Gjest usikker Skrevet 25. mai 2001 Del Skrevet 25. mai 2001 Har nettopp fått satt inn hormonspiral, og først i etterkant har jeg fått informasjon som jeg ikke var forberedt på. Etter å ha lest i bruksanvisningen at man kan bruke tampong, men at man må være forsiktig når man tar den ut, så man ikke drar i trådene på spiralen, begynner jeg å lure på om dette var en stor feil, da det vil bety at vi ikke kan fortsette mye av seksuallivet vi har hatt til nå. Jeg føler jeg kommer til å bekymre meg mye både for at spiralen skal dras ut og for infeksjonsfare. Synes det er svært pinlig å gå til min faste lege med detaljerte spørsmål, så jeg håper på et svar her på følgende spørsmål: 1) Hvis en tampong kan føre til at spiralen trekkes ut, hva med flere fingre i skjeden, et silkesjal, agurk/banan o.l? 2) Er infeksjonsfaren kun stor under menstruasjonen og de første dager etter innsetting, eller må vi hele tiden være kjempeforsiktige? Hva med infeksjonsfaren i forbindelse med tingene nevnt i spm. 1 3) Legen nevte at hvis trådene var til sjenanse under samleie, kunne de klippes kortere ved 3 mnd kontrollen. Er det forventet at man bare skal avstå fra sex i 3 mnd? Vi vil oppfatte det som et betydelig problem (har stort sett hatt sex daglig i mange år, med unntak av rett etter fødselen, og ønsker å fortsette med det), og føler oss litt lurt over at vi ikke fikk informasjon om slike forhold på forhånd. Dette gir oss nesten en følelse av at våre behov er helt unormale, men samtidig nekter jeg å tro at vi er de eneste som ønsker et aktivt sexliv selv om vi har fått barn. For øyeblikket bekymrer vi oss mye over dette, og jeg er redd for at mye av gleden ved sexlivet skal bli ødelagt. Finner ikke noe informasjon om at andre har følt spiral som et problem i forhold til sexlivet, men dette er heller ikke det letteste å ta opp med legen sin. Lurer nå på om jeg burde ta ut spiralen snarest, for bevisstheten om at den er tilstede og alle begrensningene den fører med seg legger en stor demper på tenningen for min samboer, og jeg kommer til å være konstant redd for å bli steril. Håper at en oppklaring av spørsmålene vil hjelpe oss til å føle oss mindre usikre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28066-begrenset-seksualliv-med-spiral/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gerogine Skrevet 25. mai 2001 Del Skrevet 25. mai 2001 Silkesjal putter du vel ikke opp i skjeden eller? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28066-begrenset-seksualliv-med-spiral/#findComment-113819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lucy Skrevet 25. mai 2001 Del Skrevet 25. mai 2001 Jeg synes du burde funnet en lege som du har full tillit til og som du kan spør om alt mulig uten at det føles pinlig. Vet desverre ikke så mye om spiraler, men det er aktuelle spørsmål du stiller. Håper du får gode svar:) lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28066-begrenset-seksualliv-med-spiral/#findComment-113821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym Skrevet 25. mai 2001 Del Skrevet 25. mai 2001 Hei! Jeg har hatt spiral i to år nå, vanlig kobber, men har hatt et helt vanlig sex-live fra dag 1. Infeksjonsfaren er hvis du fører skitne gjenstander opp i skjeden, vask deg foreksempel godt på hendene før du fører inn tampong. Jeg har aldri hatt noen infeksjoner men kunne merke noen stikninger i spesielle stillinger og ved dyp penetrering. Håper dette kan hjelpe! Viss det var noe mer du lurte på er du velkommen til å spør! Anne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28066-begrenset-seksualliv-med-spiral/#findComment-113862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. mai 2001 Del Skrevet 28. mai 2001 Livet skal bli enklere, ikke vanskeligere med spiral, så la oss rydde litt opp i dine spørsmål: 1) Hvis en tampong kan føre til at spiralen trekkes ut, hva med flere fingre i skjeden, et silkesjal, agurk/banan o.l? Det er ikke noe problem å bruke tampong selv man har spiral, den trekkes ikke med ut. Heller ikke andre ting som innføres og tas ut av skjeden. Penis trekker jo heller ikke spiralen med uT! 2) Er infeksjonsfaren kun stor under menstruasjonen og de første dager etter innsetting, eller må vi hele tiden være kjempeforsiktige? Hva med infeksjonsfaren i forbindelse med tingene nevnt i spm. 1 Infeksjonsfaren er størst ved innsetting, ellers ikke. Ny partner med mulige nye bakterier vil selvsagt være en risikofaktor som ved annen 'tilfeldig sex'. 3) Legen nevte at hvis trådene var til sjenanse under samleie, kunne de klippes kortere ved 3 mnd kontrollen. Er det forventet at man bare skal avstå fra sex i 3 mnd? Legen har gjort oppmerksom på at tråden noen gang kan stikke og at det kan avhjelpes, men det er nesten aldri noe problem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28066-begrenset-seksualliv-med-spiral/#findComment-114571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.