Gjest nurse betty Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Hei! Litt bakgrunnsinformasjon: Jente på 26år. Gikk på p-pillen yasmin frem til våren 06 etter flere års bruk. Sluttet da for å få syklusen i gang igjen og hadde også ønske om barn etterhvert. Hadde 3 regelmessige sykluser etter p-pille slutt, ble så gravid men mistet i MA. Etter dette hadde jeg to tilnærmet regelmessige sykluser, litt lenger intervall enn de forrige (40+35 dager) før menstruasjonen stoppet helt opp. Etter to måneder gikk jeg til gynekolog og fikk foretatt gyn.us, vag.ul og hormonstatus. Gyn.us og vag.ul var helt normalt, ingen cyster, men han kunne ikke se noen modne follikler til tross for at jeg da ikke hadde mens på ca 60 dager. Hormonstatus viste følgende: T4: 15 (9,0-22,0) FSH: 7 (0,10 syklusavhengig) Fikk første menstruasjon som 13 åring. Kan ikke huske å ha hatt uregelmessig menstruasjon før jeg startet opp med p-piller som ca 17åring. Er normalvektig (166cm/57kg), normal hud, "timeglass"formet fasong. Har riktignok noen hår på hakepartiet (6-7stk) og noen hår rundt ene brystvorten (4-5stk), utover det normal behåring. Fikk en kur med Perlutex, 10mg x 10 dager som satte igang menstruasjonen 3 dager etter endt kur og hadde da rikelig blødning. Så til spørsmålet: Kan jeg ha en hormonforstyrrelse til tross for at de aller fleste blodprøver er innenfor normalen og vag.ul ikke viste noen cyster? Hva for betydning har det at LH er forhøyet? Noe jeg kan gjøre for å få syklusen min regelmessig igjen? Er det vanlig at en slik forstyrrelse dukker opp etter en abort eller er det bare tilfeldig? Vil dette gjøre det vanskelig/vanskeligere for meg å bli gravid siden? Da jeg var hos gynekolog hadde han svært knapp tid og hadde ikke tid til å svare på mine spørsmål, sa bare at alt så fint ut og at det ikke var noen grunn til bekymring... Prøver derfor her da jeg har sett at mange har fått gode utfyllende svar :-) Medisiner: Ingen faste. Ellers frisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/279488-uregelmessig-menstruasjonnormale-hormonverdier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Du har sjeldne menstruasjoner, det tyder på sjeldne eller fravær av eggløsning og da blir man selvsagt ikke gravid. (jeg kan ikke helt få ut av dine opplysninger, hvor lenge dine menstruasjoner har vært borte) Svar på dine spørsmål: 1. Kan jeg ha en hormonforstyrrelse til tross for at de aller fleste blodprøver er innenfor normalen og vag.ul ikke viste noen cyster? Du oppfyller ikke kravene til tilstanden PCOS ut fra beskrevne hormonforstyrrelser, men det er en forstyrrelse i samspill mellom hypofyse og eggstokk så det ikke kommer de rette signaler til eggløsning. 2. Hva for betydning har det at LH er forhøyet? LH er forhøyet ved tilstanden PCOS (men du har som sagt ikke andre tegn på denne hormonforstyrrelse) 3. Noe jeg kan gjøre for å få syklusen min regelmessig igjen? Du kan ikke selv gjøre noe. Rask vektendring kan utløse slik situasjon, men det er vel ikke tilfelle med deg? 4. Er det vanlig at en slik forstyrrelse dukker opp etter en abort eller er det bare tilfeldig? Det har ikke sammenhang med abort. Er tilfeldig. 5. Vil dette gjøre det vanskelig/vanskeligere for meg å bli gravid siden? Hvis situasjonen fortsetter må du ha behandling for å få eggløsning i gang, sannsynligvis tabletter med Pergotime. Det er en relativ enkel behandling.. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/279488-uregelmessig-menstruasjonnormale-hormonverdier/#findComment-2252521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.