Gå til innhold

Livmor ruptur under svangerskap

Anbefalte innlegg

Gjest Mvh. 4 barns mamma

Hallo. Jeg er en kvinne på snart 37 år. Jeg har 4 barn, alle født ved keisersnitt. Nå ønsker jeg meg et barn til, men etter siste barnet (som blir 2år om 2mnd), fikk jeg beskjed om at musklene i livmoren min var overstrukket, og at musklaturen var omtrent helt ødelagt. Legen som sydde meg hadde lagt sårkantene over hverandre istedenfor kant mot kant. Såret har grodd fint sammen og jeg har ikke noe spesielt ubehag, bortsett fra at det kjennes ut som det "stikker" eller "drar" litt når jeg skal tisse, spesielt dersom urinblæren eller tarmen er full. Fastlegen min mener dette sansynligvis er sammenvoksninger ml blæren og livmoren. Jeg ble anbefalt å ikke bli gravid flere ganger. Husker ikke nøyaktig hva som var årsaken til at de sa det til meg, men mener å huske at de nevnte noe om fare for livmor ruptur. Mitt spørsmål er om det er noen fare for meg og fosteret dersom jeg skulle bli gravid igjen? Hva kan skje og evt. hvor stor fare er det for at noe kan gå galt? Kan også nevne at jeg under alle 4 svangerskapene har hatt sterke kynnere fra 3.-4. mnd. og ut hele svangerskapet. De andre barna mine er forøvig 3,5år, 5år og 10år. Blir glad for raskt svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280639-livmor-ruptur-under-svangerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når barn blir tatt med keisersnitt anbefales ikke mere enn tre barn, nettopp pga livmor ruptur. Dette fikk iallfall jeg beskjed om da det ble klart at mine barn må tas med keisersnitt. Har bare ett enda da.

Det kan være greit for deg å tenke at fire får klare seg, og det gjør det da vel også? Hvis dere fortsatt har overskudd til flere barn finns det jo andre muligheter, dere kan jo f.eks bli besøkshjem i helgene, fosterforeldre eller adoptere.

Det er ikke anbefalt å ha mer enn 3 keisersnitt, nettopp pga faren for livmorruptur.

Livmorruptur er at livmoren sprekker. Dette er særdeles smertefullt for deg. Avhengig av når det skjer og om du får hjelp tidsnok kan barnet miste livet, og det kan du også.

Jeg ville ikke tatt sjansen var jeg deg.

Du har fått 4 flotte barn, kos deg med dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...