Gå til innhold

hvorfor manisk/depressiv?

Anbefalte innlegg

Gjest Tahiti

Kjæresten min er nå innlagt på psykiatrisk sykehus for tredje gang, i en alder av 21. han har vært inn og ut der siden han var 17 år. Han har fått så mange forskjellige diagnoser, som han har byttet lege, og det er mange. En lege ga i 97 diagnosen at han var psykotisk, og i 99 fikk han diagnosen manisk/deprssiv. Vi har pratet mye om det, for vi kan bare ikke forstå at han har fått den diagnosen. Jeg har lest en bok om det å være manisk/depressiv, og finner ikke mange likhetstegn med han. Han hadde ikke vært depressiv før han fikk diagnosen, og ikke særlig manisk heller. Nå to år etter den diagnosen har han blitt innlagt igjen, med samme symptomene som sist.

Han er i to forskjellige verdener, snakker med demoner redder verden, og alt annet, og for meg som har vært ved siden av han når han har reddet verdenen og kjempet mot demonene og alt sånn kan ikke forstå diagnosen. det ser ikke ut som om de har planer på å endre diagnose nå heller... jeg trenger hjelp med å forstå denne diagnosen...

Jeg ønsker å høre fra andre om det å være "pårørende" med noen som er manisk/depresiv...

Jeg vet bare ikke hva demonene og alle sånne ting gjør i hjernen til kjæresten min. Jeg trodde M/D handlet om å være manisk i noen perioder, og så være skikkelig nede med depresjon andre,,,,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27897-hvorfor-maniskdepressiv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det hender at en i maniske perioder kan få slike symptomer. Dersom demonene og lignende forestillinger er tilstede også i perioder hvor hen ikke er oppstemt, aktiv, irritabel, har storhetsfølelse osv, er det riktig å betvile diagnosen.

Uansett er det viktig at han får antipsykotiske medisiner i psykotiske faser og minst et år deretter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...