beider Skrevet 23. mai 2001 Del Skrevet 23. mai 2001 Jeg er gravid i uke 27 og har akkurat fått vite at barnets hode er nede i bekkenet og festet. Jordmor har foretatt en underlivsundersøkelse som viser at det ikke er åpning, men at mormunnen bare er en centimeter. Jeg lurer på hvor lenge det er før en kan forvente at fødsel finner sted, og om barnet kan ta skade av å være festet så tidlig. (mht utvikling av hjernen el.) Jeg har nå fått beskjed om å holde sengen. Er det noe annet jeg bør gjøre for å avhjelpe situasjonen. Bør jeg ta en ultralyd. kan dette fortelle noe om barnets størrelse og modenhet. Som du sikkert forstår håper jeg på et raskt svar På forhånd takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27955-hodet-festet-i-uke-27/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 24. mai 2001 Del Skrevet 24. mai 2001 Jeg skjønner at du nå har fått noe å tenke på. Det er klart at det er i tidligste laget at hodet fester seg nå, og ikke minst at det har skjedd en viss modning i livmorhalsen. Jeg regner med at du har hatt/har en del kraftige kynnere. Disse bør i såfall stoppes så du ikke går i fødsel ennå. Det er riktig at en del av behandlingen innebærer sengeleie, men vanligvis går man også inn for å stoppe sammentrekningene med medikamenter. Jeg regner med at du har vært hos spesialist på sykehuset. Der pleier de å gjøre det som skal til for å gardere seg, f.eks. tas det vanligvis ultralyd for å få et klart inntrykk av barnets størrelse. Er det overhengende fare for prematur fødsel, pleier man å gi en sprøyte for at barnets lunger skal begynne å modnes. Er ikke situasjonen ansett for å være så alvorlig, kan det holde at du er til regelmessige kontroller i tillegg til at du er sykemeldt og holder sengen hjemme. Det viktigste er at du ikke har sterke sammentrekninger som kan medføre ytterligere modning og yttereste konsekvens, føre til prematur fødsel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/27955-hodet-festet-i-uke-27/#findComment-113570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.