Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det å behandle pårørende ikke en del av opplæringen?

Kan man som lege være så sprøyte dum at man ikke forstår at pårørende kan være i sjokk?

Kan en lege ikke forstå at utsagn som; "Du skal være glad han er i live, og vet du egentlig hvor mye en sånn operasjon koster?", ikke er det smarteste man kan komme med til en pårørende?

Hva i helvete betaler vi skatt for i Norge? Rasshøl!

Ikke nok med at jeg overvar den ene arrogante drittsekklegen etter den andre ifm at min far lå for døden, men nå gjentar det seg igjen.

Send søpla på kurs i folkeskikk!

Skrevet

Vi har helt motsatte erfaringer når det gjelder barnehjerteskesjonen på Rikshospitalet (_ikke_ alle på barneklinikken...) og samme på St. Oalvs. Bare hyggelige og flotte mennesker som også tar godt vare på oss pårørende - heldigvis!

Gjest Shira :o)
Skrevet

Dessverre er det mange leger som mangler sosiale antenner. Det finnes flinke leger, men det blir ofte "oppslukt" av andre som ødelegger.

Jeg har selv akkurat ligget i "krig" med en overlegen fjott av en lege, hvor han prøvde og feilbehandle meg. Han var ikke lydhør for det jeg sa.

Det er trist,og det gjør meg veldig sint og trist på en gang.

Ikke alle har energi eller guts nok til å si i fra.

Skrevet

Det er mange leger som mangler folkeskikk, jeg er helt enig med deg. Mange arrogante drittsekker.

Skrevet

Det var et veldig lite empatisk utsagn... Skønner at du reagerer.

Skrevet

En del leger har rykte på seg for å være arrogante drittsekker. De er så høyt på strå kanskje fordi de har greid å realisere drømmen som mor og far haddde om dem?

petter smart
Skrevet

Det er vanskelig, svært vanskelig, å komme inn på legestudiet. Det er bare de med svært gode karakterer som kommer inn. De med best karakterer er ofte de som har nedprioritert et sosialt liv, kanskje har de et snev av asperger eller er generelt dårlige på det sosiale. De er derfor gjerne ikke spesielt empatiske, de er dårlige på folkeskikk. I tillegg tror mange at de er bedre enn alle andre bare fordi de har en god utdannelse og en "fin" jobb.

Det er mye man kan mene, men det er ikke alt som egner seg å si høyt.

De siste årene er det satset mer på dette med behandling av pårørende, men det er nok fortsatt en lang vei å gå.

Skrevet

Da min mor lå for døden på sykehuset ble vi holdt god informert om tilstanden av en turnuslege, han var meget omtenksom mot oss pårørende, og fortalte oss på en skånsom måte at hun nok kom til å dø, at det kunne skje raskt. Etter noen timer kom overlegen og fortalte oss at tilstanden ikke var så alvorlig som han hadde fått inntrykk av fra turnuslegen. Dette sa han på en måte som vi oppfattet som hånlig ovenfor turnuslegen. Det viste seg at turnuslegen hadde rett, overlegen feil, mor døde et halv døgn etterpå. Turnuslegen er i dag en av byens best likte fastleger.

Skrevet

Det er vanskelig, svært vanskelig, å komme inn på legestudiet. Det er bare de med svært gode karakterer som kommer inn. De med best karakterer er ofte de som har nedprioritert et sosialt liv, kanskje har de et snev av asperger eller er generelt dårlige på det sosiale. De er derfor gjerne ikke spesielt empatiske, de er dårlige på folkeskikk. I tillegg tror mange at de er bedre enn alle andre bare fordi de har en god utdannelse og en "fin" jobb.

Det er mye man kan mene, men det er ikke alt som egner seg å si høyt.

De siste årene er det satset mer på dette med behandling av pårørende, men det er nok fortsatt en lang vei å gå.

Jobber på videregående og de elevene som har de aller høyeste karakterene er nesten alltid dem som i tillegg til å være flink på skolen også er flinke innen idrett og musikk.

Det er faktisk mange år siden jeg har vært bort i sosiale amoeber som har ligget i toppsiktet karaktermessig.

Gjest Hvem vet alt
Skrevet

Hei Nick, må si jeg er enig med deg også det er utrolig hva enkelte leger kan gjøre å si uten at det får innvirkninger for dem. Har selv opplevd at min mor døde av legetabbe men det kommer aldrig frem noe sted. Beklager å si det men innen famileien kaller jeg henne en morder. Det burde vært registrert et sted tabber ol pårørende/passienter opplever. Selvfølgelig gjort på en ordentlig måte og ikke pga at man ikke kommer overens med legen.. PS det er også flinke leger osv men jeg syns man skal få slutt på de useriøse de ødelegger for de ok.

Gjest Hedda779
Skrevet

Enig i at det finnes mange arrogante drittsekker som er leger. De tror de er bedre enn alle andre fordi de er skoleflinke. Dette synes jeg er en svært umoden holdning. Ble selv møtt av en arrogant kødd på legevakten i en mellomstor by på nordvestlandet. Han gikk med nesa i sky og var det mest usympatiske jeg har møtt. Det verste er at det ikke får konsekvenser for dem. Rart at folk som jobber med så mye elendighet kan ha så begrenset sosial intelligens.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Hei Nick, må si jeg er enig med deg også det er utrolig hva enkelte leger kan gjøre å si uten at det får innvirkninger for dem. Har selv opplevd at min mor døde av legetabbe men det kommer aldrig frem noe sted. Beklager å si det men innen famileien kaller jeg henne en morder. Det burde vært registrert et sted tabber ol pårørende/passienter opplever. Selvfølgelig gjort på en ordentlig måte og ikke pga at man ikke kommer overens med legen.. PS det er også flinke leger osv men jeg syns man skal få slutt på de useriøse de ødelegger for de ok.

''Det burde vært registrert et sted tabber ol pårørende/passienter opplever.''

Send klage til fylkeslegen (tror jeg det er).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...