pappasan Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Har en venn som får et "anfall" ca. hvert 7.-8. år. Har nettopp hatt et og det forrige var for ca. 8 år siden. Har tilfeldigvis vært til stede på de to siste. Det som skjer er at han plutselig reiser seg opp fra sittende stilling, ser opp og øynene ruller bak i hodet. lager en aaaaaah lyd og alle musklene i kroppen spennes. Blir liggende på golvet og riste. Det fråder ut av munnen og han hyperventilerer/får problemer med å puste. Etter en 3-5 min blir han noe blå rundt øynene og munnen og helt slapp i kroppen. Han på en måte hiver etter pusten før han sakte kommer tilbake. Når han kommer til seg selv husker han ingen ting av hva som har skjedd og etterhvert får han en kraftig hodepine og føler seg uvel i hele kroppen/vondt i musklene. Må bare legge seg og hvile/sove. De to gangene jeg har vært med på dette har jeg lagt han i stabilt sideleie. Første gangen måtte jeg "hente tunga" da han holdt på å svelge den. Forrige gang var han til flere undersøkelser på sykehus, men de fant ikke noe. Alle gangene (4) dette har skjedd har vært "dagen derpå", og han har høyt blodtrykk til vanlig. Er det noen som har opplevd noe lignende og er det noen som kan gi en pekepinn på hva det muligens kan være? Hvert 7.-8. år er jo ikke akkurat daglig så det er et ganske rart fenomen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/279421-ikke-epilepsi-hva-kan-det-v%C3%A6re/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinkebøtta Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Rundt 5% av befolkningen har såkalte leilighetsanfall med epileptiske kramper - en eller flere ganger i løpet av livet - uten at de har sykdommen epilepsi. Anfallene du beskriver høres absolutt ut som anfall av epileptisk type, og man kan altså oppleve dette "tilfeldig" uten å ha selve sykdommen. Utløsende årsak er ofte alkohol (gjerne på fallende rus) kombinert med lite søvn som ofte følger ved høyt alkoholinntak/festing. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/279421-ikke-epilepsi-hva-kan-det-v%C3%A6re/#findComment-2252248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.