Gjest Lisa81 Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Hei! Jeg har et spm.angående en kronisk hoste som jeg har hatt siden jeg var ca. 10 år. Jeg hadde mitt første astma anfall 2 mnd. gammel men voks det av meg, men jeg fikk astmaen tilbake ( ca. 15 år gammel) men var bare plaget noen år. Men har nå igjen fått plagene, men noe som er rart er at jeg hele tiden siden jeg var 15 har hostet kronisk. Det vil si hele tiden, minst 10 ganger i timen. Og enda mer når jeg er tett. Jeg lurer på om dette kan være skadelig for lungene ? Det er jo og veldig irriterende å hoste kronisk, presser litt i brystet og hjertet når jeg hoster ( som om det ligger noe langt nede i brystet). Det er heller ikke behagelig å hoste konstant siden folk tror jo jeg er hele tiden syk, forkjølet. Men jeg legger ikke merke til at jeg hoster lenger siden jeg har gjort dette så lenge. Men begynner å bli litt engstelig for at det kan være skadelig. Folk blir jo skremmt fordi jeg hoster så hardt.Også de siste årene har jeg blitt svært allergisk, særlig mot bjørk & katt men også hest,hund,gress,timotei,burrot, midd, støv og omtrent all frukt. Jeg trenger noen tips til hva jeg må videre gjøre, har vert hos fastlegen men ho bare gir meg bricanyl & pulmicort. Dette hjelper meg mot astmaen men ikke mot hosten, den er der Alltid ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/280764-kronisk-hoste/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Kanskje har ikke hosten din noe med astmaen å gjøre i det hele tatt. Du beskriver en "hard hoste". Dette kan tyde på irritasjon av stemmebåndene. kanskje kan du be om henvisning til en øre-nese-hals lege for å få undersøkt dette. Noen ganger renner slim på baksiden av svelget ned mot stemmebåndene, og gir en kronisk irritasjon her. Saltvanns-skyllin av nesen ( inn gjennom nesen, og ut av munnen) kan bedre. Kanskje er hosten en "uvane" du har fått, og at du virkelig må konsentrere deg om å la være å hoste. men med såpass langvarige plager, og en betydelig allergi, synes jeg det er på plass med en henvisning til en lungelege som kan gjøre grundige tester. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/280764-kronisk-hoste/#findComment-2260742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.