Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 27 uker paa vei. Jeg oppholder meg for tiden i USA. Her er det vanlig og ta glukosebelastning i uke 26 til 30. Dette koster meg ca 700 kr. Er dette noe jeg boer gjoere ?

Jeg er i fin form, legen anbefaler denne testen til alle og ikke pga at hun tror jeg kan ha svangerskapsdiabetes.

Jeg reiser tilbake til Norge 1. Juli og skal da til jordmor snarest mulig for videre kontroller og foedsel der.

Hva synes du jeg boer gjoere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27887-glukosebelastning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

I Norge er det ikke vanlig med rutineundersøkelser av blodsukkeret til kvinner. Det gjøres vanligvis hvis man er spesielt utsatt for sv.skapsdiabetes eller hvis man har testet positivt på glukose på urinstix. Jeg regner med at de tar slike stix regelmessig på kontrollene, og at du ikke har vært positiv på glukose, siden du ikke sier annet. Er det normalvektig og i fin form, ikke har mor eller søstre som har hatt svangerskapsdiabetes, synes jeg godt du kan la være å ta denne testen. Jeg kan godt tenke meg at de i USA har en stor forekomst av svangerskapsdiabetes, og at de derfor har rutiner for glukosetesting, som vi ennå ikke ser nødvendigheten av her til lands. Skulle du derimot teste positivt på urinstix, bør du også ta blodprøven.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27887-glukosebelastning/#findComment-113467
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...