Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sjalusi har aldri vært mitt problem... Jeg er 30 år, nybakt mamma for første gang og sammen med verdens herligste mann. Tidligere kunne han reise hvor han ville og gjøre hva han ville uten at jeg ragerte slik jeg gjør nå. Nå er jeg nesten desperat bare han kommer et par timer senere hjem enn han har sagt, og jeg vet at han ikke har gjort noe "galt", bare vært på jobb. Det er så slitsomt å ha det sånn, jeg lager styr for ingen ting og angrer veldig etterpå. Han er også fortvilet noe jeg forstår så godt. Det hele startet mens jeg var gravid. Hormonene spiller nok inn, men jeg syns ikke jeg kan skylde på dem heller... Hva i allverden skal jeg gjøre for å komme meg ut av denne onde sirkelen jeg føler jeg er inne i?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/27898-sjausien-tar-overh%C3%A5nd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wittgenstein

Jeg forstår godt dine følelser.

Det første spørsmålet som melder seg er jo om du har noen grunn til å fatte mistanke. Jeg har ikke tallene inne p.t., men det er ganske store utslag i undersøkelser på kvinner og menn som er utro, særlig menn.

Du får gjøre det klart for ham at du sliter med slike følelser, og kanskje hva du ville gjort om han skulle finne på noe utenom. Men fremfor alt, hvis du gjør det, fortell ham hvor inderlig høyt du elsker ham. Si det ofte og med hjerte. Jeg har vært gift i over tjue år og hører veldig sjelden dette. Ikke er jeg spesielt flink til å bruke dette selv heller, men tar meg i at nå er det lenge siden sist du impulsivt har gitt en omfavnelse. Langt mindre hvisket noe i øret.

Du bruker nicket "berme", som jeg oppfatter som et dårlig selvbilde. Hvorfor bruker du dette? Jeg fant ikke noe annet enn Wittgenstein i farten, men noen stor filosof er jeg ikke.

Dine følelser er helt normale, og noe vi alle sliter med fra tid til annen, på begge sider. Jeg ser jo det også på butikken, hvordan menn vokter på sine kvinner og følger nøye med på hvordan andre menn ser på dem osv. Dette er sjalusi innenfor normalen. Fosøk å overvinne den ved å vise din mann ekstra godhet og kjærlighet. Kyss ham ømt og si du elsker ham over alt på jord!! Se om ikke det blir gjengjeldt!

Jeg forstår godt dine følelser.

Det første spørsmålet som melder seg er jo om du har noen grunn til å fatte mistanke. Jeg har ikke tallene inne p.t., men det er ganske store utslag i undersøkelser på kvinner og menn som er utro, særlig menn.

Du får gjøre det klart for ham at du sliter med slike følelser, og kanskje hva du ville gjort om han skulle finne på noe utenom. Men fremfor alt, hvis du gjør det, fortell ham hvor inderlig høyt du elsker ham. Si det ofte og med hjerte. Jeg har vært gift i over tjue år og hører veldig sjelden dette. Ikke er jeg spesielt flink til å bruke dette selv heller, men tar meg i at nå er det lenge siden sist du impulsivt har gitt en omfavnelse. Langt mindre hvisket noe i øret.

Du bruker nicket "berme", som jeg oppfatter som et dårlig selvbilde. Hvorfor bruker du dette? Jeg fant ikke noe annet enn Wittgenstein i farten, men noen stor filosof er jeg ikke.

Dine følelser er helt normale, og noe vi alle sliter med fra tid til annen, på begge sider. Jeg ser jo det også på butikken, hvordan menn vokter på sine kvinner og følger nøye med på hvordan andre menn ser på dem osv. Dette er sjalusi innenfor normalen. Fosøk å overvinne den ved å vise din mann ekstra godhet og kjærlighet. Kyss ham ømt og si du elsker ham over alt på jord!! Se om ikke det blir gjengjeldt!

Takker for svar

Jeg har en meget kjærlig mann, som ofte forteller meg hvor glad han er i meg, og jeg gjør det med han, men likevel må jeg lage bråk. Det skremmer meg, for før var jeg helt motsatt, hvis det går ann å si det sånn. Jeg var ikke sjalu i det hele tatt, så dette kom som en lite velkommen overraskelse på oss begge. Vi hadde et forhold med 100% tillit til hverandre, noe jeg vet innerst inne at jeg fortsatt har, men likevel... huff... jeg bare håper dette er en overgangsperiode og at jeg greier å komme meg ut av det igjen.

Før gjorde det meg ingen ting om han var på tur sammen med venninner, for jeg vet det er meg han deler seng med, ingen andre. Hadde han gått på skitur med ei venninne i dag hadde jeg vel hoppa fra verandaen...

Vi har et veldig godt forhold på alle plan, unntatt når jeg får disse sjaluperiodene mine. For det kommer i perioder.

Men som kasus sier, selvbildet endrer seg ofte med graviditeten. Det har han helt rett i ja. Kanskje det er det jeg må begynne å jobbe med. Å bygge opp igjen selvbildet. Jeg hadde ikke så store troen på meg selv verken som dame, elskerinne eller mamma den første tiden etterpå.

