og sjeler har alt og alle.

Det sies jo at øynene er sjelens vindu. Og at kroppen bare er et bosted for sjelen inntil vi dør. Da går sjelen videre.

" Vel, hvis du synes det høres interesant ut så kan du få høre mere en vakker dag. "

Vel, jeg har faktisk vurdert å begynne å studere sånne ting. Engler, sjelen, det gode og det onde, liv på andre planeter, det okkulte med andre ord.

Jeg er veldig interessert i det og føler at det er meg på en måte.

Men vi får se hva jeg gjør i fremtiden.

Gjest Nosferatu

" Oi. Du har to hjelpere. Det betyr at du er åndelig, for verdslige mennesker klarer seg fint med en. Men desto mere evner og innsikt de har i det åndelige, jo flere hjelpere trenger man for å beskytte seg mot destruktive krefter. "

Jeg har ikke funnet ut av disse hjelperne selv. Det var en som sa det til meg.

Men jeg er litt åndelig av meg ja :o)

" Medier, synske folk, etc, har gjerne 3 eller flere hjelpere. Det jo ikke helt ufarlig å ha kontakt med de parallelle verdener. "

Nei, det skal jeg tro.

" Du kan jo bli chakra-holist hvis du vil. Vi har ingen guder. Vi mener det viktigste i verden er kjærligheten. Man skal ha respekt for alt levende, og behandle alle likeverdig. "

Respekt for alt og alle. Det er jeg enig i. Jeg mener at alt har rett til å leve uansett hva det er.

Jeg er f eks redd edderkopper ( hvilket kvinnfolk er ikke det? ), men jeg har nå mot nok til å ta dem i et glass og ta dem ut igjen hvor de kom fra.

Jeg er dyreelsker, og jeg misliker sterkt de som tar livet at dyrene pga jakt eller bare for gøy.

Er det rart artene forsvinner?

Og jeg har respekt for mennesker selvfølgelig, fra alle land, og behandler alle sammen så likeverdige som jeg kan.

Men hva i alle dager er en chakra-holist?

" Man skal respektere naturen og dens lover. Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg. "

Der er jeg også enig.

Jeg elsker naturen og liker å gå tur i skog og mark.

Å komme vekk litt fra storbyens mas og kjas trenger alle en gang i blant.

" Og vi har en sjel, og vi er ikke alene i universet. Liv kan oppstå overalt i universet. Kirken prøver fortsatt å holde på dogmet om at Jorden er sentrum i universet og at Gud skapte jorden og menneskene. Men for å kunne se sannheten må man frigjøre seg fra dogmer. Så hvis liv kunne oppstå her på jorden så kunne det likefullt gjøre det andre steder i universet. "

Ja kirken sier så mye rart.

Liv kan oppstå hvor som helst så lenge forholdene er rette for det.

Og sjeler har alt og alle.

Det sies jo at øynene er sjelens vindu. Og at kroppen bare er et bosted for sjelen inntil vi dør. Da går sjelen videre.

" Vel, hvis du synes det høres interesant ut så kan du få høre mere en vakker dag. "

Vel, jeg har faktisk vurdert å begynne å studere sånne ting. Engler, sjelen, det gode og det onde, liv på andre planeter, det okkulte med andre ord.

Jeg er veldig interessert i det og føler at det er meg på en måte.

Men vi får se hva jeg gjør i fremtiden.

Ok. Det kan jo være fint for deg det, men se opp for de som tar betalt for å vise vei til "sannheten". Visdom og penger er to forskjellige ting.

Det er mye humbug ute og går også, og det er viktig å kunne skille klinten fra hveten.

Se opp for sånne som mener de er sendt av Gud for å vise menneskene vei til paradiset.

Smiths venner, jehovas vitner, mormonerene, etc.

Lykke til

Mvh

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Jeg forstår at du er opptatt av dypere spørsmål om livet. Det er vel derfor du har latt deg fange av en som lever i en mer åndelig verden enn de fleste.

Det skumle er hvis det åndelige mikses sammen med det kroppslige og intime. Da kan det føre til at dere to som partnere mister både kontrollen og ansvaret for deres parforhold, til fordel for bestemmelser og viljer fra noe utydelig og åndelig.

Det høres ut som om du har tatt en beslutning om å bryte med fyren. Jeg støtter deg i avgjørelsen, fordi jeg tror du ellers vil slite deg ut.

Gjest Novembermom

Ok. Det kan jo være fint for deg det, men se opp for de som tar betalt for å vise vei til "sannheten". Visdom og penger er to forskjellige ting.

Det er mye humbug ute og går også, og det er viktig å kunne skille klinten fra hveten.

Se opp for sånne som mener de er sendt av Gud for å vise menneskene vei til paradiset.

Smiths venner, jehovas vitner, mormonerene, etc.

Lykke til

Mvh

Trenger ikke å advare meg om dem.

Har holdt meg langt unna de så langt og kommer til å fortsette med det.

Håper du får en noenlunde fin dag i morgen :o)

Milde kineser...

Du sier jo selv at du vil ut av forholdet. Hva er det som hindrer deg? Ikke annet enn deg selv. Det er bare å slå opp, slik millioner og milliarder av jenter har gjort til alle tider når de har oppdaget at en fyr er noe helt annet enn den de trodde.

Det spiller ingen rolle om fyren er gal eller om han evt. skulle være verdens mest intelligente person. Kanskje er han en reinkarnert Buddha eller Jesus for den saks skyld. Poenget som er viktig FOR DEG, er at dette er ikke et menneske du kan elve med. Er det SÅNN en reinkarnert Jesus er, så får det heller være det samme med religionen. Right?

Her kommer et et tips - gå fra han så fort du kan.

Det er du som bestemmer hvem du skal være sammen med og du skal jo ikke oppgi din egen vilje fordi han sier det og selv om han prøver å overtale deg med å si at det er "bestemt" fra "øverste hold"

Ikke la deg styre eller la noen ta fra deg din egen vilje - det er hjernevasking.

Vær så snill - i denne situasjonen - tenk på deg selv og ikke andre!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...