Gjest hariet Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Hei, jeg fikk fjernet både livmor og eggstokkene da jeg bare var 31 år. Grunnen var at jeg etter 3 keisersnitt (var for trang) hadde fått kraftige sammenvoksninger, og adenomatøs hyperplasi i livmor med noe atypi. Siden har jeg blitt operert 3 ganger til på grunn av aderanser, der eggstokkene hadde vokst sammen med tarmen, og blæren. Dessuten stadige store og blødende cyster. Har siden tatt 2 mg. progynova. Etter operasjonen gikk det bare 14 timer, og så kom allerede kraftige overgangssymptomer. Uro og lange hetetokter og svette. Når jeg glemmer å ta tabletten en morgen, kommer symptomene fortsatt like kraftig etter ca. en halv dag. Har god helse forøvrig, ikke verst fysisk form og slank. Jeg er 56 år gammel. Nå har forrige høst begge mine søstre, samt en niese fått østrogenavhengig brystkreft. Jeg vil gjerne vite hvorvidt min kropp fortsatt har evne til å produsere noe østrogen; Min yngste søster mener at jeg antagelig vil ha noe restproduksjon i binyrene??? Jeg skal bli gentestet om ikke så lenge, og må da muligens slutte med hormoner?? Dette kan bli veldig tøft tror jeg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278328-fortsatt-progynova/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Du kan regne med at det er minimalt hva din kropp produserer av østrogen. Det østrogenhormon som kan produseres utenfor eggstokkene er mye svakere enn del som eggstokkene produserte. Det er vel ganske stor risiko for at du bør slutte med østrogen, og forsøk derfor allerede nå å redusere dosen til 1 mg daglig. Det er andre alternativer for behandling av hetetokter, men det virker ikke så godt som østrogen (legemidlet catapressan og ’lykkepiller’ er et par eksempler, sojaprodukter kjøpt i helsekostbutikker kan også hjelpe noen). Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/278328-fortsatt-progynova/#findComment-2245086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.