Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest NN 26

Jeg er en 26 år gammel samboende kvinne som planlegger å forsøke å bli gravid. Jeg vil slutte å bruke prevensjon (kondom) omkring månedsskiftet oktober/november kommende høst. Jeg har lenge hatt lyst til å begynne med ridning, og har nå sammen med ei venninne, meldt meg på ridekurs for nybegynnere med ukentlige ridetimer fra august til midten av desember. Jeg har riktignok ridd noen få ganger tidligere (en håndfull rolige turer og et helgekurs), og er ikke helt ”håpløs”, men kan på ingen måte kalle meg en erfaren rytter. Ridning kan som du sikkert kjenner til, være en ganske ”humpete” opplevelse, og dersom man ikke finner rytmen i trav, kan man få ordentlig ”ris”. Jeg lurer derfor på om ukentlige ridetimer for en nesten-nybegynner kan øke risikoen for spontanabort i første trimester av svangerskapet, og om det er fare for fosterskade? Er det i så fall ”humpingen”/”risen” som kan skade, eller er det fallskader man frykter? Jeg er ikke så redd for å falle av hesten, og vil uansett ikke fortsette med ridning utover et par måneder ut i et evt. svangerskap (i og med at det bare er to måneder igjen av kurset når jeg planlegger å slutte å bruke prevensjon). Vil du anbefale meg å melde meg av kurset (både jeg og venninnen min gleder oss veldig)? På forhånd tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/280860-graviditet-og-ridning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

En normal graviditet kan ikke ristes løs til abort. En fallskade kan heller ikke påvirke en tidlig graviditet. Et fall lengre henne i graviditeten kan i verste fall få morkaken til å løsne, men det er vel liten sjanse for at du ønsker å ride når magen begynner å bli stor? Så begynn du bare kurset. Tenk hva kvinner har vært utsatt for av fysiske påkjenninger gjennom tiden og likevel har gjennomført graviditet! Lykke til med begge prosjekter. God fysisk form er en god start på en graviditet. Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...