Gå til innhold

Stress? Allergi? Utbrent?

Anbefalte innlegg

Gjest stressende hverdag

Jeg har lenge vert plaget med en slags stressende tilværelse som jeg selv ikke blir klok på... det begynte for 3 år siden, da jeg var i syden og fikk et merkelig "anfall"; ble nummen i kroppen og følte jeg skulle besvime. Fikk satt meg ned, og kom til meg selv igjen.. Noen måneder senere begynte jeg å få litt hjertebank, spesielt hvis jeg la meg nedpå litt etter å ha spist. Dette plaget meg ikke noe særlig før etter et års tid da jeg flyttet og "nye" ting begynte å skje i livet mitt. Jeg fikk ny jobb, ny kjæreste, ny plass å bo osv. I denne tiden begynte hjertebanken å ta litt av! Etter hvert måltid kjente jeg pulsen veldig. Tenkte dette kanskje kunne være allergi, så jeg begynte å eliminere matvarer, tilslutt spiste jeg nesten ingenting.. Reiste til syden igjen, og fikk et nytt lignende anfall som jeg hadde sist, men denne gangen mye verre, med hjertebank, kramper og diare, denne gangen i forbindelse med måltid. I året som fulgte hadde jeg mye hjertebank, men klarte å leve med det.. Så en kveld etter å ha spist fikk jeg skikkelig hjertebank, og etter en urolig natt fikk jeg komt meg til lege og ble sendt på sykehus for å ta ekg og ultralyd av hjertet. De fant ikke noe på hjertet og det var jo selfølgelig en lettelse! Men hjertebanken fortsatte.. Siden jeg selv følte at dette kom i forbindelse med måltid, fortsatte jeg med å eliminere matvarer, uten hell.. Et halvt år etter dette begynte ting å bli verre. Det var mye stress på jobben, og jeg følte meg helt tom for energi. I tillegg til hjertebank begynte jeg nå å få problemer med magen.. Dette gikk litt over etter en lengre ferie. Så begynte ting å ta seg opp på jobben igjen, mye stress, konflikter, ny ledelse, i det hele tatt ganske uutholdelig. Jeg har også i flere år hatt store problemer med å sove, og dette ble selfølgelig ikke noe bedre.. I tillegg hadde jeg mye hodeverk, og ble ekstra ømfintlig for lys og lyd. Mitt sosiale liv var så godt som lik null. Alt dette påvirket meg selfølgelig, og jeg kom til et punkt der jeg fant ut at det eneste riktige å gjøre var å sykemelde meg. Etter å ha vert sykemeldt i 2 mnd, føler jeg en liten bedring, men er absolutt ikke den samme som jeg engang var. Sover mer enn jeg noen gang har gjort, men føler meg fortsatt veldig sliten og anspent. Har kuttet ut alle melke- og kornprodukt i det siste, noe jeg merkelig nok ikke har kommet på før, og både mageproblem og hjertebank har blitt betraktelig bedre! Min fastlege mener dette skyldes angst (noe jeg ikke er så helt overbevist om), og er mest opptatt av at jeg ikke må være for lenge borte fra jobben. Jeg er litt engstelig for å begynne for tidlig på jobb igjen, da jeg selv tror mange av problemene mine skyldes stress over lang tid, har jo et håp om å bli helt bra igjen en gang..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280723-stress-allergi-utbrent/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Jeg synes ikke dette høres ut som allergi. Da ville du mest sannsynlig hatt kløe i munnen, dire og kanskje utslett. Det er helt normalt at pulsen stiger litt etter måltider, og særlig markant kan det bli dersom man drikker lite; dette kan kanskje forklare forværrelsene i noen av feriene dine. Du sier ikke noe om vekten din; høres ut som du kanskje har spist for lite i perioder. Kanskje kan du be om henvisning til en ernæringsveileder. Mange opplever at "irritabel tarm" bedrer seg ved reduksjon av gluten og melkeprodukter, men dersom det ikke er en reell intoleranse, skulle du fint tåle litt av disse produktene, særlig etter at tarmen har fått en pause fra dem. Regner med at legen din har utelukket jernmangel og stoffskifte-problemer. Det kanhende det er utbrenthet du har, da synes jeg i tilfelle du skal be om henvisning til en psykolog. Viktig å analysere hvorfot du har fått det, og lære teknikker for hvordan du kan hindre at det skjer påny. Så får du vurdere om kanskje noen samtaler med arbeidsgiver kan lette forholdene for deg, hvis du skal tilbake til samme jobb. Viktig at du lærer deg å sette grenser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...