Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Browneyes
Skrevet

Ved forrige (og første) graviditet måtte jeg ha en utskrapning i uke 10. Vaginal ultralyd etter en blødning viste at fosteret døde i uke 7.

Nå er jeg gravid igjen og er inne i uke 7. Jeg har bestilt time hos helsestasjonen/jordmor for kontroll om 1 uke, men fikk beskjed om at de ikke gir tidlig ultralyd når man "bare" har mistet 1 gang.

For meg er dette frustrende, da jeg ville følt meg roligere ved å få en vaginal ultralyd så snart som overhodet mulig. Hvorfor er de restriktive, og kan jeg "kreve" å få dette tidlig?

Vi har prøvd å få barn i over 2 år, og ønsker så inderlig at alt skal gå bra denne gangen.

På forhånd: takk for råd.

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor
Skrevet

Jeg skjønner din frustrasjon over at du ikke får tilbud om en vaginal ultralyd i uke 8, noe som i det minste kan gi deg et hint om at fosteret er i live. Høyst sansynlig er alt bra, og det er nok derfor du fikk beskjed om at dette ikke var noe tilbud for deg. Likevel vet jeg at slike undersøkelser ofte blir gjort på bakgrunn av et langvarig barneønske eller spesiell sårbarhet. Hvis du føler det nødvendig med en slik bekreftelse som en vaginal ultralyd kan gi deg, synes jeg du skal skrive et brev eller ringe til legen din, så du evt. kan få en henvisning til spesialist. Jeg vet at de fleste gyn/fødepoliklinikker er vant til å yte den slags omsorg for kvinner som har opplevd å miste eller rett og slett har jobbet svært lenge for svangerskapet.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...