Dette her ble vel et innlegg der jeg spør og svarer meg selv, men det var godt å skrive det.

Gjest Wittgenstein

Takker for svar

Jeg har en meget kjærlig mann, som ofte forteller meg hvor glad han er i meg, og jeg gjør det med han, men likevel må jeg lage bråk. Det skremmer meg, for før var jeg helt motsatt, hvis det går ann å si det sånn. Jeg var ikke sjalu i det hele tatt, så dette kom som en lite velkommen overraskelse på oss begge. Vi hadde et forhold med 100% tillit til hverandre, noe jeg vet innerst inne at jeg fortsatt har, men likevel... huff... jeg bare håper dette er en overgangsperiode og at jeg greier å komme meg ut av det igjen.

Før gjorde det meg ingen ting om han var på tur sammen med venninner, for jeg vet det er meg han deler seng med, ingen andre. Hadde han gått på skitur med ei venninne i dag hadde jeg vel hoppa fra verandaen...

Vi har et veldig godt forhold på alle plan, unntatt når jeg får disse sjaluperiodene mine. For det kommer i perioder.

Men som kasus sier, selvbildet endrer seg ofte med graviditeten. Det har han helt rett i ja. Kanskje det er det jeg må begynne å jobbe med. Å bygge opp igjen selvbildet. Jeg hadde ikke så store troen på meg selv verken som dame, elskerinne eller mamma den første tiden etterpå.

Dette her ble vel et innlegg der jeg spør og svarer meg selv, men det var godt å skrive det.

Du har en kjærlig mann som ofte forteller deg hvor glad han er i deg, dette gjengjeldes/fungerer gjensidig, og slik du beskriver forholdet, virker dere fortsatt forelsket. Videre at forholdet har vært basert på 100% tillit osv. ... «likevel ... huff ...»

Som også kasus sier, korrelerer sjalusi med et dårlig selvbilde. For å si det sånn, kona mi har heller ikke protestert om jeg har vært på byn og spist med en kollega, eller hatt et nokså sjelenært forhold til en kollega eller andre, men det er liksom dama det kommer an på. Sånn er det her i gården! For oss blir det en riktig grensedragning slik jeg også kjenner meg selv. Jeg har aldri vært utro, ikke har jeg tenkt å bli det heller, men har heller aldri utsatt meg for unødvendige fristelser ... Det er ikke mere enn et par år siden jeg gikk ned Karl Johan med en studiekollega. I øyekroken kunne jeg registrere hvordan folk snudde seg etter henne, både kvinner og menn. Det var en god halvmeter mellom oss. Likevel, dette skuet tror jeg ikke kona mi hadde likt, men ... vi skulle ut å spise sammen med flere! Jeg likte heller ikke akkurat situasjonen, nettopp fordi denne dama var ganske mye utenom.

Synes det ser ut som du har hatt et sterkt og godt selvbilde før graviditeten. Da tror jeg du får det fort tilbake også! Når jeg har vært på foreldremøter registrerer jeg at det igrunnen er forbausende mange unge mødre som legger på seg vel mye. I dagens kroppsfikserte samfunn kan nok dette fremkalle både sjalusitanker og et svekket selvbilde. Min kone har alltid hatt et dårlig selvbilde. Hun har riktignok alltid hatt problemer med å nærme seg 60 kg med sine 171, men hun har et nydelig fjes. Hun er nå 45. For 4 år siden stod hun i en dusjkø på en campingplass sammen med en del jenter. En som henvendte seg til henne, resonnerte da hun snakket om unger og sånt, at «hvor gammel er du egentlig? Du kan vel ikke være en dag over 24?» Hun mente det, folk står jo nær hverandre i en kø. Dessuten har flere andre sagt det samme. Når folk sier noe om hvor godt hun ser ut, hvisker jeg henne i øret at de sier du er vakker, men tør ikke å si det. Når slike folk kommer til lege, feiler det dem liksom ingenting, de ser så godt ut! Vel, det jeg vil frem til er at mange skjønnheter sliter med et dårlig selvbilde; for tjukk her, forkort der osv. Tross all oppmuntring og forsøk på å overbevise, så sitter dette nokså fast dessverre, så prøv å kom deg ut av det snarest!

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takker for svar

"Jeg hadde ikke så store troen på meg selv verken som dame, elskerinne eller mamma den første tiden etterpå."

Jeg tillot meg å sakse fra ditt innlegg. Kanskje du undervurderer oss menn en liten smule i denne setningen.

Selvsagt endrer kvinnene våre seg en god del i svangerskap fødsel og barseltid. Men jeg er sikker på at de fleste voksne menn ser andre kvaliteter ved sin elskede og sitt barns mor enn kun kroppen. Du sier selv at du føler at han elsker deg minst like mye som før.

Jeg synes ikke du skal la dette stå på for lenge uten at du søker hjelp. Kognitiv terapi hos en trenet behandler har svært god effekt på sjalu personer som vet at problemet ligger hos dem.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...