Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Fra lommelegen.no

Medisinsk abort - med tabletter

Medisinsk (medikamentell) abort innledes med at kvinnen møter på sykehuset og svelger tabletter med et preparat som heter mifepriston (Mifegyn). Virkestoffet i dette medikamentet gjør at videre utvikling av graviditeten stanses. Etter inntak av tablettene reiser kvinnen hjem, og hun kan oppleve noe kvalme, blødninger og menstruasjonsliknende smerter. Etter 2 døgn kommer hun tilbake til sykehuset og blir innlagt i dagavdelingen, der hun får stikkpiller med misoprostol (Cytotec) i skjeden, samt smertestillende tabletter. Misoprostol gjør at livmoren trekker seg sammen og graviditeten utstøtes. Dette kan gi en del smerter, men kvinnen får smertestillende tabletter etter behov. I løpet av de neste 4-6 timene vil de fleste (ca. 95%) abortere. Selve aborten medfører blødning som vanligvis er litt sterkere enn en normal førstedags menstruasjon. De fleste reiser hjem samme dag, og blir sykemeldt i 2-3 dager. Det er vanlig å blø avtagende i ca. 14 dager.

3-4 uker etter aborten får kvinnen en kontrolltime på poliklinikken, der legen gjør en underlivsundersøkelse samt ultralydundersøkelse i skjeden for å fastslå at graviditeten er utstøtt. Kvinnen kan begynne med p-piller første dag i neste menstruasjon. Spiral kan settes inn på sluttkontrollen eller hos egen lege.

Det er vanligvis lite bivirkninger av medisinsk abort. Vanligst er rikelig blødning og magesmerter. Noen opplever kvalme og tretthet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280822-abort/#findComment-2260208
Del på andre sider

Gjest usjameg

du blir inlangt om morgenen,du får en lang skjorte og fancye strømper (naken under seff),får en sprøyte i rompen,blir trillet inn på selve abortrommet,du får se glimt av masse bling bling ting. bena blir satt i bøyler,en bøtte plaseres på gulvet,du får narkosen og våkner opp på oppvåkningen.

det du ikke får med deg er selve utskrapningen. du vil ikke vite hva som skjer i det du sover.du våkner iallefall med en lite kraftig mensen blødning.

jeg fikk en film om utskrapning på mail og ble lettere sjokket og det er ikke til å annbefale å se slike ting.

men vil du absolutt vite så fører de ett rør opp i livmoren og suger det som enn er der ut.

mangen har en tendens til å dramatisere det.

men det du ikke vet,vil ikke du ha vondt av:P

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280822-abort/#findComment-2260209
Del på andre sider

Gjest Pennyi

du blir inlangt om morgenen,du får en lang skjorte og fancye strømper (naken under seff),får en sprøyte i rompen,blir trillet inn på selve abortrommet,du får se glimt av masse bling bling ting. bena blir satt i bøyler,en bøtte plaseres på gulvet,du får narkosen og våkner opp på oppvåkningen.

det du ikke får med deg er selve utskrapningen. du vil ikke vite hva som skjer i det du sover.du våkner iallefall med en lite kraftig mensen blødning.

jeg fikk en film om utskrapning på mail og ble lettere sjokket og det er ikke til å annbefale å se slike ting.

men vil du absolutt vite så fører de ett rør opp i livmoren og suger det som enn er der ut.

mangen har en tendens til å dramatisere det.

men det du ikke vet,vil ikke du ha vondt av:P

En medisinsk abort foregår IKKE slik du skisserer, ikke en kirurgisk abort heller, for den saks skyld.

Herregud, hold slike latterlige svar for deg selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280822-abort/#findComment-2260211
Del på andre sider

Gjest usjameg

sorry...leste litt fort og fikk for meg at du skrev mekanisk hehe

hvis du står i den situasjonen at du må velge så ville jeg ha tatt "mekanisk"

jeg har prøvd begge og syntes medisinsk abort var ett H......!

detaljene kan jeg holde for meg selv.

det var ikke vondt eller noe,men bare kjenne det som kom ut...usj!

første gangen var jeg barnet sjøl og andre gangen var det dødt bare så det er sagt.

er ingen fan av abort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280822-abort/#findComment-2260213
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...