Gå til innhold

4. gangs keisernitt/alvorlig svangerskapsforgiftning

Anbefalte innlegg

Jeg en 36 år gammel jente som har en forhistorie med to alvorlige svangerskapsforgiftninger med sykehusinnleggelser og akuttsnitt (1. og 3. svangerskap)og ett keisersnitt pga. tverrleie. Som du skjønner har det vært turbulens rundt alle mine tre fødsler. Det er nå snart seks år siden siste fødsel og jeg venter mitt fjerde barn i november. Jeg opplever nå at jeg har mange tanker og bekymringer rundt dette svangerskapet. Jeg er alvorlig bekymret for komplikasjoner og jeg føler også et stort behov for informasjon. Jeg er mye inne på nett for å hente informasjon om svangerskapsforgiftning og keisersnitt, men jeg finner ikke noe som tar for seg min situasjon. Da jeg skal ha mitt fjerde keisersnitt (forhåpentligvis uten at jeg får svangerskapsforgiftning) lurer jeg på om jeg har økt risiko for komplikasjoner i forhold til de som skal ha sitt første, andre eller tredje snitt. Jeg har fått med meg at det er økt risiko for nyreproblemer, blodpropp mm. Siden sist har jeg flyttet og dermed byttet lege. Har vært på en konsultasjon, men jeg må dessverre bytte lege en gang til pga fastlegeordningen. Jeg kjenner ingen av disse legene. I kommunen her finnes det ikke jordmor. Jeg har forsøkt å ringe nabokommunen for å høre om jeg kunne få komme til jordmor der. De sa jeg måtte ha rekvisjon fra min fastlege så skulle de se om de kunne finne plass til meg. Jeg skal ta dette opp når jeg skal hilse på min nye lege, men som sagt, jeg har foreløpig ingen å stille mine spørsmål til og jeg håper derfor at du kanskje kan hjelpe meg med litt informasjon, hvor jeg kan finne litteratur som belyser min situasjon og hvor jeg eventuelt kan henvende meg for å få prate med en "ekspert". Jeg har ringt gynekologisk poliklinikk på sykehuset hvor jeg skal føde, men jeg ble avvist og henvist til fastlegen min.

Med vennlig hilsen Trine

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes du skal få henvisning til fødeavdelingen av din fastlege. I og med at det har vært komplikasjoner i alle svangerskap regnes du som en 'risikopasient' og bør vurderes av spesialist, også for å planlegge keisersnitt som jeg går utfra at du skal ha også denne gangen. Legen kan utfra dine tidligere svangerskap vurdere om det er spesiell risiko, men umiddelbart kan jeg ikke se at du har øket risiko for blodpropp eller nyreskade. Du kan evt skrive et brev til fødeavdelingen og fortelle om din engstelse (som du har gjort til meg) og be om en samtale. Fortell gjerne det med at du har skiftet lege også. Jeg håper de vil forstå deg og ta deg til samtale så du ikke behøver å engste deg unødig. Lykke til med svangerskapet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...