Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er gravid med eneggede tvillinger i uke 20+4. Fagfolkene er litt usikre på om det er skillevegg mellom de, men det kan synes som om det er en tynn vegg.

Likevel har jeg oppfattet at det er en risiko for såkalt transfusjonssyndrom hvor den ene tvillingen forfordeles med blod eller fostervann. Jeg ser at det er lite som kan gjøres med denne tilstanden om den oppstår, annet enn forløsning.

Hvor ofte inntreffer TTTS? Hvor raskt skjer det? Kan jeg merke noen symptomer?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27867-ttts/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Enäggstvillingar som har samma moderkaka är ganska ovanligt(utan att veta %). Dessa tvillingar har en ökad risk som du säger att utveckla en tvillingtransfussion. Jag menar att detta inte är så vanligt och tror mig ha läst en siffra på ca 10%, utan att vara helt säker. Detta kan utvecklas relativt snabbt, men brukar att visa sig vid de täta ultraljudsundersökningarna som du kommer att få gå på under din graviditet. Du kan själv inte märka utav några symptom på detta. Då det står lite beskrivet om detta i % och tabeller,i litteraturen ,och forskningen ständigt går framåt, tycker jag att du skall ta upp dessa frågor med din gynekolog, som du kommer att gå hos på dessa ultraljudsundersökningar. Då får du bättre svar av de som arbetar mest med detta och är mera erfarna på detta. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27867-ttts/#findComment-113219
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...