Gå til innhold

Vaginisme\Skjedekrampe

Anbefalte innlegg

Gjest Hva gjør vi?

Hei! Kjæresten min og jeg har et problem. Hun lider sannsynligvis av vaginisme, som fører til at hun får store smerter når vi har samleie. Hun var jomfru første gang vi hadde sex, og har lidd av dette siden den gang. Det siste halve året har vi ungått å hatt penetrerende sex, fordi jeg har lest at dette kunne gjøre tilstanden værre. Hun vegrer seg for å gå til lege eller gynekolog med dette, fordi hun synes at det er flaut, og hun er redd for at hun må igjennom en gynekologisk undersøkelse som vil gjøre vondt. Det jeg lurer på er; - Finnes det noen gode tilak vi kan gjøre selv for å kurere tilstanden fullstendig, eller er vi nødt til å søke hjelp? -Er det noe JEG kan gjøre for å hjelpe henne igjennom dette? - Hvor får man tak i eventuelle hjelpemidler til behandlingen, uten å måtte gå igjennom lege? -Hvor stor er suksessraten på behandlingen? Eventuelle andre tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/278413-vaginismeskjedekrampe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
Gro Isachsen, Sexolog

Bra at dere har holdt dere unna penetering, siden det gjør vondt for henne. Er dere sikre på at smerten ikke skriver seg fra rester av jomfruhinna fortsatt er intakt? Jeg vil anbefale at hun oppsøker en gynekolog for å få konstatert om det er vaginsme (skjedekrampe) hun plages av. Hun bør si fra på forhånd om at hun er engstelig og hva hun tror hun lider av slik at gynekologen er forberedt og dermed ekstra forsikitg under undersøkelsen. Mange kvinner foretrekker kvinnelige gynekologer, kanskje hun vil få til å slappe mer av om det er en kvinne som undersøker henne. Det finnes selvhjelpsprogram på www.vaginismus.com til behandling av vaginisme, men dessverre bare på engelsk. Programmet er grundig beskrevet i to bøker; En lærebok og en arbeidsbok og kan i tillegg leveres med dillatorer som skal brukes til å presse ut stramme muskler. Men svakheten er at bøkene ikke er oversatt til norsk og derfor ikke er like forståelige for alle. Reklamen for selvhjelpsprogrammet kan også virke litt vel overoptimistiske i sine lovnader om rask og smertefri helberdelse. jeg vil uansett anvefale at programmet utføres i samarbeide med en fagperson, helst en sexolog, slik at hun får hjelp til å glede seg til å ha sex igjen. Det er ellers vanskelig når hun forbinder sex med smerte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...