Gå til innhold

glucosebelastning

Anbefalte innlegg

Gjest migrenejenta

Hei alle sammen,

Er det noen her som måtte gjennom glucosebelastning i andre trimester? Er nå midt i uke 25, alt går bra og uten problemer . Var til kontroll hos jordmor siste torsdag, og fikk vite da at jeg måtte ta glucosebelastning , fordi jeg veide for mye. Er 164 cm, veide 74 kg før jeg ble gravid og lagt på meg 4,5 kg inntil nå. Jordmor regnet ut KMI til 27,6, og det var vist alle med KMI over 27 som måtte ta denne undersøkelse. Har aldri hatt problemer med blodsukker og har heller ingen diabetikkere i nærmeste familien, spiser sunt så jeg er ikke bekymret om resultatene, men fremgangsmåte skremmer meg en del. Må jo faste fra midnatt dagen før undersøkelse, får bare skylle munn ( ikke drikke vann ) , så drar til fastlege. Heldigvis skaffet jeg meg den aller første time når de bare åpner labolatoriet. Så tar de fastende glucose og så må jeg drikke 2 glass av det fryktelig søte greier som de lager da.. Og så må vente på venterommet i to timer i tilfelle jeg blir dårlig/ besvimmer eller noe slikt, inntil de tar og måler blodsukker etter 2 timer. Det verste er at jeg ikke får drikke vann en gang mens jeg sitter og venter, venterommet er lite og dårlig ventilert, så det er det jeg frykter mest. Klarer nok å holde meg uten mat i 2-3 timer, men vann må jeg ha ( går ALLTID med vannflaske i væsken ), ellers blir jeg skikkelig kvalm og dårlig. Og med tanke på å sitte i overfylt , lite, venterom med dårlig ventilasjon, det skremmer meg skikkelig. Er ikke redd for å besvimme etter å ha drukket det glucose-greie, men at jeg blir skikkelig dårlig pga sittingen inne i lite rom full av folk og ikke få lov til å drikke vann en gang, ja, det er jeg virkeli redd for..:((

Er det noen som har vært gjennom dette ? Hvordan klarte dere å holde ut da ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/278848-glucosebelastning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber på legekontor og utfører ofte glucosebelastninger. Det gjøres på de som har tilfeldige blodsukkermålinger over 7, og ikke ellers. Tror jeg ville ha spurt hos fastlegen om det virkelig var nødvendig utfra de kriteriene du sier her. Hos oss har alle første time på morgenen, og så får de snakke med legen når blodsukkeret er tatt etter 2 timer.

Jeg råder deg til å høre med fastlegen din om det er nødvendig før du har time.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/278848-glucosebelastning/#findComment-2248029
Del på andre sider

Jeg måtte også ta glukosebelastning i de to siste svangerskapene. Og som deg er jeg en som går med vannflaske bestandig.

Men det gikk helt greit. Jeg hadde med meg en spennende bok som jeg leste mens jeg ventet. Venteværelset hos min lege er også tett og varmt, men det gikk greit.

Tiden gikk tregt, men det var koselig når det kom inn noen kjente jeg kunne snakke litt med :)

Jeg hadde ikke noen problemer med å ville besvime eller lignende. Ble litt sulten og tørst underveis, men ikke plagsomt.

Mitt tips til når du skal drikke sukkervannet er å drikke det så fort du bare klarer. Det er sinnsykt søtt og smaker langt fra godt, og jeg tror at å bruke lang tid på det bare forlenger "lidelsen" :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/278848-glucosebelastning/#findComment-2248053
Del på andre sider

Gjest migrenejenta

Jobber på legekontor og utfører ofte glucosebelastninger. Det gjøres på de som har tilfeldige blodsukkermålinger over 7, og ikke ellers. Tror jeg ville ha spurt hos fastlegen om det virkelig var nødvendig utfra de kriteriene du sier her. Hos oss har alle første time på morgenen, og så får de snakke med legen når blodsukkeret er tatt etter 2 timer.

Jeg råder deg til å høre med fastlegen din om det er nødvendig før du har time.

Lykke til!

Takk for svaret , begge dere. Må snakke med lege uansett for jeg skal reise på ferie noen få dager etter undersøkelsen, og må til siste kontroll og få " velsignelse " for reisen . Kombinerte det med glucosebelastning for å slippe å dra til legekontoret ekstra.

Fikk et skrift fra jordmor hvor det stod litt om kryteriene , og det er de som: - har diabetes i nærmeste familien ( ikke jeg ), KMI over 27 ( det har jeg, 27,6 ), glucosuri ( har ikke det ),tidligere svangerskapdiabetes ( hadde ikke det ), alder over 38 ( er ikke 30 en gang ), innvandrere fra India, Pakistan,Sri Lanka, Bangladesh, Nord Afrika ( gjelder ikke meg det heller )og tidligere født barn over 4,5 kg ( venter mitt første barn , så dette gjelder heller ikke i mitt tilfelle ).

Så det var altså denne KMI over 27 som bestemte. Jeg får da snakke med lege først og høre hva han sier, er som sagt overhodet ikke bekymret over resultatene, men hvis jeg kunne slippe å ta det, så veldig gjerne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/278848-glucosebelastning/#findComment-2248105
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...