Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørnemor

Pga svært kraftig og langvarig blødning, har jeg fått Provera som jeg skal ta i 11 dager. Jeg er skeptisk til alt som har med hormonbehandling å gjøre, men følte jeg "måtte" siden blodprosenten falt mye og blødningene hindret meg i å gå på jobb. Jeg forstår det slik at behandlingen bør pågå i 3 mnd, men hva skjer om jeg bare tar dem denne ene gangen? Vil jeg havne tilbake i samme mønster med det samme? Jeg er 41 år, og er ikke i overgangsalderen ennå, men legen sier jeg nok ikke har eggløsning hver gang, og at det er derfor jeg får disse problemene. Veldig plagsomt, og veldig uforutsigbart... Men som sagt, jeg ønsker ikke mer "kjemi" enn høyst nødvendig!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/278435-provera/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

du har blødninger uten å ha eggløsning kan du oppleve helt uregelmessige blødninger, og hvis det står på over mange år, er det øket risiko for kreft i livmoren. Blødningsproblemet behandles med gestagen (Provera) som erstatter hormonet progesteron som normalt dannes etter eggløsning. Det er helt nødvendig å bruke det, og like selvklart som å gi insulin til en med sukkersyke. Det har ikke noe med østrogen å gjøre, og har ikke bivirkninger av betydning. Det er fare for at du må bruke det frem til overgangsalderen, da en eller tre måneder ikke vil gi varig effekt. Jeg er helt enig med din lege i at du må bruke denne behandlingen, men forbered deg på at du må bruke det mye lengre enn i tre måneder. Du bør nok bruke det til dine menstruajsoner stopper helt opp.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/278435-provera/#findComment-2245092
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...