Gjest redd_for_kreft Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 , tenk om jeg har kreft nå+ For syv år siden rett før jeg skulle reise utenlands for å studere over lengre tid fikk jeg diagnostisert celleforandringer mest sannsynlig i forbindelse med hvp viruset. Jeg fikk beskjed om å ta ny prøve men dro utenlandsk og etterhvert glemte jeg det helt. Også fordi jeg opplevde alvorlige sykdom som tok all min energi. Nå har jeg fått et brev fra kreftregistret om at jeg bør ta celleprøve. Vært plaget med uregelmessige blødninger og nå er jeg redd at det er kreft. Jeg er en sånn som engster meg mye og har hypokondertendenser i meg. Nå tenker jeg at jeg sikkert har alvorlig kreft alleredet og er døende Alt på grunn av det brevet jeg fikk i posten som skremte meg.Jeg er rimelig frisk og har hatt få helseproblemer jeg ville koble ordet "kreft" til. Det var ikke i tankene mine engang. Og hvis jeg har langkommend alvorlig kreft er det ikke best å late som ingenting og leve så bra jeg kan de dagene jeg har igjen. Slippe å forholde meg til cellegift og alt mulig sånt. Det er syv år siden jeg har hatt celleforandringer ,og jeg fikk aldri sjekket det opp ette det. Kanskje jeg er full av kreft. Hvis brevet og påminnelsen hadde kommet sånn utenvidere ville jeg neppe tenkt så mye over det. Men det at jeg altså har hatt celleforandringer før. Jeg hadde elendig immunforsvar på den tiden og fikk senere diagnostisert at benmargen ikke produserte bra nok. Jeg fikk fjernet disse kjønnsvortene både inni meg og utvendig og det tok lang tid før jeg ble bra og at det grodde. Det at det tok så lang tid for at sårene skulle gro resulterte i den mer alvorlige diagnosen benmargssvikt. Nå er jeg frisk og har vært det i sikkert 5 år og orker ikke tenke på sykdommer fordi jeg så lett blir redd og engster meg.Nå er jeg lite plaget med synlige kjønnsvorter lenger og det ser ut til at kroppen min har klart å bekjempe det. Men har ikke vært til underlivsundersøkelse siden celleforandringene ble diagnostisert Hvor vanlig er det at celleforandringer blir til kreft.Jeg hadde så enormt smerter i forhold til at sårene etter laserbehandlingen ikke grodde at jeg fikk satt inn kateter.Jeg gikk til en privat gynekolog den gang og tror at kanskje viktig informasjon ikke ble sendt videre til fastlege eller sykehus. Derfor har altså jeg ikke hatt en underlivsundersøkelse på 7 år selv om jeg er seksuelt aktiv og har hatt endel trøbbel. Men når man føler seg frisk spessielt når man har vært såpass syk som meg så orker man ikke å forholde seg til det og man skyver det unna. Det er et ikke tema. . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/280180-celleforandringer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Det at du har fått brev om prøve er ikke fordi du kan være syk, men et slik påminnelse sendes alle kvinner mellom 25 og 70 år som ikke har fått utført prøve i løpet av de siste tre årene. Det at prøven var unormal sist kan være tilfeldige betennelsesreaksjon som er gått tilbake av seg selv. Noen ganger er det forandringer som utvikler seg over mange år. Celleforandringer dels inn i mange grupper og i den verste gruppen vil 10% utvikle seg til kreft, men det tar altså over ti år. Symptomene ved langtkommen livmorhalskreft er for eksempel blødninger og utflod, smerter, evt. vannlatnings og avføringsproblem. Det er intet i det du beskriver som tyder på det. Kjønnsvorter fremkalles av et HPV-virus som er forskjellig fra det som medfører kreft eller celleforendringer på livmorhalsen. Hvis det igjen er celleforandringer, kan det bli aktuelt å ta ut en vevsprøve for sikker vurdering. Foreligger forandringer som tyder på forstadium til kreft, vil man utføre en liten operasjon og fjerne den ytterste delen av livmorhalsen. Det hinder ikke at man kan bli gravid siden. Jeg foreslår at du bestiller time hos din fastlege så fort som mulig for prøve så du slipper å engste deg. Det er ganske sikkert ingen grunn til bekymring. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/280180-celleforandringer/#findComment-2257312 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.