Gå til innhold

Skifte hjerteklaff

Anbefalte innlegg

Gjest Kicki K.

Hei. Min far skal til Rikshospitalet den 19. juni for å skifte en hjerteklaff. Jeg har i natt lest en del om denne type operasjon. Jeg har lest noe jeg allerede visste, nemlig at det er en stor operasjon, men noen opplysninger om risikoen for død ved denne operasjonen finner jeg ikke. Min far er 63 år gammel, og har tre hjerteinfarkt bak seg (det er rundt 12 år siden det siste). I tillegg er han nyretransplantert. Jeg antar at risikoen for ham er større enn hos pasienter som ikke har en historie med hjertesykdom. Kan du fortelle meg litt om dette? Han har bestemt seg for å erstatte den defekte klaffen med en griseklaff. Jeg har lest at denne type hjerteklaff vanligvis holder mellom 10 og 15 år. Er det gjort mange slike vellykkede operasjoner? Jeg leste denne artikkelen på Helsenett: "Uansett hvilken kunstig klaff du har, er det en viss risiko for betennelse på klaffen i situasjoner der det kommer bakterier over i blodet. Risikoen er til stede ved behandling av infiserte tenner eller tannkjøtt. Også ved enkelte andre operasjoner kan det komme bakterier over i blodet. For å forhindre en slik betennelse er det svært viktig at du bruker bakteriedrepende medisiner før tannbehandlingen eller operasjonen starter. Du må derfor fortelle tannlegen eller legen din at du har en kunstig klaff. " Er ekstremt god tannhygiene og bruk av spesielle midler (hvilke?) også viktig FØR skifte av hjerteklaff? Min far bruker allerede blodfortynnende medisin - ville det være mer gunstig for ham å bruke en mekanisk klaff? På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/278389-skifte-hjerteklaff/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...