Gjest Smertebelastet Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Jeg gjennomgikk for vel ett år siden en by-pas operasjon. Men smertene kom raskt tilbake og har økt på det siste året. Min fastlege har betegnet tilstanden som ustabil angina da smertene oppstår både i hvile og under anstrengelse. Medisinbruken har stadig blitt økt, slik at jeg i dag tar 100mg MonoketOD, 40mg. Lipitor, 50mg.Atenolol, 75mg. Albyl E, 50mg. Cozaar, 10 mg. Amlodipin, 10mg. Sorbangil som tygges, 0,5mg. Nitroglysein etter behov. Smertene består av nesten konstant stramming fra kravebein og opp i halsen, og ellers er det ofte trykk i venstre brystside og hjerteregion. EKG viser ingen forandring, BLT er normalt. Angografi viste åpne kar, en Isotopundersøkelse var negativ og nå sist en hjertetest med måling av oksygenopptaket viste en effekt på 165% av en frisk 73-åring med min størrelse og vekt. Testlegen mente at fastlegen burde begyne å lete etter andre årsaker til smertene enn hjerte. Er det mulig at noe av smertene kan komme av andre årsaker enn Angina Pectoris? Formen føles bra, mens smertene er svært hemmende. Hilsen smertebelastet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/279389-ustabil-angina-andre-%C3%A5rsaker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Svar til Smertebelastet. Selv om det er nærliggende å anta at slike smerter har sin årsak i hjertets kransarterier hos en mann som er by-pass-operert, skal man ikke glemme at det også kan finnes andre årsaker. En av de hyppigste grunnene til smerter som til forveksling kan ligne angina pectoris, er det vi kaller reflux. D.v.s. at mavesaft og syre kan strømme tilbake og litt opp i nedre del av spiserøret, og der forårsake ganske uttalte plager. Ofte er denne tilstanden forbundet med et lite spiserørsbrokk. Denne diagnosen bør nok vurderes hos deg, hvis alle instanser er sikre på at hjertet ditt ikke er årsaken. Ta det opp med din lege. Få evt. en gastroenterolog (mavetarm-spesialist) til å ta stilling til det. Ofte kan man gjøre et forsøk med en av de medisiner som brukes ved reflux. De kalles protonpumpehemmere. Elkers er det flere strukturer i samme region som kan gi smerter, og det synes å være god grunn til å se på de forskjellige mulighetene. Gå gjennom dem sammen med din lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/279389-ustabil-angina-andre-%C3%A5rsaker/#findComment-2253107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.